Skriv-vad-du-vill-tråden

Finns massor av hojhandlare sen när du väl har tagit kortet. :tummenupp

Men som första hoj så skulle väl jag rekommendera Kawa ER-6, Honda CBR600F, Sucka GSX600F, Honda CB600 och liknande hojar... de är 600:or allihopa vilket kanske inte är världens roligaste men räcker och blir över helt klart. Sen vet jag inte din storlek så t.ex. Speed Triple som anses vara en stor hoj kanske inte riktigt är att rekommendera om du är av den mindre storleken.

Nu är detta gathojar men jag tror trots allt att det är den sortens hoj man får mest glädje av som nybörjare... det gör det lättare att bara dra på sig kläderna och ut o åka... samt att du det finns många MÅNGA att köra tillsammans med om du kör gathoj.

Tjoho! Där kom alla sifferkombinationer igen! :D Måste säga att google är ett fantastiskt verktyg. :)
När du säger 600:or, vad menas med det egentligen? Det är sånt jag blir så förvirrad av.
Låter ungefär som när min käre far pratar ånglok och gamla tåg och jag och mina bröder trackar honom genom att leka tågexperter genom att rabbla lite random siffror och årtal. :D

Men det är ju sant. Och om min broder skaffar sej den där motarden så kan jag ju låna den om jag känner för lite annat.
 
600 = 600cc = 600 kubik.

Inte för att vara sån men det kanske finns lite mer grundläggande hojkunskaper som damen borde läsa på. ;)
 
Tjoho! Där kom alla sifferkombinationer igen! :D Måste säga att google är ett fantastiskt verktyg. :)
När du säger 600:or, vad menas med det egentligen? Det är sånt jag blir så förvirrad av.
Låter ungefär som när min käre far pratar ånglok och gamla tåg och jag och mina bröder trackar honom genom att leka tågexperter genom att rabbla lite random siffror och årtal. :D

Men det är ju sant. Och om min broder skaffar sej den där motarden så kan jag ju låna den om jag känner för lite annat.

Siffror i kombination står i allmänhet för motorns slagvolym, oftast i kubikcentimeter...:)

600 = 600cc = 600 kubik.

Inte för att vara sån men det kanske finns lite mer grundläggande hojkunskaper som damen borde läsa på. ;)

Och vilket ställe är bättre än att göra det här?:) Det jobbigast som jag kommer ihåg som ny här på forat var alla beteckningar som folk använde, det tog ett tag innan jag hajjade vad en gixxer är för något...:D
 
Last edited:
Nånting helskumt hände precis. :va Nån mysko person städade precis mitt rum... Grundligt! Och det skummaste är att personen i fråga var väldigt lik mej själv. :confused: Tror jag haklade in i nån alternativ verklighet ett tag men mitt rum var faktist rent när jag kom tillbaka!

600 = 600cc = 600 kubik.

Inte för att vara sån men det kanske finns lite mer grundläggande hojkunskaper som damen borde läsa på. ;)

Du tror det va?! ;) Jag kan bekräfta dina mistankar. Har letat men inte direkt hittat nån sida som säger att "...och siffrorna efter märket står för..." Men det är därför jag är här för att ställa dumma tantfrågor. :tungan Vad cc står för visste jag iallafall. :p
Men då vet jag. Bra mycket lättare att veta vad det är jag tittar på egentligen.

För övrigt tror jag min ost är gammal för den här ostmackan smakar skit...
 
Siffror i kombination står i allmänhet för motorns slagvolym, oftast i kubikcentimeter...:)



Och vilket ställe är bättre än att göra det här?:) Det jobbigast som jag kommer ihåg som ny här på forat var alla beteckningar som folk använde, det tog ett tag innan jag hajjade vad en gixxer är för något...:D

Du tror det va?! ;) Jag kan bekräfta dina mistankar. Har letat men inte direkt hittat nån sida som säger att "...och siffrorna efter märket står för..." Men det är därför jag är här för att ställa dumma tantfrågor. :tungan Vad cc står för visste jag iallafall. :p
Men då vet jag. Bra mycket lättare att veta vad det är jag tittar på egentligen.

