Stenkastning och bilbränder sprider sig

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I Sverige är vi rätt dåliga på att protestera när något är fel i samhället. Så fort något är fel tittar vi på hur man protesterar i syd Europa och önskar att vi gjorde likadant. Vill vi verkligen det?

När jag var i Spanien för ca två år sedan var det en stor lastbilsstrejk som tillslut ledde till en dödsbrand där en förare brann inne i sin lastbil som någon tänt på. De spärrade motorvägar och infartsvägar. Affärerna fick inte leveranser av varor och bensinmackarna sinade på bensin och diesel. Folk var uppriktigt förbannade.

Bränderna och stenkastning mot räddningstjänsten i förorterna i Stockholm, Malmö, Göteborg sprider sig till mindre städer. Vad uppnår de egentligen med detta beteende? Finns det något fegare än att tända eld på något och vänta på att räddningstjänsten kommer? Dess främsta uppgift är att rädda liv.

Det skulle vara att dom får medias blickar på sig och gör sig hörda på det viset... Finns ju bättre och snällare sätt, i så fall kan man tycka...

Jag tycker att media ska sluta bry sig om det så sprids det inte... Antagligen.

Det är måhända med bilbränder och stenkastning på samma sätt som när AFA är ute på antidemonstration. Kriminella busar som försöker klä sitt behov av att slå någon på käften i ett högre syfte. Nu bränner man bilar för att man blir taskigt behandlade av samhället, fröken i skolan och fan vet vad. Kanske är det även här bråkmakare som ligger bakom mycket, men tycker att man har fått något som legitimerar jävelskapet.

Jag tycker att media ska sluta bry sig om det så sprids det inte... Antagligen.

Folk vill nog gärna veta vad som händer och skulle antagligen reagera om man inte tog upp vissa händelser i media. Men i sak håller jag nog med om att man inte borde ge dem allt för mycket utrymme samtidigt som man går till djupet med bakomliggande orsaker från samhällets sida. Bara för att det inte står i tidningen betyder det inte att det inte har hänt. Media har en tendens att ha allt för höga tankar om sig själva. Redan idag väljer man att inte skriva om vissa frågor.

Mot bakgrund av stenkastningen och bränderna i Helsingborgsområdet skrev tidningens chefredaktör följande:

http://hd.se/blogg/larsjohansson/2009/12/05/vi-ska-inte-fortiga-nyheter/

Vill man portestera mot någonting kan man ju göra det med skyltar, banderoller eller sånt men när det antänds bilar, butiksfönster och annat som krossas är det någonting helt annat. Sedan att folk hoppar på förstörelsetåget och egentligen inte har en aning om vad det protesteras år är ju ännu lägre. Värst är väl de som protesterar och maskerar sig för att inte visa ansiktet. Fegt som fan.

Spraya stenkastande Afa och andra idiothuliganer med grispiss, inte tårgas...sen kan de ju hävda att jag var inte där.."...

Å bränna bilar...de e ju riktigt begåvat..:rolleyes:

Tyvärr gör inte samhället, polisen, tillräckligt. Detta borde vara prioriterat. Det är oacceptabelt, och det drabbar svaga i samhället. Flera som fått sina bilar uppeldade har saknat försäkring. Jag har aldrig förstått varför man eldar sina grannars bilar, eller stenar bussen i det egna området. Ville man protestera mot ngt i samhället, och fann att dessa metoder var lämpliga, så kunde man ju valt andra områden än just det egna. Men, de som ägnar sig åt detta är inget annat än småkriminella, och de borde straffas för sina tilltag. Polisen skulle nog få stopp på eldandet ganska snabbt om ligisterna åkte till Djursholm och brände bilar där.

Stenkastarna har ju inga jobb ..Och polisen är ju efter dom så därför MÅSTE dom ju förstöra för oss privat personer eller risa i städer eller småbyar så det kostar skattemedel .... Kanske känns bättre då vem vet ? Inte jag iallafall för jag har inte den knepiga kromosomen som stenkastarna är födda med ..Och råna eller misshandla en ensam person är ju mycket häftigt om dom är MINST 15 st mot 1 .....jag tycker det är FEGA .LÅGLIVADE.MESAR . SOM SPELAR ÖVER NÄR DOM ÄR FLERA..När dom är ensamma är dom ju inte så tuffa...mvh

Stenkastarna har ju inga jobb ..Och polisen är ju efter dom så därför MÅSTE dom ju förstöra för oss privat personer eller risa i städer eller småbyar så det kostar skattemedel .... Kanske känns bättre då vem vet ? Inte jag iallafall för jag har inte den knepiga kromosomen som stenkastarna är födda med ..Och råna eller misshandla en ensam person är ju mycket häftigt om dom är MINST 15 st mot 1 .....jag tycker det är FEGA .LÅGLIVADE.MESAR . SOM SPELAR ÖVER NÄR DOM ÄR FLERA..När dom är ensamma är dom ju inte så tuffa...mvh

ööh, va? :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...