Vintertester 2009/2010 - MotoGP, WSBK och WSS

Aprilia skulle testa med sitt WSBK team med Biaggi, Camier och Hofmann på Misano. Men det var väldigt dimmigt där.

Alex Hoffman
"So I was the only one out on track today. Waste of $ this test ! Well I had fun and now I am already in the car direction home !"
 
Ducati kör test på Jerez. Första dagen så var det regn. Franco Battaini och Hector Barbera kör. Detta är första gången för Battaini som han kör som testförare åt Ducati.

battaini_ducati_jerez_test.jpg


barbera_03.jpg
 
Last edited:
Andra dagen för Hector Barbera så testade han olika inställningar på TC och olika mappar på GP10:an. Han började köra vid 11:30-tiden när temperaturen hade kommit upp i 20 grader och körde 10 varv åt gången för att prova dom olika inställningarna. Bästa tiden blev 1.41:7. Det är 1,5 sek långsammare än Rossi´s bästa racetid på banan. Imorgon är sista dagen Ducati kör men då kan inte Hector vara med. Bara testförarna som kör då.

Aoyama och Simoncelli kommer testa på Sepang 21-23 december. Dom får då köra med Hondas 09:or. Dom nya Honda-hojarna för 2010 kommer man bygga i mitten av januari. Man bygger hojarna ihop med teamens tekniker som bjuds över till HRC i Japan för att gå igenom hojarna och bygga dom.
 
Finska GP-teamet AJO Motorsport var också på Jerez och testade. Marc Marques körde för första gången med sin RSA125 som han ska ha nästa säsong och körde 1.48:4. Det är 4/10 sek ifrån Julian Simon´s banrekordtid.

n505487marquez4original.jpg


rsafacilcreia1.jpg
 
Finska GP-teamet AJO Motorsport var också på Jerez och testade. Marc Marques körde för första gången med sin RSA125 som han ska ha nästa säsong och körde 1.48:4. Det är 4/10 sek ifrån Julian Simon´s banrekordtid.

Finskt GP-team med spansk (?) förare?:confused:
 
Toseland and Crutchlow enjoy a productive first test day at Valencia

Sterilgarda Yamaha world Superbike riders Cal Crutchlow and James Toseland settled in for their second test with their new 2010 team today at the Ricardo Tormo circuit in Valencia. The British pairing spent the day working through various electronic settings on the bike, including the anti wheelie control and the traction control to find a smoother feeling on the throttle of the championship winning R1. Crutchlow also spent some time working with the team to perfect his positioning on the R1, a larger bike than his championship winning R6.

James Toseland, Sterilgarda Yamaha World Superbike Team (1.34.8)
Its nice being on a track I know so I could really concentrate on the bike, unlike Portimao in the last test where I was learning the circuit as well. I think we´ve been really competitive today, the times I´ve been doing have been really comfortable, so a sign for me that the bike and team is working well. We´ve been mainly working on the electronic side of things today. It´s such a new bike, there were a lot of things the team wanted to try out during the 2009 season but didn´t have time to do, so the team are taking the opportunity to try some new things with a new rider to see if there´s an improvement.

Cal Crutchlow, Sterilgarda Yamaha World Superbike Team (1.35.0)We worked through some stuff today, mostly positioning on the bike, it felt a bit different from Portugal so it´s been harder to get comfy today. I didn´t use any good tyres in todays sessions so I think I got some decent times which I am pleased with, the times were consistent 35s over the day. We´ve got some more stuff to try tomorrow and we´ll keep working hard methodically through everything.

Massimo Meregalli, Sterilgarda Yamaha World Superbike Team Manager
I think the first day of the test went well, we got some good information from both riders. On Cals side we tried to fit him better on the bike as he is very small. So we have made some changes to suit him. We´ve also bought along some new parts which we will continue to test. James is getting more confident with the bike and performing well so we are looking forward to continuing tomorrow.

Inofficiella tider från dagens WSBK tester.

