Tråden för oss som har lämnat levande ljus i prekära situationer

För något år sen på halloween så skar jag ur en pumpa och hade värmeljus i och såg att det började bli lite väl stor låga i pumpan... Gjorde tabben att ta av locket och försöka släcka den under kranen... Det blev som ett eldklot som for upp mot ansiktet... Har aldrig förstått vad det hela berodde på igenligen. Tills jag såg plus, där dom testade värmeljus och dom förklarade att ljus som blir överhettade och inte får tillräckligt med "luftning" kan övertända. Det är vad jag tror hände. Om inte pumpor kan avge nån gas av någe slag... :va

För något år sen på halloween så skar jag ur en pumpa och hade värmeljus i och såg att det började bli lite väl stor låga i pumpan... Gjorde tabben att ta av locket och försöka släcka den under kranen... Det blev som ett eldklot som for upp mot ansiktet... Har aldrig förstått vad det hela berodde på igenligen. Tills jag såg plus, där dom testade värmeljus och dom förklarade att ljus som blir överhettade och inte får tillräckligt med "luftning" kan övertända. Det är vad jag tror hände. Om inte pumpor kan avge nån gas av någe slag... :va

Precis, blir det för varmt förgasas stearinet (vilket det gör runt veken kontinuerligt) i hela "koppen" och den gasen är i högsta grad brännbar.

Det var det som hände han som ställde ljuset på kaminen också.

På 80 talet var det mode med "ljusbickor", plåtbrickor fulla med ljus i olika storlekar och former, det var rätt vanligt att dom flammade upp.

Morsan hade några ljusbrickor i gjutet glas som blev överhettade så att dom sprack och ljuskopparna välte ut över bordet....

Precis, blir det för varmt förgasas stearinet (vilket det gör runt veken kontinuerligt) i hela "koppen" och den gasen är i högsta grad brännbar.

På 80 talet var det mode med "ljusbickor", plåtbrickor fulla med ljus i olika storlekar och former, det var rätt vanligt att dom flammade upp.

Morsan hade några ljusbrickor i gjutet glas som blev överhettade så att dom sprack och ljuskopparna välte ut över bordet....

Ja, det va nån som hade skickat in en bild på just det i plus, ett fat fullt med ljus som stog tätt och det var en enda stor flamma... Borde vara varningstext om det på värmeljuspaketen då det är vanligt att folk ställer ljus på det viset...

Sen undrar man vad och vad ska man inte släcka med vatten? Som i fallet med pumpan och värmeljuset var det inte lyckat att försöka med rinnande vatten i alla fall... Kvävning är det som verkar mest lyckat... Men samtidigt så om det skulle börja brinna så skulle jag känna mig tveksam till att kasta på en filt, så länge det inte är en brandfilt så att säga...

Last edited:
Ja, det va nån som hade skickat in en bild på just det i plus, ett fat fullt med ljus som stog tätt och det var en enda stor flamma... Borde vara varningstext om det på värmeljuspaketen då det är vanligt att folk ställer ljus på det viset...

Sen undrar man vad och vad ska man inte släcka med vatten? Som i fallet med pumpan och värmeljuset var det inte lyckat att försöka med rinnande vatten i alla fall... Kvävning är det som verkar mest lyckat... Men samtidigt så om det skulle börja brinna så skulle jag känna mig tveksam till att kasta på en filt, så länge det inte är en brandfilt så att säga...

Ja, man ska aldrig försöka släcka en brinnande vätska med vatten, och smält stearin är en vätska, då är det kvävning som gäller.

Och även om du kastar på en torr luddig filt så hinner du kväva elden innan filten flammar upp (elden slukar syret oerhört snabbt), om inte annat köper du dig lite tid så du hinner blöta en annan filt/handduk och lägga på den första om den tar sig.

så länge det inte är en brandfilt så att säga...
Skaffa en brandfilt då. Skadar inte att ha en hemma och det finns för 99kr på Jula just nu.

Jag har nog inte lyckats elda upp något eller ens varit nära. Vad jag kan komma på. Pepparpeppar...

Men någon liten keramiktomte med ett värmeljus i baken flammade upp för morsan en gång. Dock utan några övriga skador.

