Glapp i länklager - hur allvarligt?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa mig en cross och har hittat en RM 250 -04 som jag kan få för 17k. Det som behöver åtgärdas är packboxar i framgaffeln och sedan är det glapp i länklagret vid bakdämparen.

Lagret är bytt men det glappar ändå, skall enligt ägaren gå att svarva en hylsa för att få bort glappet helt. Jag har ingen koll alls på crossar och vet inte om detta är något som borde få mig att kolla efter någon annan hoj?

Antar att glappet är i godset eftersom han tyckte man skulle sätta dit en hylsa för att få bort det.... Hur pass dyrt blir det om man lär byta dogbones och är det bara att lägga ner helt om det skulle visa sig att glappet är i infästningen till svingen?

Har ingen erfarenhet av crossar så hjälp mottages tacksamt.

Eftersom du behöver fråga så är svaret välj en annan hoj.

Den som kan fixar det ju lätt i en sjysst verkstad men eftersom du inte kan så tycker jag du ska låta bli. Det finns många hojar till salu.

finns många hojar till salu, men dom är grymt övervärderade tycker jag. 17k för en -04 med den utrustning som denna har tycker jag är vettigt, men många vill ha närmare 25k för sina 03-04:or mitt i vintern.

Köpte en KTM 250SX -03 i toppskick för 19k för 3år sedan, då vill man inte lägga mer pengar för motsvarande hoj nu. Jobbade tyvärr för mycket för att hinna köra med den då, men nu pendlar jag inte längre och vill därför testa på o köpa en igen.

Får väll fortsätta leta efter nått bättre då.. alternativt kanske man kan lämna in den på verkstad för att få en hylsa ditsatt, men det kostar säkert en slant det också

.. alternativt kanske man kan lämna in den på verkstad för att få en hylsa ditsatt, men det kostar säkert en slant det också

Om du tar lös och bär delarna till en mekanisk verkstad så fixar dom det nog ganska lätt. En vanlig MC-verkstad säger "Det går inte att laga" och så beställer dom nya delar. :näsblod

Men om du har otur så har det hunnit bli stora skador och svårreparerat.

finns många hojar till salu, men dom är grymt övervärderade tycker jag. 17k för en -04 med den utrustning som denna har tycker jag är vettigt, men många vill ha närmare 25k för sina 03-04:or mitt i vintern.

Köpte en KTM 250SX -03 i toppskick för 19k för 3år sedan, då vill man inte lägga mer pengar för motsvarande hoj nu. Jobbade tyvärr för mycket för att hinna köra med den då, men nu pendlar jag inte längre och vill därför testa på o köpa en igen.

Får väll fortsätta leta efter nått bättre då.. alternativt kanske man kan lämna in den på verkstad för att få en hylsa ditsatt, men det kostar säkert en slant det också

I can hook u up!

Köp min CR250R -01 istället, ordning och reda, nya saker lite överallt, nyrenoverad kumlinspreppad fjädring (race techventiler) - inget att skruva med, bara att tuta och köra.

Går som en klocka, inte sönderskruvad öht (en ägare innan mig, grannen...), kan släppas för 22' med närapå spritt nya trelleborg dubb.

Köpa geggmoppe billigt, är att köpa dyrt...har testat det där själv, det kostar mer än man tror att renovera småskit...

Den är enbart till salu för att jag har behov av LV-reg.

Last edited:
Köpa geggmoppe billigt, är att köpa dyrt...

Tyvärr så styrs priset på geggmoppar till 90% av årsmodell, till 9% av säljarens girighet, och till 0,9% av skicket.

En gång köpte jag en 5 år gammal cross som fortfarande hade orginadäcken kvar. dvs den hade väl rullat 20h och priset var samma som om den skulle ha gått 200h. Jag kände till hojens historia så jag nöp den direkt jag fick veta att den var till salu. Men i övriga kunders ögon var den inte bättre än någon annan gammal hoj.

Man måste titta på hojarna för att veta om dom är bra eller risiga, prislappen säger inte ett dugg om skicket.

Tyvärr så styrs priset på geggmoppar till 90% av årsmodell, till 9% av säljarens girighet, och till 0,9% av skicket.

En gång köpte jag en 5 år gammal cross som fortfarande hade orginadäcken kvar. dvs den hade väl rullat 20h och priset var samma som om den skulle ha gått 200h. Jag kände till hojens historia så jag nöp den direkt jag fick veta att den var till salu. Men i övriga kunders ögon var den inte bättre än någon annan gammal hoj.

Man måste titta på hojarna för att veta om dom är bra eller risiga, prislappen säger inte ett dugg om skicket.

Japp...och det är det som är så dumt, många stirrar sig blinda på priset (och skicket på plasten), och tänker inte en andra tanke på vad de där hopärgade ekrarna kostar att lösa, vad en länkagelagersats går lös på - eller vad renoverad fjädring, kittad för ens egen vikt kostar.

...sedan skall man köpa dubbdäck, för det är ju ballt att köra på vintern... :D

Vips har fyndet kostat mer än något som det var ordning på redan från början.

Faktum är - gamla geggmoppar är nästan alltid söndermekade, vanvårdade och det är *dyrt* att ta rätt på't.

Visst är det dyrt att rusta en cross, men lägger inte över 20k på en snart 9 år gammal hoj. Isf kan jag lika gärna lägga 3-4k till och få en fräsch -06:a som gått 5 säsonger mindre och som dessutom går att sälja igen utan att tappa allt värde...

Vet att det bara är o vänta på att rätt objekt ska dyka upp, men har man pengarna på kontot blir man otålig när det tar tid :)

Visst är det dyrt att rusta en cross, men lägger inte över 20k på en snart 9 år gammal hoj. Isf kan jag lika gärna lägga 3-4k till och få en fräsch -06:a som gått 5 säsonger mindre och som dessutom går att sälja igen utan att tappa allt värde...

Vet att det bara är o vänta på att rätt objekt ska dyka upp, men har man pengarna på kontot blir man otålig när det tar tid :)

Som sagt...det är här folk tänker fel.

Den där hojen du fyndar, har garanterat de vanliga felen, och det är ledigt 5-6000:- i bara småskit att ta rätt på, köpa billigt när det gäller geggmoppar, är köpa dyrt.

Sneglar man lite så ligger en likvärdig hoj som min runt 17 med standard skitfjädring och allmänt ovårdat motionärsskick (inte skött öht mao) - oftast utan dubbdäck, men ändå skulle de flesta handla en sådan istället...

Sedan upptäcker man vad det kostar, och hojen blir stående när det dyker upp något som kostar en tusenlapp att ta reda på efter varenda körning.

Det är ju inget nytt liksom, så fungerar det tyvärr. :)

Som sagt...det är här folk tänker fel.

Den där hojen du fyndar, har garanterat de vanliga felen, och det är ledigt 5-6000:- i bara småskit att ta rätt på, köpa billigt när det gäller geggmoppar, är köpa dyrt.

Sneglar man lite så ligger en likvärdig hoj som min runt 17 med standard skitfjädring och allmänt ovårdat motionärsskick (inte skött öht mao) - oftast utan dubbdäck, men ändå skulle de flesta handla en sådan istället...

Sedan upptäcker man vad det kostar, och hojen blir stående när det dyker upp något som kostar en tusenlapp att ta reda på efter varenda körning.

Det är ju inget nytt liksom, så fungerar det tyvärr. :)

Nja, man får ha viss urskiljning när man handlar. Det är i vilket fall som helst roligare att åka på en nyare hoj. Jag sålde för två år sedan en tokfin CR250-02 med Factory connections fjädring, nytt drivpaket, nytt bakdäck och nyrepad gaffel för 20k.
Jag vill hävda att man inte får ett skit för extras, bara det att hojen kanske blir lättare såld. Detta baserat på 15 år av harvande med crosscyklar.

Nja, man får ha viss urskiljning när man handlar. Det är i vilket fall som helst roligare att åka på en nyare hoj. Jag sålde för två år sedan en tokfin CR250-02 med Factory connections fjädring, nytt drivpaket, nytt bakdäck och nyrepad gaffel för 20k.
Jag vill hävda att man inte får ett skit för extras, bara det att hojen kanske blir lättare såld. Detta baserat på 15 år av harvande med crosscyklar.

Nä, men man är dumsnål om man handlar en hoj som gått genom 3-4 motionärer som vi alla vet inte servar...de där tusenlapparna man tror man sparar mot något som är dokumenterat i ordning (och har godbitarna...) är man snart uppe i, och ifatt.

...det är min poäng, för fina klipp finns inte, allt är sönderskruvat, misshandlat eller bara vanvårdat, och det kostar att ta rätt på...

Visst kan man göra fynd som är både billiga och välskötta, men jag förstår vad du menar.

Med tanke på andrahandsvärdet på gamla crossar så skulle jag inte ge över 15k för en fin -01:a. Brytgränsen tycker jag ligger nånstans runt 20k, där kan man hitta relativt nya och fina hojar som sedan inte sjunker så mkt i värde.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back