Nedväxling utan att röra kopplingshandtag?? (knappar)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller på att bygga en bil med en R6 motor till grund. Ska ha paddlar att växla med.

Har löst frågan om uppväxling bra, kommer kunna ske med quickshift och en solenoid på växelarmen.

Koppling vid start och stopp är löst (mekaniskt) men under färd vill jag ha den elektiskt fungerande.

Nedväxligen är större problem. Kollat på denna film
http://www.pingelcnc.com/pingelonline/video_hayabusa.htm

Verkar ju inte som att det systemet rör koppligen. Hur skulle motorn må av det?

Köpt in en sutter slirkoppling med lösare bricka men vet inte hur väl det kommer fungera, känns lite brutalt att skita i att koppla ur på nedväxling utan låta slirkoppligen göra det helt och hållet?

Tacksam för tips och åsikter:tummenupp
 
Har man låga vara så går det att växla ner utan koppling, men det är inte att föredra då det inte är bra för lådan..
Ska man gå från ett drev som snurrar i förhållandevis långsamt till ett som snurrar fortare så kan det bli en kortlivad låda.
Jag har hjälp en kompis att bygga en "kart" med paddelväxling, använde samma system med Quickshifter för uppväxling och för nerväxling så användes koppling som vanligt, det va slirkoppling på den motorn ochså så det va bara att trycka ner kopplingen, peta i den växeln man ville ha och släppa och kopplingen fixa resten.
lite jobbigt första varvet innan man fick in vilken växel man skulle ha för kurvan i fråga=)

Ni måste väl använda koppling vid start i alla fall?
Det finns en koppling som heter Recluse tror jag som fungerar som du vill men den finns nog bara till cross/enduro och HD än så länge.
 
Jag funderar på livslängden med sådanahära växlingspryttlar.
Bland annat vilken kraft det är i shiftcylindern, så att den inte trycker så mycket att skiftgafflarna riskerar att bli krokiga de ggr ingreppsklackarna ligger ovanpåvarandra och inte hunnit hitta sina ingreppslägen.

Sitter det någon killswitch som dödar tändningen vid både upp och nerväxling, eller på annat sätt avlastar växlingen?
För det är ju härdade metalldelar som går mot varandra (ingreppsklackarna) och det lär inte vara snälla kontaktstötar det handlar om vid upp och nerväxling.

Det är ju pga mycke bakhjulsåka å crossväxling som gör att en hel del hojar har svårt att få i eller behålla typ 2:ans växel, vilket är avrundning av ingreppsklackarna och böjda skiftgafflar som är orsaken.

Men kul bygge verkar de vara ni håller på med :tummenupp
 
.
Jag har hjälp en kompis att bygga en "kart" med paddelväxling, använde samma system med Quickshifter för uppväxling och för nerväxling så användes koppling som vanligt, det va slirkoppling på den motorn ochså så det va bara att trycka ner kopplingen, peta i den växeln man ville ha och släppa och kopplingen fixa resten.
lite jobbigt första varvet innan man fick in vilken växel man skulle ha för kurvan i fråga=)

Ni måste väl använda koppling vid start i alla fall?
Det finns en koppling som heter Recluse tror jag som fungerar som du vill men den finns nog bara till cross/enduro och HD än så länge.

Jo vi kommer lösa det så att det finns ett kopplingshandtag till start/stopp.

Jo recluse har jag kollat på men det är som du säger tror jag att det bara finns till cross.



Jag funderar på livslängden med sådanahära växlingspryttlar.
Bland annat vilken kraft det är i shiftcylindern, så att den inte trycker så mycket att skiftgafflarna riskerar att bli krokiga de ggr ingreppsklackarna ligger ovanpåvarandra och inte hunnit hitta sina ingreppslägen.

Sitter det någon killswitch som dödar tändningen vid både upp och nerväxling, eller på annat sätt avlastar växlingen?
För det är ju härdade metalldelar som går mot varandra (ingreppsklackarna) och det lär inte vara snälla kontaktstötar det handlar om vid upp och nerväxling.