Jag fattade eld under en brand/räddningsövning i det militära, killen som skötte släckningen hade lite för bråttom och slog bara ner lågorna medans jag klättrade upp på planet för att rädda "piloten".

När jag hade skickat ner "piloten" till sjukvårdarna nedanför slog lågorna upp och jag fick den oskönaste hårborttagningen genom tiderna, den porrpungen sved....

Då släckte dom riktiga brandmännen mig medelst brandfilt, en något klaustrofobisk upplevelse att bli inpackad i en filt medans man brinner.

Skaffa en brandfilt då. Skadar inte att ha en hemma och det finns för 99kr på Jula just nu.

Jag har nog inte lyckats elda upp något eller ens varit nära. Vad jag kan komma på. Pepparpeppar...

Men någon liten keramiktomte med ett värmeljus i baken flammade upp för morsan en gång. Dock utan några övriga skador.

Kanoners! Ska fan köpa mig en... Syrran har vart duktig att inhandla en skumsläckare nyligen oxå...

För ett halvår sen så va jag på ett akut jobb där en person omkommit i brand. Skulle sätta igen ytterdörr som brandmännen hade yxat sönder och fönster som exploderat i branden, provisoriskt. Jösses vad det såg ut! :skrämd

Det hade blivit sån explotionsartad brand så att glaset låg en bit över på andra sidan gatan. Humle och dumle (poliserna) stog där och klia sig i huvet och frågade om jag kunde lösa fallet åt dom och garvade...

Last edited:
Näää hotel fast man kan nästan tro att det är Samhall , när man ser vad det är för folk som hyr rummen. Ett av livets stora gåtor är var får de pengar från.

Mitt ex jobbade när vi träffades som hotellstäderska, det var ruskiga historier hon berättade...

Genomgående var det dock så att AnnCharlott, den rökande trebarnsmamman från förorten svinade ner betydligt mindre än Sofie VonPuttinutt, fastighetsmäklare.

Visa rum var totalt nerblodade, nerspydda, sönderslagna alá rockstjärne-efterfest, och så visade sig rummet tillhöra en medelålders revisor....

Mitt ex jobbade när vi träffades som hotellstäderska, det var ruskiga historier hon berättade...

Genomgående var det dock så att AnnCharlott, den rökande trebarnsmamman från förorten svinade ner betydligt mindre än Sofie VonPuttinutt, fastighetsmäklare.

Visa rum var totalt nerblodade, nerspydda, sönderslagna alá rockstjärne-efterfest, och så visade sig rummet tillhöra en medelålders revisor....

Du har så rätt GuW, så är det verkligen

Jag gillar ljus. Det är en av de få saker ingen klagar på att jag tar livet av innan jag lämnar dem.

Har några gånger roat mig med att ställa i en extra veke i ett värmeljus som varit tänt så länge att stearinet smält. Med två lågor tar det inte lång tid innan stearinet är så varmt att man får en stor låga från hela stearinytan istället. (Testa gärna, på lämplig plats!)

Har inte lyckats göra något dumt med stearinljus, men jag bodde i en gammal stuga med en uteplats täckt av trätrall, och ogräset trivdes oförskämt bra där. Någon gång står jag där och försöker värma loss en fastoxiderad skruv på någon moped med gasol, och passar på att döda en del ogräs med gasolen när den ändå är tänd.
Vad händer om man riktar en gasollåga mot gräs? Jo, om man gör det tillräckligt länge förvandlas det till flygande glöd. Flygande glöd som flyger upp innanför panelen på huset man bor i! Fanns inte en vattenslang inom 300 meter, någon hink hade jag men inte som jag visste var den var... Blev att slita loss panelen så gott det gick för hand, och dränka det som var åtkomligt med vatten från en läskflaska. Tio minuter senare slutade det ryka och pulsen kunde gå ner ett par hundra slag i minuten... :brinnerup

Var med när en kompis skulle ha en grillfest vid sin sommarstuga. Tyvärr så hade grillen tappat ett ben, av 3, så hon ställde grillen på altan lutande mot husväggen.

