Linux Mint?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tja.. Det är så att jag har installerat Linux mint den senaste 8.

Och på min bärbara dator som jag har inbyggt trådläst nätverk.. Jag får inte det att funka lite tråkigt att sitta med en kabel på en bärbar dator... :mad:

Jag har en Acer Aspire 5025 Någon som vet hur jag ska göra så den hittar de?

Du får för det första förklara mer ingående om varför det inte fungerar.
Sedan skulle jag personligen tro att det finns mer insatt folk på: http://forums.linuxmint.com/

Personligen kör jag Ubuntu och hade inga problem där...

googlade lite snabbt på din dator, kunde inte hitta just modellnumret du skrev men kollade runt lite och såg att de använder broadcom chip i många av sina modeller, broadcom är inte jättesnälla mot linux användare så mitt tips till dig är att läsa på om ndiswrapper och installera windows drivisarna genom det.

Du får för det första förklara mer ingående om varför det inte fungerar.
Sedan skulle jag personligen tro att det finns mer insatt folk på: http://forums.linuxmint.com/

Personligen kör jag Ubuntu och hade inga problem där...

Jag har en lampa på datorn som ska blinka när den söker efter en router mm sen ska den lysa när den är uppkopplad men det händer ingenting den är bara svart... :( Har testat ubuntu samma problem där.

googlade lite snabbt på din dator, kunde inte hitta just modellnumret du skrev men kollade runt lite och såg att de använder broadcom chip i många av sina modeller, broadcom är inte jättesnälla mot linux användare så mitt tips till dig är att läsa på om ndiswrapper och installera windows drivisarna genom det.

Okej. :) vad är ndiswrapper? Det måste väl gå att få det att funka även om man har broadcom chip? :brinnerup

Jag har en lampa på datorn som ska blinka när den söker efter en router mm sen ska den lysa när den är uppkopplad men det händer ingenting den är bara svart... :( Har testat ubuntu samma problem där.

Okej. :) vad är ndiswrapper? Det måste väl gå att få det att funka även om man har broadcom chip? :brinnerup

har själv broadcom chip på min dator och det funkar fint efter installation via ndiswrapper, det du gör är att leta upp en guide på nätet (finns överallt) om hur du använder paketet ndiswrapper, det du kommer att använda det till är att ladda in windowsdrivrutiner så att de fungerar under linux (du behöver alltså drivrutinerna till ditt nätverkskort).

skriver lite snabbt om du bara känner för att testa:
allt här under ska köras som root (sudo kommando finns i många distar)

installera ndiswrapper
kör: ndiswrapper -i sökväg/till/drivrutin.inf
det är alltså inf filen i de nerladdade drivrutinerna som du vill åt.
kör: ndiswrapper -l
det ska nu komma upp i terminalen att den känner av inf filen typ driver/hardware present.
kör: modprobe ndsiwrapper
kör: ndiswrapper -m

efter detta så bör allt fungera på ungefär samma sätt som i windows, du skriver bara in nätverksnamn/lösenord i en dialogruta.

har själv broadcom chip på min dator och det funkar fint efter installation via ndiswrapper, det du gör är att leta upp en guide på nätet (finns överallt) om hur du använder paketet ndiswrapper, det du kommer att använda det till är att ladda in windowsdrivrutiner så att de fungerar under linux (du behöver alltså drivrutinerna till ditt nätverkskort).

skriver lite snabbt om du bara känner för att testa:
allt här under ska köras som root (sudo kommando finns i många distar)

installera ndiswrapper
kör: ndiswrapper -i sökväg/till/drivrutin.inf
det är alltså inf filen i de nerladdade drivrutinerna som du vill åt.
kör: ndiswrapper -l
det ska nu komma upp i terminalen att den känner av inf filen typ driver/hardware present.
kör: modprobe ndsiwrapper
kör: ndiswrapper -m

efter detta så bör allt fungera på ungefär samma sätt som i windows, du skriver bara in nätverksnamn/lösenord i en dialogruta.

Enligt pakethanteraren så är de redan installerat? :confused:

Tänk på att jag fattat lite mycket som en tre åring när du ska förklara hur jag ska göra.... ;)

Terminalfönster är som norrland på vintern, kallt och ogästvänligt, men får skiten gjord!

Enligt pakethanteraren så är de redan installerat? :confused:

Tänk på att jag fattat lite mycket som en tre åring när du ska förklara hur jag ska göra.... ;)

bara bra om det redan är installerat.

börja med att ladda ner drivrutinerna till ditt nätverkskort och packa upp dem, förslagsvis i din hemmamapp så att du enkelt kan nå dem sen.

öppna upp ett terminalfönster och skriv: sudo ndiswrapper -i /home/dittnamn/drivrutinen.inf
om du är osäker på vad ditt namn är så trycker du på tab tangenten efter /home/ gör sedan samma sak efter /dittnamn/ för att enkelt få fram vad filen heter och undvika stavfel osv. när det står rätt saker på kommandoraden så trycker du enter, ditt lösenord efterfrågas så du skriver i det och trycker enter igen.

nu kan det hända att den jobbar några sekunder så vänta tills markören blinkar igen, nu skriver du sudo ndiswrapper -l och avslutar med enter

skriv sudo modprobe ndsiwrapper och avsluta med enter

sist skriver du sudo ndiswrapper -m och enter

om allt gått vägen så är drivrutinen installerad nu och du kan börja komma åt nätverk.

Terminalfönster är som norrland på vintern, kallt och ogästvänligt, men får skiten gjord!

och extremt smidigt och lättjobbat om man har lite hum om hur sakerna fungerar.

Last edited:
bara bra om det redan är installerat.

börja med att ladda ner drivrutinerna till ditt nätverkskort och packa upp dem, förslagsvis i din hemmamapp så att du enkelt kan nå dem sen.

öppna upp ett terminalfönster och skriv: sudo ndiswrapper -i /home/dittnamn/drivrutinen.inf
om du är osäker på vad ditt namn är så trycker du på tab tangenten efter /home/ gör sedan samma sak efter /dittnamn/ för att enkelt få fram vad filen heter och undvika stavfel osv. när det står rätt saker på kommandoraden så trycker du enter, ditt lösenord efterfrågas så du skriver i det och trycker enter igen.

nu kan det hända att den jobbar några sekunder så vänta tills markören blinkar igen, nu skriver du sudo ndiswrapper -l och avslutar med enter

skriv sudo modprobe ndsiwrapper och avsluta med enter

sist skriver du sudo ndiswrapper -m och enter

om allt gått vägen så är drivrutinen installerad nu och du kan börja komma åt nätverk.

Jag får det fortfarande inte att funka... :( Tror inte min dator gillar Linux.. :brinnerup

Jag får det fortfarande inte att funka... :( Tror inte min dator gillar Linux.. :brinnerup

fanken också :( vad kommer upp efter du kört sudo ndiswrapper -l ?

hittade en grej som kanske kan behövas, kör allt från början igen, men nu skriver du även in: sudo depmod -a och enter FÖRE du skriver raden med modprobe.

Last edited:
fanken också :( vad kommer upp efter du kört sudo ndiswrapper -l ?

hittade en grej som kanske kan behövas, kör allt från början igen, men nu skriver du även in: sudo depmod -a och enter FÖRE du skriver raden med modprobe.

Nu funkar det as bra... :) Fick en kompis att titta på de han fick installera windows program för att få det att fungera men nu funkar de iallefall.... :yoparty

Tack för hjälpen iallafall..:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...