Det är ju pga mycke bakhjulsåka å crossväxling som gör att en hel del hojar har svårt att få i eller behålla typ 2:ans växel, vilket är avrundning av ingreppsklackarna och böjda skiftgafflar som är orsaken.

Men kul bygge verkar de vara ni håller på med :tummenupp

Vid nedväxling att döda tändningen borde väll bli galet, man skulle ju snarare få upp varvet på motorn för att få ett snällare ingrepp i lådan.

Vid uppväxling bryter vi alltid tändningen.

Den är riktigt kraftig den växlingscylindern vi använder men den är ju framtagen till det av pingel. tror det är ca 15kg den trycker/drar med, med en liten hävarm på det så. Men det går nog bra.

Uppväxlingen ser jag inte som ett problem utan nedväxlingen och det är ju inte samma situation som att göra en uppväxling utan tändbryt.

Att kunna varvar upp motorn vore såklart bra men det känns komplicerat. Om man inte gör det med foten då dvs.


Hi Alexander, in the down shift you should either wait till a lower RPM or you need to blip the throttle. I use the clutch in the down shift myself. I know there are some people out there running them in west race cars and they just blip the throttle. I hope this answers your questions.

Thanks:
Troy
 
Last edited:
Ser inget direkt problem på de hela, släpp gasen o växla ner bara, vad e bekymret ?

Klart sliter de på lådan, men ta de lungt bara så ska de gå vägen.
 
Går inte med en solinoid som drar kopplingen på paddelpulsen vid nerväxling då?
Tidsstyrd alltså,kopplar-växlar-släpper.

Kan ju inte vara omöjligt,lite injustering kanske men borde gå att genomföra,ni har väl den tekniska kompetensen där iaf.

Henrik
 
Går inte med en solinoid som drar kopplingen på paddelpulsen vid nerväxling då?
Tidsstyrd alltså,kopplar-växlar-släpper.

Kan ju inte vara omöjligt,lite injustering kanske men borde gå att genomföra,ni har väl den tekniska kompetensen där iaf.

Henrik

Jo det är ju så vi konstruerat det. Men en solonoid som orkar 22kg med ett slag på 25mm växer inte på träd samt har en vikt som är rimlig. (tiden den utför rörelsen får ju inte vara mer än låt säga 0.5sekunder heller) Så andra alternativ av elmotorer tex någon som rullar upp typ wire eller liknande finns ju på listan men vi går inte i hamn med någon lösning just nu. Därför det vore fint att ta in andras ider:)

Ser inget direkt problem på de hela, släpp gasen o växla ner bara, vad e bekymret ?

Klart sliter de på lådan, men ta de lungt bara så ska de gå vägen.

Att det inte är ett nog bra system. Det är inte en bra lösning. Vi kommer inte ta det lungt. Det är 5 förare och motorn ska både hålla för långlopp oerfarna förare.
 
Last edited:
Jo det är ju så vi konstruerat det. Men en solonoid som orkar 22kg med ett slag på 25mm växer inte på träd samt har en vikt som är rimlig. (tiden den utför rörelsen får ju inte vara mer än låt säga 0.5sekunder heller) Så andra alternativ av elmotorer tex någon som rullar upp typ wire eller liknande finns ju på listan men vi går inte i hamn med någon lösning just nu. Därför det vore fint att ta in andras ider:).

Pneumatik? (I så fall både till växelarmen och kopplingen från samma kompressor) :tummenupp

Annars är det väll inte så mycket kraft på kopplingen.. har du en hävarm på någon dm (samma som handtaget till hojen) så kan det väll inte vara mer än 20-40 N som krävs?

Jag skulle sätta en mikrobrytare som känner av när kopplingen är nedtryckt rätt avstånd, precis då slår man i den lägre växeln och sedan släpper kopplingen. Borde gå att göra väldigt snabbt.. dock är väll inte tiden så viktig vid nedväxling?
 
Last edited:
Hur funkar den där slirkopplingen? Slirar den så man kan lägga i 1an och stå still på tomgång med växel i?

