Kullager

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Skulle behöva ett 35x20 kullager till min bakfälg.
Verka svårt att få tag på, har kollat SKF samt nån tysk tillverkare dom hade inget.
Någon som vet om det finns att få tag på?

Annars så kanske man kan svarva till en 35x32 hylsa och stoppa i ett 32x20 lager.
Finns det risk att hylsan lossnar eftersom distanserna inte kommer klämma på dom ?

Distanserna skall inte klämma då har du gjort fel......

Så ur den synvinkeln är en distansring inga problem.

Borde inte en suzukihandlare kunna trolla fram detta? Eller är det special-speciallösning?

Jag köpte mina bakhjulslager på Momentum till gsxr 1000 01 för ett år sen. Dock så var de tvungna o beställas från japan men det gick fort.

Bruka inte distanserna klämma fast innerhylsan på lagerna så att de ligger emot distanshylsan som sitter inne i navet?

Nej det klämmer inte utan passformen skall vara sådan att det precis ligger emot varandra. Klämmer du ihop ett lager kommer det snart att rasa....

Nej det klämmer inte utan passformen skall vara sådan att det precis ligger emot varandra. Klämmer du ihop ett lager kommer det snart att rasa....

Jag är säker på att du förstår att han menar att mutter-sving-ytterdistans-innerring lager-inre distans-innerring lager-yttre distans-sving-bultskalle klämmer ihop när du applicerar en vridande rörelse på bakaxelmuttern.

Kan du inte lämna in fälgen och fräsa upp lagersätet till 37 mm och välja ett 61904 (skf)? Du tar bort 1 mm gods runt om. Finns det att ta av?

Kan du inte lämna in fälgen och fräsa upp lagersätet till 37 mm och välja ett 61904 (skf)? Du tar bort 1 mm gods runt om. Finns det att ta av?

Så har man ju räddat lite fälgar åt folk när lagerbytet gjorts helt felaktigt eller liknande.

Har hittils alltid funnits tillräckligt med material för att gå upp en storlek.

Ur kostnadssynpunkt kan man ju fråga sig om det lönar sig i slutändan?

Kolla pris på orginal handlaren först. Säkert skitdyrt.

Jämför sen också med lagerhandlare t.ex Momentum, Rotera i Täby o.sv.

Säkert svindyrt också då många tillverkade ofta använder ""special-lager"" för att jävlas med oss fattiga bonnläppar!

Men ska du betala för bearbetning av fälgen så lär du kanske kommer undan billigare på lagerfirman iaf?

Jag köpte 60/22 till bakhjulet på min Rm 250 precis. Ord. pris på lagerfirma ca 250:- styck. Det är också lager som är framtagna som en "special serie" på 80-talet nån gång fick jag förklarat för mig. "Orginal" lär ju vara typ 500:- styck?

Få nog ta och svarva upp till 37 mm, så kan jag stoppa i samma lager som det är på originalfälgarna och köra med samma distanser med lite modifikationer.

Till framfälgen hittade jag lager som passar till originalaxeln (32x20) fast dom kostar 240 kr st.
Behåller nog lagerna som sitter i den fälgen (32x15) eftersom jag redan har svarvat en axel till den.

Hur brett ska lagret vara då?

Jag saknade det måttet, samt om det ska vara tätat på en eller två sidor samt huruvida det är någon speciell tolerans.

Jag har lite lager på jobbet.

Jag har köpt både konstiga och omöjliga lager hos Rotera i Täby. Slå en pling till dem innan du gör något du kanske inte behöver!

http://www.rotera.se

Visst har dom sånt, iaf orginalgrejer, men det brukar kosta därefter också! Jag tror lagret till utgående axeln ur lådan, innanför drevet, kostar 1200kr till en GSX750F -99 :gnissla Som ett exempel...

Sant iofs, men 15 timmars internetforskning, ringa 7 alternativa firmor, åka till Nisses Fräs och Video i Tunarp, vänta 6 timmar, få magkatarr av hans kaffe, åka hem och inte få dit skiten. Allt för 300:- mindre än nya märkeslager...

Extremfall javisst, TS kanske redan kollat vad orginallager kostar men ofta kanske det inte vart så himla blodig ändå... :D

(Ebay brukar ju vara en vän i mörkret för hojåkare också...)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back