För övrigt tror jag min ost är gammal för den här ostmackan smakar skit...

Ja, alltså jag menade inte att man skall leta någon annanstans efter infon men det kan vara bättre med de här "dumma" frågorna istället för vilken hoj man skall köpa.
Som t.ex. vad skillnanden är rent tekniskt och kraktärsmässigt på 600/750/1000cc?
Vad det blir för karaktärsskillnad på en sporthoj kontra nakenhoj (de har oftast skilda motorkonfigurationer).
Vad är det för körskillnad på en motard mot en mer sportorienterad hoj?
Hur beter sig en tourer kontra sporthoj kontra motard kontra touring?

Med andra ord försöka utröna vissa detaljer för att anspassa sina önskemål innan man börjar titta på specifika sifferkombinationer från tillverkare.
 
Ja, alltså jag menade inte att man skall leta någon annanstans efter infon men det kan vara bättre med de här "dumma" frågorna istället för vilken hoj man skall köpa.
Som t.ex. vad skillnanden är rent tekniskt och kraktärsmässigt på 600/750/1000cc?
Vad det blir för karaktärsskillnad på en sporthoj kontra nakenhoj (de har oftast skilda motorkonfigurationer).
Vad är det för körskillnad på en motard mot en mer sportorienterad hoj?
Hur beter sig en tourer kontra sporthoj kontra motard kontra touring?

Med andra ord försöka utröna vissa detaljer för att anspassa sina önskemål innan man börjar titta på specifika sifferkombinationer från tillverkare.

Och det där är såna där frågor jag öht inte ens funderat över (möjligtvis den första då). Jag har typ tänkt att "Jag vill göra det här och jag ska nog undvika att köpa en 1000cc tills jag känner mej mer hemma på en hoj" och sen vet jag inte riktigt mer ingående tekniskt vad jag ska titta på.
 
Som krister sa...
Fundera först på vad du ska ha den till
Gata
touring
geggamoja
lekstuga

Här kommer även saker som lättsvängdhet in..

Nästa steg blir att bestämma motor
1-2-3-4 cylindrar?

1 cyl Geggamojja + lekstuga
2 cyl Mycket bottenvrid, varvar mindre (Effekten kommer tidigt)
3 cyl kombination av Vtwin (2 cyl) och radfyra (4 cyl)
4 cyl Mindre vrid i botten, varvar som faen. (Effekten kommer senare)

Samtidigt så gäller det att hitta nån som känns bekväm.

Kubiken spelar mindre roll som nybörjare, en 600:a räcker gott och väl..
Skillnaden är väl mest tyngd samt hur bråttom du har till 200km/h.. :hihi

Nu är väl detta iofs skrivet ur ett manligt perspektiv..
Frugan har lite andra krav..
Den ska vara färdigbyggd, d.v.s. med kåpor.
samt lättstyrd.. Vart en Kawa Zx6r ninja... (600 kubikare alltså)
 
Och för att fylla på ytterligare...

Sporthoj = Kåporna sitter på plats, du ligger på tanken när du kör och den är lättsvängd.
Touringhoj = Mer upprätt sittställning, en mer bekväm hoj som dock inte är lika kvicksvängd som en sporthoj.

Geggmopparna (motarder och dylikt) har en lite annan körstil som jag inte vågar skriva något om då jag inte är hemma på dem... ännu. :)

Sen kommer självklart saker som budget och storlek in i bilden också.

Nu är väl detta iofs skrivet ur ett manligt perspektiv..
Frugan har lite andra krav..
Den ska vara färdigbyggd, d.v.s. med kåpor.
samt lättstyrd.. Vart en Kawa Zx6r ninja... (600 kubikare alltså)

Visste inte att Bambi körde hoj... bara sett henne åka bakpå. :)
 
Last edited:
Som krister sa...
Fundera först på vad du ska ha den till
Gata
touring
geggamoja
lekstuga

Här kommer även saker som lättsvängdhet in..

