Sola solarium?

Solning i solarium kan också bidra till ökad risk för malignt melanom enligt vissa undersökningar. Strålskyddsinstitutet rekommenderar att barn och unga under 18 år inte ska sola i solarium. Den som använder solarium mer än tio gånger per år löper risk för samma typ av hudskador som man kan få av för mycket sol. Vid första solariebesöket bör man inte ligga där mer än 5–10 minuter, råder Strålsäkerhetsmyndigheten.

För den som vill veta mer så finns mycket att läsa på www.cancerfonden.se
(för hjälp med översättning av medicinsk terminologi, pm:a).
Tack alla er som ger bidrag btw :krama .

Last edited:
Hej sporthoj! Jag har hört att chips är cancerframkallande, men tjejen köpte en rulle Pringles som vi ska äta ikväll. Vågar jag smaka? Kommer jag att dö?

Hej sporthoj! Jag har hört att chips är cancerframkallande, men tjejen köpte en rulle Pringles som vi ska äta ikväll. Vågar jag smaka? Kommer jag att dö?
H U M O R ! :skrattaåt

Nu drar jag iväg och provar på detta, får se om jag dör i en explosion, eller av pengatvättande marodörer.. eller, med min vanliga tur, så dör jag av chipsen jag kommer äta, under tiden jag solar.. xD
o ja jävlar, jag ska ju korsa ett par gator också, så jag kankse inte änns, kommer fram till solariumet... innan jag dör.

detta ska bli intressant.. :)

Last edited:
Okej, nu har jag läst ditt inlägg igen och det låter fortfarande som en löpsedel för AB. Så du menar att det finns en förhöjd risk för 4:20 att dö i ett bombdåd om han går och solar för att du tror att det tvättas pengar i branschen? Då bör han nog undvika att gå på restauranger också.

Ska nog söka extrajobb på Aftonbladet. :D Om det jag skrev lät som en löpsedel kan det bero på att jag inte vet mer om ämnet än vad jag hört och läst mig till. Då jag inte själv solar solarium behöver jag inte fördjupa mig i ämnet mer än vad som går att läsa sig till i dagspressen.

Jag menar inte att det finns någon förhöjd risk att dö i ett bombdåd om 4.20 går och solar solarium. De sprängdåd som utförs i den kriminella världen brukar ske vid tidpunkter då det rör sig lite folk ute på gatan. Sedan kan man ju alltid ha otur att gå förbi när det sker.

Personligen undviker jag att gynna affärsverksamheter som jag misstänker drivs av kriminella personer eller nätverk. Det inkluderar restauranger.

Vad jag menade i mitt inlägg var att han skulle vända sig till en seriös aktör som inte har några bindningar till kriminell verksamhet. Då menar jag inte en person som håller på med skattefusk utan annan typ av kriminalitet. En seriös aktör ser nog i högre grad till att hålla utrustningen i skick. Att komma ut från att ha solat solarium med brännskador är det sista man vill göra.

Nu drar jag iväg och provar på detta, får se om jag dör i en explosion, eller av pengatvättande marodörer.. eller, med min vanliga tur, så dör jag av chipsen jag kommer äta, under tiden jag solar.. xD
o ja jävlar, jag ska ju korsta ett par gator också, så jag kankse inte änns, kommer fram till solariumet... innan jag dör.

detta ska bli intressant.. :)

Det kommer nog att gå galant ska du se. :tummenupp

Last edited:
Hur gick det då? :tungan

Så, nu är jag tillbaka, solade i 25 minuter, och är ej röd eller något sånt.. :)
det känns i huden att någonting har hänt, men inte så att jag stör mig på det.

Så detta kommer jag göra fler gånger, har redan bokat in torsdagen.
så kör väl ett 25 minuters pass igen.. :)

Jag har aldrig testat och skulle aldrig rekommendera någon att göra det heller. Sett alldeles för många skador av det, folk som somnar etc.

Hade solarium i ett omgjort garage när jag växte upp...åkte dock ut när morsan fick diagnosen akut leukomi (blodcancer, ej hudcancer men farsan kände olust att ha det hemma)

Om man nu nödvändigtvis vill se brun ut använd sedan brun utan sol.....eller nåt...:va

akut leukemi!, lymfatisk eller myeloisk?bara nyfiken....:va

Ähh, det är nyttigt att sola solarium!

Det är nyttigt att vara ute i solen också.

Det är vår största källa till D-vitamin.

D-vitamin finns inte i solarium..hoppas du var ironisk eller jag missuppfattade...:va

Last edited:
Man får inte cancer av att sola solarium, det är en myt. Precis som den om att man får cancer av att röka. Däremot så är det sossegöra för folk som inte har råd med en riktig semester.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back