Naturligtvis så råkade den välta efter ett tag så att den glödande kolen ramlade ut och tände eld på träväggen.... :brinnerup Som tur var så har de sjötomt så efter några hinkar vatten så fick vi stopp på branden, men det var lite läskigt eftersom vi inte visste hur långt in i väggen elden hade spridit sig, och ifall det skylle pyra upp på natten.

När Pelle var sådär 5-6 år var det nära att han tog hela familjen av daga.

Det var juletid och familjen hade en adventsstake med vitmossa som Pelle var mycket fascinerad av. Så när familjen gått och lagt sig gick Pelle ner och tände eld på mossa, ljus och lite sådära.

Grannen, som var den klassiska kedjerökande nattugglan, såg konstiga ljussken i vårt vardagsrum och blev illa till mods. Hon går och ringer hem till oss och berättar vad hon ser för far min. Han stormar ner och konstaterar att dörren till vardagsrummet är stängd. Sliter upp dörren och det brinner rejält i ljusstaken och något mer på bordet vid det här laget. Han släcker fort och ger sig sen ut på jakt efter sonen, som har gömt sig bakom en dörr i det intilliggande rummet.

Än idag skänker jag en tacksamhetens tanke till grannens ovana. Utan henne hade det nog slutat riktigt jävla illa.

Här har vi ett bevis på att rökning inte bara dödar :D

Jag lyckades kortsluta ett truckbatteri modell större på jobbet för ett par år sedan.
Först rök det utav bara helvete. Smått chockad som jag var ringde jag till min kollega som stod runt hörnet med sin truck.

Jag: -Du, det ryker ur min truck. Var är du?
Han: -VA! Dra ur batteriet!!!
Jag: -Va, näe jag är inte där längre.
Han: -VA!!! Va fan gör du då?
Jag: -Jag letar efter en brandsläckare.

Sekunderna senare slöt vi båda upp vid min truck som stod i ljusan låga mitt mellan pallställ fulla med plast, rullmassa och wellpappkartonger.

9 liter med pulver senare hade det slutat brinna i truckjäveln.
Det visade sig att en av kablarna från batteriet hade fastnat i tornet på trucken och slitits av.

Lagom kaxig efter den upplevelsen...

Har vart med om en 'nära lägenhetsbrand upplevelse'.
Hade ett värmeljus tänt under en hållare för doftsatt vatten. Hållaren visade sig inte vara tillräckligt luftad.
Satt vid datorn, och reagerade på att det lät konstigt och kom väldigt mycket ljus från hållaren.

Tittade till den och det visade sig att både hållaren och doftoljan var övertända. Hela ljuset brann och oljan i vattnet också.
Lyckades rädda det hela med ett överkast som fick agera brandfilt.
Virade täcket runt hela hållaren och skakade om. Tog för säkerhets skull in allt i badkaret och dränkte överkastet i vatten.

Synd på överkastet som var rejält bränt där det vart i kontakt med hållaren, men lägenheten brann inte ur.

En gång skulle jag koka några ägg innan jag skulle dra och träna,och glömde bort! Det blev ju inte bättre av att jag fick ta mellangruppens träningspass efter min egen (Thaiboxning), var borta i 3,5 timmar så det hade nog kokat i runt 4 h! Det låg två svarta kulor i botten på den kolsvarta kastrullen, haha! :brinnerupp

Hela trapphuset rökfyllt, Brann som tur var inte, bara torrkokning!Fick lämna in alla kläder,gardiner soffklädsel på tvätt luktade FAN i väggar säkert ett halvår, tänk er ÄGG!

Not my proudest moment..

Hade en jobbarkompis som skulle göra morronäggen och somna ifrån.

Han lever inte idag, så du hade tur :gnissla

Jag fattade eld under en brand/räddningsövning

I onsdags övade vi på att släcka brinnade människor i skolan, dagen efter kom en klasskompis till skolan med sönerbränd jacka, han hade lyckats tända eld på sig själv med vinkelslipen nån timme efter han övat på släckning :gnissla

Så nu ska han äga till lärarna att jackbranden skedde under brandövningen, får se om han får en ny jacka eller ej :fuska

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back