Honda SP1-tråden

Kanske, det som oroade och skrämde bort mig är att det allmänna skicket ofta representerar hur den är skött i övrigt också. När det gick över 30k var det inte intressant för mig längre.

Resonerade lite på samma sätt.

Min erfarenhet av KVDs kompetens kring att bedöma skicket på hojar är ingen solskenshistoria dock. Har ropat in två hojar därifrån, bla en Highland 950 Motard. I den beskrivningen stod det bla att "växellådan kärvar, svårt/omöjligt att få en del växlar, bla friläge" vilket ju låter illa. Men kan man något om Highland så vet man att friläge går inte att få i när man står still eller kranar på, det går bara med lite rull på maskin + att lådan kräver ett fast handlag generellt.

På en gixxer k6 jag köpte var både drivpaket och däck slut, en rätt basic sak att se, men det fick jag upptäcka och påtala själv.

De HD de ropar ut brukar alltid "gå ojämnt"...vilken HD gör inte det kall? :confused:

Men jag håller med, den där Spettan har nog levt ett hårt liv tyvärr.
 
Nu är jag lite gladare iaf!:rolleyes: Väntar nu på ett par Leovince SBK i titan som borde dyka upp nästa vecka! 1200:- för slipon med mellanrör i fint skick!:yoparty Nästan gratis ju! Bilder kommer självklart!
Sen kommer vänster styre snart med posten oxå med reglage och sånt. :tummenupp

Någon som vet vart man kan bula ut tanken?
Bild: http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=93169

Vad kan det kosta tro? :va
 
det var inte dyrt faktisk! Men det ska på nya färg ändå så det blir nog billigare att fixa den jag har.... Alla pengar denna reparation kostar är sura pengar....! Tur att jag hade ett kåpset liggandes färdigt för lack....

Dom hade mycket saker till bra priser! TACKAR!!!!
 
Last edited:
Ja, de verkar bra på originaldelar. Jag har dock aldrig handlat från dem så jag kan inte säga hur de är att ha och göra med.

Själv har jag ebay-sjukan för stunden så nu är kolfiberlock för backdpegelhålen, krashpuckar till framgaffeln, verkstadshandbok och en speedohealer beställd...
 

Bifogat

  • buckla.JPG
    buckla.JPG
    35 KB · Visningar: 77
Men hur blir det då? Håller det? Inga tendenser till sprickor? Jag är väldigt noga skall du veta så blir det bättre om man knackar ut bulan så blir det nog så....
Vilket papper använde du när du grovslipade? Har du bilder på det färdiga resultatet?
 
hong kong kåpor

Jaha ja, nu har jag fått tummen ur och fotat kåporna. Jag provmonterade strålkastarna och insåg att det behövs lite mer verktyg som värmepistol och dremel, men finishen var inte så illa i övrigt.

Jag passade på att utföra pair- och flappermodden "på riktigt". Skönt att få bort lite mer onödigt skräp :)

Om det är nån som är sugen på en smidig miniblinkare så kolla nedan, självhäftande tejp och täcker hålet bra, vet inte hur bra de sitter, men det borde fungeera.
 

Bifogat

  • DSCF2116.jpg
    DSCF2116.jpg
    167.6 KB · Visningar: 64
  • DSCF2113.jpg
    DSCF2113.jpg
    114.5 KB · Visningar: 63
  • DSCF2104.jpg
    DSCF2104.jpg
    140.5 KB · Visningar: 67
  • DSCF2102.jpg
    DSCF2102.jpg
    134.3 KB · Visningar: 65
  • DSCF2098.jpg
    DSCF2098.jpg
    134.2 KB · Visningar: 70
  • DSCF2094.jpg
    DSCF2094.jpg
    124.5 KB · Visningar: 58
  • DSCF2091.jpg
    DSCF2091.jpg
    126.9 KB · Visningar: 58
  • DSCF2086.jpg
    DSCF2086.jpg
    116.7 KB · Visningar: 65
Fler bilder....

Hur ser stiften ut? Magert? Fett? Dags att byta?
 

Bifogat

  • DSCF2112.jpg
    DSCF2112.jpg
    131 KB · Visningar: 82
  • DSCF2111.jpg
    DSCF2111.jpg
    111.9 KB · Visningar: 70
  • DSCF2110.jpg
    DSCF2110.jpg
    158.6 KB · Visningar: 69
  • DSCF2109.jpg
    DSCF2109.jpg
    158.8 KB · Visningar: 69
  • DSCF2107.jpg
    DSCF2107.jpg
    161.2 KB · Visningar: 68
  • DSCF2106.jpg
    DSCF2106.jpg
    52.9 KB · Visningar: 63

Nej, här på sporthoj! En firma i malmö! Annonsen hade varit ute i ca en timme bara! Ibland ska man ha lite tur!:)

Svetsa fast en eller flera krokar av något slag.
Använd sen en avdragare för att dra ut bucklan så gott det går.
Spackla o slipa resten.

Bättre än o fylla hela skiten me spackel..

Det har jag oxå hört att man ska göra, men vågar man svetsa?!
Eldstrom tycker att det räcker med spackel på min tank....:confused:

Få väl ta bort tanken och åka till några plåtslagare och fråga vad man bör göra... Det måste bli bra, hellre safe then sorry!