Nästa steg blir att bestämma motor
1-2-3-4 cylindrar?

1 cyl Geggamojja + lekstuga
2 cyl Mycket bottenvrid, varvar mindre (Effekten kommer tidigt)
3 cyl kombination av Vtwin (2 cyl) och radfyra (4 cyl)
4 cyl Mindre vrid i botten, varvar som faen. (Effekten kommer senare)

Samtidigt så gäller det att hitta nån som känns bekväm.

Kubiken spelar mindre roll som nybörjare, en 600:a räcker gott och väl..
Skillnaden är väl mest tyngd samt hur bråttom du har till 200km/h.. :hihi

Nu är väl detta iofs skrivet ur ett manligt perspektiv..
Frugan har lite andra krav..
Den ska vara färdigbyggd, d.v.s. med kåpor.
samt lättstyrd.. Vart en Kawa Zx6r ninja... (600 kubikare alltså)

:rofl:rofl Färdigbyggd hehe:D

I övrigt en mycket bra analys!:tummenupp
 
Som krister sa...
Fundera först på vad du ska ha den till
Gata
touring
geggamoja
lekstuga

Här kommer även saker som lättsvängdhet in..

Nästa steg blir att bestämma motor
1-2-3-4 cylindrar?

1 cyl Geggamojja + lekstuga
2 cyl Mycket bottenvrid, varvar mindre (Effekten kommer tidigt)
3 cyl kombination av Vtwin (2 cyl) och radfyra (4 cyl)
4 cyl Mindre vrid i botten, varvar som faen. (Effekten kommer senare)

Samtidigt så gäller det att hitta nån som känns bekväm.

Kubiken spelar mindre roll som nybörjare, en 600:a räcker gott och väl..
Skillnaden är väl mest tyngd samt hur bråttom du har till 200km/h.. :hihi

Nu är väl detta iofs skrivet ur ett manligt perspektiv..
Frugan har lite andra krav..
Den ska vara färdigbyggd, d.v.s. med kåpor.
samt lättstyrd.. Vart en Kawa Zx6r ninja... (600 kubikare alltså)

Som svar på dom frågorna så blir det nog gata med 4 cylindrar. Ska jag skutta i geggan så får jag väl vänta till jag är mer hemma på hojen som sagt. :) Den där Kawan ser intressant ut förutom att den är grön... :gnissla :p Vad kostar det att lackera om en hoj tro...? :D

Och för att fylla på ytterligare...

Sporthoj = Kåporna sitter på plats, du ligger på tanken när du kör och den är lättsvängd.
Touringhoj = Mer upprätt sittställning, en mer bekväm hoj som dock inte är lika kvicksvängd som en sporthoj.

Geggmopparna (motarder och dylikt) har en lite annan körstil som jag inte vågar skriva något om då jag inte är hemma på dem... ännu. :)

Sen kommer självklart saker som budget och storlek in i bilden också.

Touring är inte intressant för mej iallafall. Är ändå mest sport jag tittat på även om lerhopp ser skoj ut också. Är 1.68 men det säger väl inte så mycket. Och budget får jag veta när jag får jobb i vår. X) Kommer inte bli en sprillans ny hoj iallafall utan tittar på blocket.
 
Som svar på dom frågorna så blir det nog gata med 4 cylindrar. Ska jag skutta i geggan så får jag väl vänta till jag är mer hemma på hojen som sagt. :) Den där Kawan ser intressant ut förutom att den är grön... :gnissla :p Vad kostar det att lackera om en hoj tro...? :D



Touring är inte intressant för mej iallafall. Är ändå mest sport jag tittat på även om lerhopp ser skoj ut också. Är 1.68 men det säger väl inte så mycket. Och budget får jag veta när jag får jobb i vår. X) Kommer inte bli en sprillans ny hoj iallafall utan tittar på blocket.

Skulle nog påstå att du kan kolla på t.ex. Kawazaki ER-6... finns ganska sena årsmodeller till bra pris då det är europas vanligaste hoj.
 