Ni behöver en kopplingspedal vilket som, precis som på bilar med dogboxlådor (närmsta man kan jämföra med) får ni lära er köra "häl-tå" tekniken. :)
 
Jo det är ju så vi konstruerat det. Men en solonoid som orkar 22kg med ett slag på 25mm växer inte på träd samt har en vikt som är rimlig. (tiden den utför rörelsen får ju inte vara mer än låt säga 0.5sekunder heller) Så andra alternativ av elmotorer tex någon som rullar upp typ wire eller liknande finns ju på listan men vi går inte i hamn med någon lösning just nu. Därför det vore fint att ta in andras ider:)

Att det inte är ett nog bra system. Det är inte en bra lösning. Vi kommer inte ta det lungt. Det är 5 förare och motorn ska både hålla för långlopp oerfarna förare.

Har nyligen monterat i en Rekluse i tjejens WR450.
Hon kan inte koppla med sin förlamade vänsterhand så jag har funderat en hel del hur man kan göra. Varför det lev Rekluse var att alla andra skulle bli lite bökigt för henne. Men annars så skulle flera varianter kunna lösa problemet.

En variant var att sätta en hylsa eller en extra pinne som växelfoten trycker en bit innan växelpinnen börjar röra sig. Dvs att hylsan trycker kopplingen, sen växeln för att sen när foten släpper hylsan släppa ut kopplingen. Finlir med foten skulle behövas. Kraftförstärkning kan göras med ett RC-servo som är starkt. (Fick hem två starka med metalldrev nyss från HongKong. 145:- inkl. frakt)

Tum-koppling är en annan lösning men den skulle bli för mycket för henne med broms och gas på samma hand.

Häl-koppling på fotbroms kan man ha.

Skriver dessa ex för att kanske få fram fler idéer för dig.

Men fundera på ett RC-servo. Dessa är väldigt snabba, starka och exakta. Dessutom lättstyrda. För att få mer kraft så sätt dubbla servon som styrs av samma signal. Slaglängder, hastigheter mm styr du lätt med programmeringen.

Dal-Mausen
 
Hur funkar den där slirkopplingen? Slirar den så man kan lägga i 1an och stå still på tomgång med växel i?

Ni behöver en kopplingspedal vilket som, precis som på bilar med dogboxlådor (närmsta man kan jämföra med) får ni lära er köra "häl-tå" tekniken. :)

Vi ska inte ha en kopplingspedal utan det ska lösas på ett eller annat sätt.

En slirkoppling har två brickor (fungerade som fjädrar), den ena håller ihop lamellpaketet under acceleration markerad med 1275N på våran koppling. Sedan finns det en bricka (fjäder) som man kan ställa hur mycket deacceleration kraft som krävs innan bricka nr 2 ska ge efter (den lilla) vilket får följden att kopplingen påverkas på samma sätt som då du drar i ditt kopplingshandtag, nu går den upp på några kulor som drar isär paketet.

En sutter slirkoppling kommer levererad med 1300 och 1500N brickor. Jag beställde en 750N bricka för att kunna halvera den bromsande kraften ifrån motorn.
 
Jag har ingen aning om hur det ska göras men här är receptet:

1 Hoppa fram till 3.50
2 Fråga Nissan hur de gjort

[YOUTUBE-ID]IyH5ZyuVWbk[/YOUTUBE-ID]

Kul att följa ert bygge :tummenupp
 
En variant var att sätta en hylsa eller en extra pinne som växelfoten trycker en bit innan växelpinnen börjar röra sig. Dvs att hylsan trycker kopplingen, sen växeln för att sen när foten släpper hylsan släppa ut kopplingen. Finlir med foten skulle behövas. Kraftförstärkning kan göras med ett RC-servo som är starkt. (Fick hem två starka med metalldrev nyss från HongKong. 145:- inkl. frakt)


Skriver dessa ex för att kanske få fram fler idéer för dig.

Men fundera på ett RC-servo. Dessa är väldigt snabba, starka och exakta. Dessutom lättstyrda. För att få mer kraft så sätt dubbla servon som styrs av samma signal. Slaglängder, hastigheter mm styr du lätt med programmeringen.

Dal-Mausen

Skit bra inlägg! Nu fick jag en idé.

