Döda djurhudar och deras egenskaper, fundering

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har länge funderat på att inköpa en djurhud som har behandlats för smidighet och behäftats med fästöglor, för positionering på förarstolen i mitt fordon. På ena sidan skall huden fortfarande var behårat, den sidan som skall vara uppåt i stolen. Jag har efter långa funderingar valt att värddjuret som skall ge huden bör vara av släktet partåiga hovdjur med det latinska namnet Ovis Aries.

Någon som har köpt detta nyligt till sitt fordon?

Funkar biltemas?

Är de lite dyrare bättre eller är det samma kvalitet?

Ska man välja ofärgade varianter eller spelar det ingen roll??

Behandlingen av sådan djurhud är a och o för att det inte skall lukta vämjeligt..
Färg eller inte skall inte påverka hållbarhet, däremot kan vissa billigare varianter håra av sig betydligt mer...

Provkänn och välj. Vill man tillföra något kan man alltid välja nåt ekologiskt som inte fått röven avskuren.

Så sant....

Men det sista är väl svårt att kolla??

Naah, det ska vara märkt som alla andra varor om det uppfyller sådan godkännandestämpel. Dessutom vore en leverantör urbota dum som inte anger det för det är ett ofta uppskattat försäljningsargument.

Rocka på och sluta frysa om ändalykten!

Djurhudar är ett utmärkt sätt att isolera bort värmen från elsitsarna!

Själv skulle jag nog ha valt mellan en elvärmesits (t.ex. biltema), eller en Ovis Aries med namnet Ludde från Ikea eftersom jag då skulle ta in djurhuden i värmen mellan körningarna.

Jag har bönat och bett min kära hustru om att nästa katt som viker in landningstället och dör av ålderskäl skall flås och beredas. inte själv men det går väl att lämna in kroppen någonstans?
Hon tycker det är mycket groteskt och vägrar. Själv ser jag inte problemet riktigt, om det är nåt skinn jag skulle uppskatta så är det väl ett av mina älskade katter?

Brukade inte kungar och dylika göra så förut??
Vill ha nån av mina katter som sadevärmare på MC'n.

Skinn som skinn???

Kanske hon har rätt ändå...?:)

Last edited:
Välj ett kortkrullit,det är lättare att hålla rent om du ska ha det i sitsen

ekologiskt.....med eller utan svans...ta reda på varför man kuperar ett lamm först

pris??? det finns ju ett och annat här på ön

Varför inte en elsits från Rusta för typ 19.90:- istället? Betydligt mer effektiv än ett fårskinn, jag har använt båda delarna men inte samtidigt och elsitsen vinner alla gånger.

Jag har bönat och bett min kära hustru om att nästa katt som viker in landningstället och dör av ålderskäl skall flås och beredas. inte själv men det går väl att lämna in kroppen någonstans?
Hon tycker det är mycket groteskt och vägrar. Själv ser jag inte problemet riktigt, om det är nåt skinn jag skulle uppskatta så är det väl ett av mina älskade katter?

Brukade inte kungar och dylika göra så förut??
Vill ha nån av mina katter som sadevärmare på MC'n.

Skinn som skinn???

Kanske hon har rätt ändå...?:)

Vi tänkte göra handskar av våran ena katt.

Men JUST DEN kattfan springer bort och dödar sig i skogen eller nått. Enda kattjeveln som försvunnit spårlöst. Fast vi sagt åt honom att dö snällt på gården :huvet

Vi tänkte göra handskar av våran ena katt.

Men JUST DEN kattfan springer bort och dödar sig i skogen eller nått. Enda kattjeveln som försvunnit spårlöst. Fast vi sagt åt honom att dö snällt på gården :huvet

Vad var det för speciellt med just den? Kammade ni han snällast och födde upp den på öl eller?

(varför just den pälsen)

Min helvita norska skogskatt är fin i pälsen, hennes yttre skulle pryda sadeln på hojen.

Min mormor hade ett kattskin som hon botade ryggont med, tydligen var det något älskat husdjur det med, men på den tiden tog man tillvara på grejorna!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg