R1 och R6-tråden!

Jädrar så dåligt samvete jag har att mitt vintermek står HELT still. :gnissla

Snart är det väl vår, och då står jag där med skiten i molekyler. :mad:
Äsch lugn nu, du ska väl bara lacka om fälgarna? Det fixar du fort!

På tal om de, ingen här som letar efter ett par fälgar till R1 98-01? Har ett par till salu nämligen!
 
Äsch lugn nu, du ska väl bara lacka om fälgarna? Det fixar du fort!

På tal om de, ingen här som letar efter ett par fälgar till R1 98-01? Har ett par till salu nämligen!
Fast, jag ska ju renovera framgaffel, byta bromsslangar, synka förskitare och även få ihop skrotet också... :näsblod

Vad ska du köpa när du fått sålt ditt as?
 
Faktum är att du sparar på drevet genom att starta med ettan ilagd & kopplingen inne. Definitivt på racehojar som ofta(st) har högre ställd tomgång.
Det kan jag köpa. Skillnad på klonk o klonk kan det ju vara.

Såg i ett tidigare inlägg här att det diskuterades Biltema oljor.
Jag kollade på nätet och hittade 2 som kan komma i fråga.
Men, jag kan inte hitta skillnaden på dem, förutom förpackningen då och ett 4T på den ena som saknas i den andra.
Någon som har pejling på dem?

Så här står det om dem:

MC-olja, Racing 10W–40 (36-437) 79:90 kr
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer.
Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc.
Anpassad för koppling och växellåda.
Möter följande specifikationer:
JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1l.

MC-olja, Racing 10W–40 (36-958) 79:90 kr
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer.
Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc.
Anpassad för koppling och växellåda.
Möter följande specifikationer:
JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM. 1l.
 
Last edited:
Fast, jag ska ju renovera framgaffel, byta bromsslangar, synka förskitare och även få ihop skrotet också... :näsblod

Vad ska du köpa när du fått sålt ditt as?
Bits and pieces, det fixar du snabbt jue!
Den enda som känns ju fittigt av de jobbet är väl gaffeln!

Jag har lite smått beslutsångest, får se!
 
Bits and pieces, det fixar du snabbt jue!
Den enda som känns ju fittigt av de jobbet är väl gaffeln!

Jag har lite smått beslutsångest, får se!
Jo, det är la så med f-ttigheten.

Btw, skribenten innan dig på föregående sida skrev ju i sin signatur att han sökte bakfälg till R1 '01...
 
Jädrar så dåligt samvete jag har att mitt vintermek står HELT still. :gnissla

Snart är det väl vår, och då står jag där med skiten i molekyler. :mad:

Sitter i samma sits, å det suger rejält! Vad ska man göra, be nån sparka en i röven kanske?
Toppen ska på motorn sen motorn i ramen å allt kopplas å meckas dit... aff... nån som e sugen?
 
Sitter i samma sits, å det suger rejält! Vad ska man göra, be nån sparka en i röven kanske?
Toppen ska på motorn sen motorn i ramen å allt kopplas å meckas dit... aff... nån som e sugen?
Jag vetefan. Sparkar eller hot är nog det som gäller, frågan är vem som ska pusha på?

Var iallafall i garaget igår och fick på nya bromsslangar. Dock inte luftat och fyllt med vätska. Dessutom har jag fortfarande inte fått ur mitt runddragna helvetesas till bromsskiveskruv än. :mad:

Biltemagrejerna fungerade jättebra. Jo tjena. :rolleyes:
 
ajdå, trodde du hade löst det.. Har du nån bild på det?
Inte just nu, men det är på gång.

Borret som medföljde i biltemas grispittsats gick av. Sen tänkte jag kötta ner ett torxbits (som var ett av tipsen som trillat in) och givetvis gick bitshelvetet (från, you guess, Biltema) av också. :mad:

Nu är skruven välfylld med lite reinforcements av extrametall...

Hörde att fälgen eventuellt är gängad rätt igenom, ska då försöka borra av hela stora skallen och försöka gänga ur skruven genom att skruva igenom den helt, om det nu är gängat hela vägen vill säga.

Annars vetefan vad nästa steg blir.
 
