Svårt att byta handfat?

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Handfatet i Hyresrätten sprack igår när tjejen tvättade i det. Kan nämnas att handfatet kan tänkas vara från början/mitten av -80talet (emaljen har gulnet, blandaren har 2 vred för kallt och varmt) och hade en hel del sprickor i sig.

Tjejen pratade med värden i morse, trodde inte på henne för fem ören, samt att det inte stod något i kontraktet om att det var sprickor i handfatet. Kontraktet säger ingenting om lägenhetens skick när hon flyttade in. Att golvet i köket är muggigt, kylen tjuter, tapeterna i köket hängde, "taktapeten" hängde i kök/vardagsrum, det var blodstänk på väggarna etc.. Lutar väl åt att jag får köpa ett "nytt" handfat (hittade på blocket för 300kr med blandare). Vi har ingen möjlighet att stänga av vattnet i lägenheten, finns bara ett stort vred i källaren.

Vilka rättigheter har man? Någon som har en lägenhet i Stockholm att hyra ut? Börjar ledsna lite på den här snåla jävla värden. Vi hade inbrott för ett år sedan (inget stals). Dörren som är gjord i en blandning mellan spånskiva och laminat sprack såklart runt låskistorna. Numera har vi en till hyvlad planka för. Ser förjävligt ut.

:huvet

Trodde man bodde i hyresrätt för att slippa bry sig om sådana saker... låter som att ni borde dra det via Hyresgästföreningen eller nåt sånt.

Trodde man bodde i hyresrätt för att slippa bry sig om sådana saker... låter som att ni borde dra det via Hyresgästföreningen eller nåt sånt.

Pajar man något i en hyresrätt blir man ersättningsskyldig om det inte räknas som normalt slitage.

Så är det :fakta

/ Jens

Finns tusentals handfatt som skänks bort varje dag efter stambyten. Åk till ett stambyte fråga om ni kan få ett. Åk sen hem o skruva. Tar 10min att skruva upp!
Bråka med hyresvärden tar nog läääängre tid.

Sådana handfat finns det ju mängder av. Borde finnas typ "kom och hämta-annonser" på blocket. Bara det finns ballofixer (avstängare) i anslutning till handfatet så går det ju fort.

Verkar vara en sunkig lya hon har. Inte den roligaste värden kan jag tänka.. Vilket område är det?

Pajar man något i en hyresrätt blir man ersättningsskyldig om det inte räknas som normalt slitage.

Så är det :fakta

/ Jens

Självklart, men jag tänkte mer på hyvlad planka på dörr och trasigt golv... handfatet kan man förstå att det blir tjafs kring då de oftast går sönder för att man varit oförsiktig.

Det var ju redan sprickbildningar i handfatet, om du inte kan tala för dig kontakta hyresgästföreningen.

Jo, det är lätt att säga när det väl är trasigt...

Jag sa till (och fick på pränt) när mitt handfat var sprickor i när jag flyttade in, då var det inget tjafs när det senare pajade.

Man har ju ett ansvar själv att se till att rätt saker står på rätt papper, det är lätt att komma i efterhand och säga att "det var ju så innan"

/ Jens

Jo, det är lätt att säga när det väl är trasigt...

Jag sa till (och fick på pränt) när mitt handfat var sprickor i när jag flyttade in, då var det inget tjafs när det senare pajade.

Man har ju ett ansvar själv att se till att rätt saker står på rätt papper, det är lätt att komma i efterhand och säga att "det var ju så innan"

/ Jens

Helt rätt! :tummenupp

Hade inte rekomenderat att byta det själv om det inte finns föravstängningar! E värden en surkuk och ventiler på stammen e kass när man ska stänga/ öppna kan det bli en dyr historia ist. Oftast mycket som ska bytas runt omkring när det är äldre hus med gammla vridventiler, och dom brukar bråka läcka lr bara gå sönder.

Sådär nu har det löst sig. Hantverkare ringde vid 11 nu på morgonen. Nu sitter jag visserligen i skolan, men nytt handfat ska tydligen sitta på plats, med ny blandare.. :tummenupp

Området är "Gärdet".

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!