Få 12 lök av kapitalet?!

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Har sett på en mängd ställen att man nu kan pensionsspara upp till 12k/år för att sedan kunna dra av det på skatten. :tummenupp

Ringde min lokala (nätet) fondrådgivare, men hon var så jävla stressad och taskig å bad mig att söka info själv, så det sket sig....:mad:

Undrar om någon här har en hum om hur grejset fungerar. Jag undrar blandannat om vad som händer om man inte har skattat för mer än 12k under året.... får jag inte mina para då? :confused:

MVH Tr3ge

Är det för bra för att vara sant brukar det vara just det.

Det är min åsikt tills någon kommer med ett bättre bud :hihi

för bra för att vara sant vet jag inte. Glömde nämna att hon (fondmiffot) mummlade om att man fick lov att hosta upp 30% som inkomstskatt sen när man tar ut pengarna när man är 65... eller nu när man tar pension

Hittade följande:

"Det är lönlöst att penionsspara ö h t om du har en årsinkomst under brytpunkten, d v s motsvarande ca 28500 kr/månad. Då betalar du ändå ingen statlig inkomstskatt, varför avdraget bara ger 30 % tillbaka. Och så mycket får du ju betala i skatt igen sedan när du ska skatta för pensionen. Alltså +-0 summespel."

Inte mina ord dock, så jag vet inte om det stämmer.

Hittade följande:

"Det är lönlöst att penionsspara ö h t om du har en årsinkomst under brytpunkten, d v s motsvarande ca 28500 kr/månad. Då betalar du ändå ingen statlig inkomstskatt, varför avdraget bara ger 30 % tillbaka. Och så mycket får du ju betala i skatt igen sedan när du ska skatta för pensionen. Alltså +-0 summespel."

Inte mina ord dock, så jag vet inte om det stämmer.

Visst stämmer det, likaså är det meningslöst att spara om man av någon anledning får så fet pension att man kommer att betala stadsskatt på den.

Betalar du inte 12k så sänks din skattegrundande inkomst med motsvarande, dvs du får tillbaka ~3600 om du tjänar under 28500 (räknat 30% kommunalskatt), ~6000 om du tjänar mer och ~6600 om du tjänar så mycket att du betalar "värnskatt" (kan ej nivån för denna)

Sen när du plockar ut dom får du som sagt betala tillbaka 3600 vilket gör att vinsten inte blir enorm jämfört med att spara motsvarande mängd skattade pengar (eller som sagt 0 om du idag bara betalar stadsskatt) och förutsätter att skattesystemet inte ändras tills du går i pension samt att kommunalskatten ligger på någorlunda likartade nivåer.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...