Motard vs sporthojbromsar

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Vad är det igentligen som sklijer en motardbrom mot en sporthojsbroms?

Har sett att motardbromsar saknar kylhål, varför?

Har ett par motardfälgar som jag inte lyckas bli av med så få väll ta och slänga på dom, men har ingen bromsar.

Kan man ta en skiva och passande ok från en lite äldre sporthoj och hänga på eller kommer det att bli helknasigt?

Ska man sattsa på riktiga motardbromsar.?

Och sen, hur gör ni med adapter till bromoken?
Bygger vidare på befintlig?

Sporthojsok brukar va lite bredare och kan ta i ekrarna. Får du plats med ett sånt ok så äre bara att köra på. Sen behöver du en lämplig bromspump och då brukar sporthojspumpar vara för stora eftersom dom är avsedda för dubbla ok. Inte så noggrant med skiva heller vad den kommer ifrån bara den är stor och är flytande. Så länge du får den att passa på navet så. :tungan

Ta skivan från endurohjulen. Ska du inte tävla klarar du dig ett bra tag med orginalbromsen.

Hur är skillnaden mellan fasta och flytande? Har idag flytande skiva och flytande ok. Vad händer om man sätter på ett fast ok? Är väl skit samma?

Hur är skillnaden mellan fasta och flytande? Har idag flytande skiva och flytande ok. Vad händer om man sätter på ett fast ok? Är väl skit samma?

Absolut. Flytande ok behövs inte om du har flytande skiva.

Ta skivan från endurohjulen. Ska du inte tävla klarar du dig ett bra tag med orginalbromsen.

Skulle kunna säkert funka, men den passar inte på fälgarna heller så jag måste ändå skära ut en adapterplatta.
Mitt största problem nu är hur jag ska fästa oket. :va

Någon som har några bra tips?

Får panik snart, vet inte hur jag ska göra.
Kan man köra med orginalok på en sporthojskiva?

Eller ska jag satsa på att köra med orginalskivan?
Kan man skära ut en egen skiva?

Vad ska man ha för bromspump om man vill köra med ett 4/6kolvsok?

Får panik snart, vet inte hur jag ska göra.
Kan man köra med orginalok på en sporthojskiva?

Eller ska jag satsa på att köra med orginalskivan?
Kan man skära ut en egen skiva?

Vad ska man ha för bromspump om man vill köra med ett 4/6kolvsok?
Leta rätt på ett beggat beringerkitt till kåtte som passar bolton. Såna brukar man se titt som tätt på blocket. Brukar inte va så dyra. Funkar bra med originalpump till det oket (4-kolvs).

Svårt att säga rakt av, det är billigt om det är äkta.
Hans angivna retail pris är väl rätt normalt annars så det där e halva priset.

Dock lite fundersam då det kitet på bilden inte ser ut som ett KTM-kit, tycker båda att okets infästning samt bultdelningen på skivan ser skum ut. Ser mer ut som någe som passar Honda eller dyl.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BERI...rcycles_Parts_Accessories?hash=item2c518d286f

Kan det priset verkligen stämma?
Är det kinakopior eller?
Känns ju som ett bra köp annars.

Jag har ett behringer ktm ok med skiva samt en behringer billetpump till salu, blir ju inte lika billigt som den på e-bay men du får en fet pump med istället...

Det går köra standardok med 320mm skiva, jag gjorde det jämt förr på vintern med crosshojen (is), då bromsarna inte kokade från värmen.

Jag fräste ut egna distanser, det är inte så jättesvårt ifall man har en fräs, känner du nån så kan man fixa det på nån timme :)

Jag tycker personligen att det inte är någon poäng med ett fett ok tillsammans med original-pumpen, ska man göra det så ska man göra det ordentligt, annars funkar originalprylarna med större skiva bra

Svårt att säga rakt av, det är billigt om det är äkta.
Hans angivna retail pris är väl rätt normalt annars så det där e halva priset.

Dock lite fundersam då det kitet på bilden inte ser ut som ett KTM-kit, tycker båda att okets infästning samt bultdelningen på skivan ser skum ut. Ser mer ut som någe som passar Honda eller dyl.

Näe, det där ser ju ut som ett gammalt KTM broms kit. Så det ska passa.

Men varför köpa från USA. Man hittar ekvivalenta bromskit här hemma i Sverige för samma pengar.

Men varför köpa från USA. Man hittar ekvivalenta bromskit här hemma i Sverige för samma pengar.

Kolla runt bland räserförarna, speciellt dem som kört/kör SM-serien brukar skicka iväg prylar till rätt kurs

Jag vet att jag köpte komplett frambroms + bakhjul till ett riktigt bra pris te KTMen, kan inte minnas om det var 2500 eller 3000 kr dock. Framhjulet blev dock nytt, 5000 riks :/

Har inte KTM medbringaren symmetrisk bultdelning?

Beringer oket jag hade på husan såg inte ut så där, det jag har liggande hemma ser inte ut sådär heller. Finns det en riktigt gammal modell med annorlunda utseende?

Köpt ett bromskitt nu.
Beringer 310mm skiva, beringer 6kolvsok och en brembo bromspump.

Räckor nog gott och väl till mej :)

Har inte KTM medbringaren symmetrisk bultdelning?

Beringer oket jag hade på husan såg inte ut så där, det jag har liggande hemma ser inte ut sådär heller. Finns det en riktigt gammal modell med annorlunda utseende?

Kollade en gång till. Du har rätt. :brinnerup

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back