Nu är skruven välfylld med lite reinforcements av extrametall...

Å fy f*n...

du skulle slipat bort skallen först så hade anspänningen i gängan släppt och friktionen minskat rejält. När du fått bort skallen och skivan kan du knacka till skruven rakt på, en gång å inte för hårt, ta sen en ny pollygrip med riktigt vasst grepp å försök att skruva ut den, var noga med att ha det bästa möjliga greppet om skruven å att tången inte glider av, slinter man ett par gånger minskar greppytan rätt mycket. Märker du att det inte går å tången glider hur hårt du än håller så värm godset skruven sitter i med gasol i ca 5-10 sec å prova igen...

lycka till
 
Vi får se hur det blir med skruvjäveln. Tills dess ska jag ägna mig åt viktigare saker. :dekaltrim
 

Bifogat

  • DSC02121 [1024x768].JPG
    DSC02121 [1024x768].JPG
    127.4 KB · Visningar: 65
  • DSC02122 [1024x768].JPG
    DSC02122 [1024x768].JPG
    102.9 KB · Visningar: 62
Någon som vet om det är skillnad på broms o kopplingsgrepp mellan årsmodellerna 2000-2003 r1a tänkte handla på ebay och vill inte köpa fel
 
Någon som vet om det är skillnad på broms o kopplingsgrepp mellan årsmodellerna 2000-2003 r1a tänkte handla på ebay och vill inte köpa fel
Eftersom jag inte är _100_ säker borde jag inte uttala mig, men har för mig att jag läste om någon, back in the days, som hade slängt på ett bromsgrepp från en annan årsmodell och bromsen hade nypt under körning. :skrämd

Artikelnumrena (bromsgrepp) är;

2000 - 4XV-83922-01-00 LEVER 2
2001 - 4XV-83922-00-00 LEVER 2
2002 - 5PW-83922-00-00 LEVER 2
2003 - 5PW-83922-00-00 LEVER 2

Förövrigt är ju 00-01 modellerna lika och 02-03 lika, men olika de tidigare. :glasklart :rolleyes:



Edit: X-up kommer nog med facit snart. :)
 
Last edited:
:tummenupp
Eftersom jag inte är _100_ säker borde jag inte uttala mig, men har för mig att jag läste om någon, back in the days, som hade slängt på ett bromsgrepp från en annan årsmodell och bromsen hade nypt under körning. :skrämd

Artikelnumrena (bromsgrepp) är;

2000 - 4XV-83922-01-00 LEVER 2
2001 - 4XV-83922-00-00 LEVER 2
2002 - 5PW-83922-00-00 LEVER 2
2003 - 5PW-83922-00-00 LEVER 2

Förövrigt är ju 00-01 modellerna lika och 02-03 lika, men olika de tidigare. :glasklart :rolleyes:



Edit: X-up kommer nog med facit snart. :)

tack

gå in på www.britalianracing.se och jämför artikelnumrena på Titaxgreppen på de olika R1- årsmddellerna där, så ser du om det är någon skillnad.

tack:tummenupp
 
Last edited:
skall lacka en massa mysigt pearl-vitt på hojjen i vinter !

köpte på mig lite extra kåpor, blåa, såg då att de vita klistermärkena på kåporna åxå var pearl !! :tummenupp

någon som vet om det finns möjlighet att köpa denna vita "pearl-dekal" i ark / löpmeter ??

så slipper jag ju lacka om en massa, och kan dessutom prova mig fram lite på egen hand med olika kombinationer !! :tummenupp
 
gå in på www.britalianracing.se och jämför artikelnumrena på Titaxgreppen på de olika R1- årsmddellerna där, så ser du om det är någon skillnad.

var inne på deras hemsida och där var bromsgrepp sku r20 98-03 och koppling sku l21 98-05 men på ebay skriver dom att det ska passa vissa r6 årsmodeller också men det gör det inte enligt denna sida:va
 
var inne på deras hemsida och där var bromsgrepp sku r20 98-03 och koppling sku l21 98-05 men på ebay skriver dom att det ska passa vissa r6 årsmodeller också men det gör det inte enligt denna sida:va

om man köper av britalianracing.se så kan man ju byta om det inte skulle passa , det blir knepigare på ebay...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top