Visste inte att Bambi körde hoj... bara sett henne åka bakpå. :)

(Bambi har kapat Thy0d´s konto för att jag orkade inte logga in på mitt eget:D)
Det kan bero på att jag inte kör den än *HIHI*
Jag skulle ha tagit mitt hojkort för 2 sommrar sen men det gick inge bra och i sommras ville inte mitt cp knä att jag skulle köra *mutter* Trivs iof väldigt bra bakpå så det har inte gått någon nöd på mig men om allt går bra med knäoperationen som jag väntar på så blir det kort i sommar:)
 
Som svar på dom frågorna så blir det nog gata med 4 cylindrar. Ska jag skutta i geggan så får jag väl vänta till jag är mer hemma på hojen som sagt. :) Den där Kawan ser intressant ut förutom att den är grön... :gnissla :p Vad kostar det att lackera om en hoj tro...? :D


Touring är inte intressant för mej iallafall. Är ändå mest sport jag tittat på även om lerhopp ser skoj ut också. Är 1.68 men det säger väl inte så mycket. Och budget får jag veta när jag får jobb i vår. X) Kommer inte bli en sprillans ny hoj iallafall utan tittar på blocket.
Det finns så jäkla många som tycker så jäkla mycket om vad man (i det här fallet du) ska ha för förstahoj och vad som är lämpligt och bla bla bla bla bla... *suck*

Köp en hoj du tror att du tycker är rolig att köra, har råd att försäkra och som funkar till det du vill ha den till. Vilken kubik det är, vilken sort det är och vilken motorkaraktär den har etc, etc, det är sktisamma vad andra säger är bra/roligt/förnuftigt. Det är DU som ska köra den, titta på den, tanka den och betala för den.

Vill du var förnuftig köper du en hoj som du gillar och som funkar lite överallt, annars är det ofta himla bra om hjärtat får vara med.

Jag är innerligt trött på människor som tror sig veta vad som är förnuftigt för någon annan att börja med. :rolleyes:

Vill du köra geggmoppe, KÖR geggmoppe! Jag har aldrig haft så roligt som när jag kör supermoto. Jag skiter fullständigt i att det är omöjligt att köra långre sträckor på gata med den, det är nämligen så vansinnigt kul att jag gärna har både bil och släp och kajkar land och rike runt för att köra där det är mer lämpligt och kul. Med knotterhjul till och kompletterat med isdäck är det dessutom roligt året runt.

Min första egna hoj var en R1a, se'n en Husaberg 650 motard, sedan en R1 igen och så en CBR600RR OCH Husa 650 och så min GSX-R750... :D

Om du har råd provar du dig fram genom köpen. Om du har lite mindre råd men tid och ork så provar du lite i affärerna. *L*

Ta reda på massor om hojsorter, provsitt, fråga ägare och njut av beslutsångesten, men viktigast av allt - SKIT I ALLA SNUSFÖRNUFTIGA RÅDGIVARE SOM VET ALLT OCH HA KUL!!! Det är du som ska vara nöjd.

:krama

För övrigt är jag 1.70 och det funkar alldeles utmärkt att köra alla typer av hojar.
 
Ok, så om jag förstått det hela rätt så skall man inte fråga på ett hojforum om hojar för man skall bara sitta och fundera på sin egen kammare och helt plötsligt se den framtida hojen framför sig?

Eradi verkar ha vilja att köra på precis alla underlag, hon har inte en aning om vad siffror och bokstäver betyder men har tydligen fått några modellbeteckningar hon funderar över vad det är... är det då inte en hjälp på traven att försöka hjälpa henne förstå vad det är och vad skillnaderna är i de olika varianterna?
Ok, jag skrev att hon kan titta på Er-6... det är ett specifikt objekt att titta på men annars har ju jag och Thyg0d försökt förklara skillnaderna mellan olika varianter av hojar... ni med sån enorm erfarenhet (det vet jag att ni har) kanske också kan hjälpa Eradi med att förstå vilka skillnader som finns istället för att bara säga "välj med hjärtat"... eller har jag fel här?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top