Underhållsladda batteri

Dagrill

Dagrill
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
2008 MV Agusta F41000 312R
Jag har Powercommander isatt i min hoj och den är bänkad med denna pga slip-on samt KN-filter. Har tänkt underhållsladda batteriet i vinter och undrar om jag behöver göra något med PC:n innan jag kopplar bort batteriet, eller är det bara att ta bort det? Kommer min mappning behållas i PC:n?

Vill inte ställa till något med mappningen.

Tack för svar/ Adrian

Ctek är klockrena. Har för mig att Jula har en drive på Ctek Zafir nu, man kunde köpa till en indikator som man monterar på hojen som visar laddnivån på batteriet.

Tack för tipsen.

Finns det möjlighet att ansluta laddaren med batteriet ikopplat i mc:n eller bör jag ta ur batteriet?

Tack för tipsen.

Finns det möjlighet att ansluta laddaren med batteriet ikopplat i mc:n eller bör jag ta ur batteriet?

du behöver ej ta ur batteriet.
koppla på den medföljande kontakten du får med laddaren.. :)

tips: ctek multi xs 3600 köper man tokbilligt på hjertmans.se (segelbutik).

Artikelnummer 5498-3 598:-

Last edited:

Bra tips. Dock har laddaren utgått ur sortimentet. Ersatt av följande:

Batteriladdare CTEK M45 3,6A. Kapacitet 1.2-120 Ah. Storlek 165x61x37mm
Ord.pris 690. Nu 498. Julreapris t.o.m. 2010-01-11. :tummenupp

Såg nån reklam nånstans (Metro??) om att när man köpte en av deras större laddare så fick man en mindre på köpet, köpte man en av de mindre så fick man en snabbkoppling med batteriindikator.
Minns dock inte vart jag såg den.

Hittade!
http://www.ctek.com/PDF/VinterKampanj_SV.pdf
den stora laddaren, MXS25000, verkar visserligen kosta 4000 :gnissla:gnissla

Last edited:
Jobbar på en firma som säljer c-tec laddare. Hade besök av deras säljare för några veckor sedan. Hojtok som man e måste man ju även diskutera laddare till hojar.
Han poängterade vikten av at inte koppla på de större laddarna för bil utan rekomenderade xs800 eller xs 3600.
Finns även extra kablar att köpa som man skruvar fast på batteriet. Bra för den som har fleja hojar(som jag).
Var även väldigt viktigt att man inte kortar kablarna till ladddaren utan behåller den ursptungliga längden. Ökar man längden bör man tänka på att använda kabel med tillräcklig ledningsarea. Man lurar lätt en c-tec. Sen dividerade vi dessutom om ctec eller ladac hade den bästa laddaren men det är en annan historia.

var på Jula idag och köpte en CTEK Zafir 45 för 499kr. Enligt CTEKs hemsida så skulle denna laddaren passa just mc.

Kopplade in den idag med batteriet kvar i hojen. Allt ser ut att fungera bra:)

Tack för alla bra svar!

/Adrian

Har zafir 90,funkar klockrent.
Ansluten med fastmonterad kabel utdragen under cutsen,på tjejens hoj förlängde jag den med 2,5mm2-kabel och den stod på halva(växlade mellan min och hennes)förra vintern med fullgott resultat.
Köp,montera kabeln och anslut vid längre nedställningar och dina batteriproblem har upphört.

Tror jag gav 65spänn för extrakablarna,var en med när jag handlade.

Henrik

Bra tips. Dock har laddaren utgått ur sortimentet. Ersatt av följande:

Batteriladdare CTEK M45 3,6A. Kapacitet 1.2-120 Ah. Storlek 165x61x37mm
Ord.pris 690. Nu 498. Julreapris t.o.m. 2010-01-11. :tummenupp

den har ingen MC-symbol på knapparna som 3600 eller finns det fler modeller

ska man köra med en båtladdare till MCn :D

ska man köra i vattenskoterläge eller segelbåtsläge ? :D

http://www.ctek.com/PDF/Flyer_M45_UK_low.pdf

CTEK.mxs3600.rend.jpg

Last edited:
Hur monterar man ladd-kabeln?

Jag fick en ctec 3600 xs i julklapp och nu är det verkligen på tiden att cykeln får sig en liten underhållsladd. Jag är dock lite osäker på hur jag ska montera "snabb kabeln" (precis en sådan som finns på bilden ovan) jag antar att + går till batteriets +pol, men den andra sladden. Ska den moteras i ramen (jord) eller ska man helt enkelt sätta den på batteriets andra pol? Jag har fått för mig att det finns en massa att tänka på när det gäller batterityper och laddning. Min hoj är en ZX-6R 2007a, Tacksam för tips.

*/ ?>
Back