Den solonoiden som används på växelsidan (växla är inte så jobbigt för den och den klarar 19kg) skulle man kunna använda. Med en liten hävarma kan jag då ned den kraft som behövs till kanske 15kg så finns det lite kvar till växel att trilla i. Då får jag kontrollera slaget på den solonoiden och se om det kan fungera.

Ska försöka hitta en kraftig rc motor innan jag kan kontrollera slaget på solonoiden. Skulle man typ rulla upp wiren på en axel då menar du eller? Vet inte hur små/starka sådana det finns.
 

Bifogat

  • växlingbra.jpg
    växlingbra.jpg
    29 KB · Visningar: 96
Last edited:
Skit bra inlägg! Nu fick jag en idé.

Den solonoiden som används på växelsidan (växla är inte så jobbigt för den och den klarar 19kg) skulle man kunna använda. Med en liten hävarma kan jag då ned den kraft som behövs till kanske 15kg så finns det lite kvar till växel att trilla i. Då får jag kontrollera slaget på den solonoiden och se om det kan fungera.

Ska försöka hitta en kraftig rc motor innan jag kan kontrollera slaget på solonoiden. Skulle man typ rulla upp wiren på en axel då menar du eller? Vet inte hur små/starka sådana det finns.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280413340097&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Kolla in specarna på detta exempel på RC-servo.
Du kan byta ut plast-armarna (ok'en) till andra variander i metall ellr vad du vill.
Vid 6,0volt så vrider de sig 60grader på 0,13 sek. och drar då 15kg på 1cm radie. De kan drivas med upp till 8,4v enl. tillverkaren. Vad klarar den då??? :)Men det går nog att undersöka mer grundligt.
Sätter du två så dubblar du kraften.

De är ju så små och lätta att det är försumbart.

Finns mängder av varianter på RC-servon.
Dock är de flesta begränsade så de inte snurrar 360 grader. Men de flesta går att modda om så de kan användas som en liten och stark motor.

Dal-Mausen
 
Skit bra inlägg! Nu fick jag en idé.

Skulle man typ rulla upp wiren på en axel då menar du eller? Vet inte hur små/starka sådana det finns.

För att förklara idén med hylsan:

Tänk dig vanliga växelpedalen på hojen.
Runt pinnen sitter en rörhylsa på en egen arm.
När foten trycker upp hylsan så drar den kopplingen.
När kopplingen är dragen så går den vidare och tar växelpedalen med sig uppåt.
När växeln ligger i, släpper foten ner hylsan och växelpedalen följer med.
När Växelpedalen stannar så fortsätter hylsan ner och släpper ut kopplingen.

Lika så gör den vid nerväxling.
Koppling in, växel ner, koppling ur.

Man löser kopplingsriktningen mekaniskt så den drar i både upp och nerväxling.

Dal-Mausen
 
Här är ett kraftigt RC-servo, 33 kg dragkraft, 0.21 s tillslag.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8496

Var ett rejäl pryl. Hoppas de är 0.21sek/60grader och inte 0.21grader/sek. Står båda varianterna i beskrivningen:confused:

Förtydligande för mina tidigare två inlägg. Hyls-kopplingen är en mekanisk variant och RC-servoanvändandet en annan lösning. Iofs så kan man kombinera dem med att låta hylsarmen påverka en potentiometer/encoder för att den (via styrkrets) styr ett RC-servo.

Hylskopplingen kan liknas med att man lyfter en hink i ett handtag. Först lyfter man handtaget(kopplingen) och då det är upplyft så kommer hinken(växeln) och ner tvärt om.

En annan variant är att modda om en Rekluse så den passar i en annan motor/kopplingskorg.

Dal-Mausen
 
Det går inte att få tag på en viktvettig solenoid med längre slaglängd och förlänga hävarmen då?
Behöver ju inte orka dra/trycka så hårt bara den har slaglängd och det är väl i första hand kraften som drar vikt.

Hittade någon spec på 43mm slaglängd på ett kg ungefär men kanske inte drar nog ändå,kanske två?
En drag en tryck på var sida om den förlängda armen men 2kg kanske är för tungt det med?

Tycker bara det verkar vara enklaste och driftsäkraste systemet men jag förmodar ni har nogrant kollat upp marknaden så jag ska inte tjata mer nu.

Henrik
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top