The unofficial time (reported by team):
1. Haslam (Suzuki) 1'34 "5
2. Biaggi (Aprilia) 1'34 "7
3. Toseland (Yamaha) 1'34 "8
4. Rea (Honda) 1'34 "9
5. Crutchlow (Yamaha) 1'35 "1
6. Neukirchner (Honda) 1'35 "8
7. Camier (Aprilia) 1'35 "8
8. Hoffman (Aprilia - Test Team) 1'35 "8
9. Guintoli (Suzuki) 1'36 "1

20090912Toseland_G.jpg

James Toseland
20090912Haslam_G.jpg

Leon Haslam
20090912DeRosa_G.jpg

Raffaele De Rosa
20090912_DeRosaT_G.jpg

Raffaele De Rosa
20090912_Rolfo_G.jpg

Robby Rolfo
 
Last edited:
Inofficiella tider för WSS och Moto2.

Raffale De Rosa: 1'39 "22.
Roberto Rolfo: 1'38 "5

Kenan Sofuoglu: 1'36 "8
Michele Pirro: 1'37" 1
 
Ett luftintag som inte vill vara med längre..

PA683469.jpg
 
Fler tider från gårdagens test. Det är dock svårt att säga ngt om vaad som är vad eftersom de alla har olika motorer med olika myket trim etc. MZ hojen sägs vara en Supersport CBR600, vilket man ju kan se på bilderna som Axxexs skickat. Kalex-Suterhojen verkar behöva lite mer jobb dock.

1 Anthony West MZ 1'37.4
2 Julian Simon BQR 1'37.9
3 Roberto Rolfo Suter-MMX 1'38.4
4 Raffaele De Rosa Tech3 1'39.2
5 Mike di Meglio BQR 1'39.3
6 Axel Pons Kalex 1'40.4
7 Sergio Gadea Kalex 1'40.4
8 Alessandro Brannetti CRP 1'40.5
 
Kul att en SS600 är snabbast..
Någon som har koll på när Honda levererar fullmatade motorer till Moto2 så chassitillverkarna kan börja bygga chassin?

/J
 
Torsdagens tider för WSBK, varvrekordet för Valencia är 1.34.6.
1 Max Biaggi Aprilia 1'33.8
2 Leon Haslam Suzuki 1'34.0
3 Cal Crutchlow Yamaha 1'34.1
4 Johnny Rea Honda 1'34.2
5 James Toseland Yamaha 1'34.3
6 Max Neukirchner Honda 1'34.7
7 Sylvain Guintoli Suzuki 1'35.0
8 Leon Camier Aprilia 1'35.2
9 Alex Hofmann Aprilia test team 1'35.3

Samt för Moto2.
1 Ant West MZ 1'37.4
2 Roberto Rolfo Suter 1'37.7
3 Julian Simon BQR 1'37.8
4 Mike di Meglio BQR 1'38.3
5 Axel Pons Kalex 1'38.8
6 Raffaele de Rosa Tech3 1'39.2
7 Sergio Gadea Kalex 1'39.2
8 Alessandro Brannetti WTR 1'39.4

20091012Camier_G.jpg

Leon Camier
20091112Rea_G.jpg

Jonathan Rea
20091112Sutter_G.jpg

Kalex-Suter
20091112Simon_G.jpg

Julian Simon
 
Last edited:
Vore underbart om SSP kommer bli snabbare än Moto2 :rofl

Carmelo Ezpeleta biter nog på naglarna
 
Torsdagens tider för WSBK, varvrekordet för Valencia är 1.34.6.
1 Max Biaggi Aprilia 1'33.8
2 Leon Haslam Suzuki 1'34.0
3 Cal Crutchlow Yamaha 1'34.1
4 Johnny Rea Honda 1'34.2
5 James Toseland Yamaha 1'34.3
6 Max Neukirchner Honda 1'34.7
7 Sylvain Guintoli Suzuki 1'35.0
8 Leon Camier Aprilia 1'35.2
9 Alex Hofmann Aprilia test team 1'35.3

Samt för Moto2.
1 Ant West MZ 1'37.4
2 Roberto Rolfo Suter 1'37.7
3 Julian Simon BQR 1'37.8
4 Mike di Meglio BQR 1'38.3
5 Axel Pons Kalex 1'38.8
6 Raffaele de Rosa Tech3 1'39.2
7 Sergio Gadea Kalex 1'39.2
8 Alessandro Brannetti WTR 1'39.4


KEJSAREN!!!!!!:banana
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top