Fler bilder....

Hur ser stiften ut? Magert? Fett? Dags att byta?

Tycker stiftet ser fint ut! Hur långt har den rullat?
Kåporna ser ju jätte bra ut! Lite avundsjuk att jag inte kommer ha en uppsättning original kåpor extra sen....:huvet

Däremot tycker jag att du ska använda den vita framskärmen istället för den röda! Den tycker inte jag passar ihop med resten riktigt.....:va
 
Last edited:
Jag vet inte hur långt den har rullat med det stiftet, lite det som är grejen. Troligen byter jag innan bänkning för säkerhets skull...

Kåporna såg helt okej ut som sagt, men jag kommer nog köra med den röda skärmen :)
 

Bifogat

  • Edwards_2002_Germany_RHS_1024.jpg
    Edwards_2002_Germany_RHS_1024.jpg
    157.2 KB · Visningar: 87
Jag vet inte hur långt den har rullat med det stiftet, lite det som är grejen. Troligen byter jag innan bänkning för säkerhets skull...

Kåporna såg helt okej ut som sagt, men jag kommer nog köra med den röda skärmen :)

jaja, jag förstår.... Tycker inte du behöver byta om den inte hackar eller misständer!

Töm tanken & ta ur bränslepumpen.
Skölj ur ordentligt med vatten o låt torka.
Häll ev i aceton o ruska runt så får du ut allt vatten o slipper rost.
Men låt den stå för avdunstning sen..

Det kan man ju göra, när det blir varmt ute i garaget.... Tackar!
 
Last edited:
Jaha ja, nu har jag fått tummen ur och fotat kåporna. Jag provmonterade strålkastarna och insåg att det behövs lite mer verktyg som värmepistol och dremel, men finishen var inte så illa i övrigt.

Jag passade på att utföra pair- och flappermodden "på riktigt". Skönt att få bort lite mer onödigt skräp :)

Om det är nån som är sugen på en smidig miniblinkare så kolla nedan, självhäftande tejp och täcker hålet bra, vet inte hur bra de sitter, men det borde fungeera.

Ser ruggit bra ut Zam :yoparty !

Har precis plöjt igenom tråden för andra gången i ett försök å klargöra vilka färger sp1/2 såldes i, har jag rätt när jag säger till polaren att ingen av dom såldes nya me repsollack (e fortfarande helsåld på sacce`s) ?
 
Ser ju kanon ut:tummenupp Lite mkt rött i färgschemat dock men det kanske man får leva med.

Jaha ja, nu har jag fått tummen ur och fotat kåporna. Jag provmonterade strålkastarna och insåg att det behövs lite mer verktyg som värmepistol och dremel, men finishen var inte så illa i övrigt.

Jag passade på att utföra pair- och flappermodden "på riktigt". Skönt att få bort lite mer onödigt skräp :)

Om det är nån som är sugen på en smidig miniblinkare så kolla nedan, självhäftande tejp och täcker hålet bra, vet inte hur bra de sitter, men det borde fungeera.

Ser ruggit bra ut Zam :yoparty !

Har precis plöjt igenom tråden för andra gången i ett försök å klargöra vilka färger sp1/2 såldes i, har jag rätt när jag säger till polaren att ingen av dom såldes nya me repsollack (e fortfarande helsåld på sacce`s) ?

Ja du har garanterat rätt. SP1/2 såldes aldrig i repsolfärger från fabrik.:fakta

SP1 fanns bara i rött "Winning Red" när den kom 2000. 01 fanns den även i silver. Med första årsmodellen av SP2 (vit/svart) följde ett OEM-Castroldekalkit som sitter på min hoj. Sista året SP2 tog in i Sverige, 05, fanns även en svart/röd variant med silvergrå fälgar.

Från Hondas modellarkiv: http://www.hondamc.se/homc/templates/ModelCategoryArchiveList____9670.aspx

På andra marknader har jag sett helsvarta liksom en röd/silver Niki Hayden replika.
 
Last edited:
Men hur blir det då? Håller det? Inga tendenser till sprickor? Jag är väldigt noga skall du veta så blir det bättre om man knackar ut bulan så blir det nog så....
Vilket papper använde du när du grovslipade? Har du bilder på det färdiga resultatet?
Jag har inte lackerat den ännu, men det håller utan problem. Det såg hopplöst ut att försöka få ut bucklan på min tank så jag fick tipset av en billackeringsproffs att spackla. Jag var själv lite skeptisk innan men glasfiberspacklet är så pass stabilt, fäster och fyller ut så pass bra att är man noggrann så ser man ingen skillnad mot en ny tank efter avslutat jobb och lackering. Finspackel ytterst för att inte behöva slipa så mycket i glasfiberspacklet. Tror det var 80's papper (fungerar med de flesta grovlekar) jag använde för att få bort lösa lackflagor och gamla intryckta dekaler innan jag började fylla ut bucklan. Men det är klart man förlorar ju någon eller några deciliter i tankkapacitet om man inte drar ut bucklan utan bara fyller igen. ;)


Har ingen bra bild men så här såg den ut efter förra "fulspacklingen" (och innan highsidern).
 

Bifogat

  • Fulspackling.jpg
    Fulspackling.jpg
    46.1 KB · Visningar: 63
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top