bestyckning ? husaberg 650

Hultz

Medlem
Gick med
23 Jul 2008
Hoj
HusaBerg 650,hypermotard 1100s
tjenare

har ett litet skumt fel på min husa, konv till fcr 41 förgasare o köpte ett nålkitt från england, monterade detta o justerade in enligt beskrivningen jag fick med,
kör med nålen i mitten (c4) och 162 i huvudmynstycke,soppa skruven utjusterad 1,5 varv .. jag anser att hojen borde gå fett med då skall väl inte krökarna glöda ? hon funkar kalas på tomgång o lättlast men sedan så vete fan, därför bifogar jag en film jag spelade in idag, så kom gärna med tips/råd/frågor ?

http://www.youtube.com/watch?v=hD0NVWohvgY

daniel ///

Något är helt knas, tycker de låter som om tomgången är för hög om man jämför med min

Sen blir husor ganska varma ganska fort och att ha en motor som är igång obelastad samtidigt som man gasar är inte bra.

Lättast är att testa hojen och se vart i registret den går dåligt.

Kolla i förgasar tråden så kanske du blir något klokare iaf, riktigt jävligt de där med bestyckning.

hej !

det är ett orginal system som sista kammaren är borttagen på,
tror lågfarten ligger på 38 om jag kommer ihåg rätt ...

daniel///

Med original avgassystem så tror jag jag det är 45 i lågfart, 160 i huvudmunstycke och blandskruven ut 1,5-2 varv. Dessutom annan nål ju, kommer dock inte ihåg vilken det är (OBEKR?). Osäker på var clipset ska vara.

okej tack. skall försöka få tag på ett 45 lågfart o återställa nålen till c6 igen o se om det blir någon skillnad. tips/råd mottages gärna !

daniel ///

Låsbrickan ska sitta på andra spåret från topp original.
Prova att sätt på större eller mindre huvudmunstycke och flytta nålen i ändlägena och se hur den reagerar.. Skruva ut och in mixer fullt, så man ser om det blir nån ändring.. Den får antingen för mycket soppa eller för lite.. Svårt att säga vilket det är, eftersom det slår lågor när du slår av på gasen.. Man får helt enkelt prova sig fram. Men gör inga små ändringar, utan ta i!:) Så man verkligen ser att det händer nåt.. Sen är det bara att finlira åt det hållet den går bäst :)

Last edited:
tjena !

okej tror största huvumunstycke jag har liggandes är 165 och 42 på lågfart, men jag prövar att sätta clipset i 2a hacket och montera i dom muntyckena imorgon så får jag se om det blir nå skillnad :)

daniel///

När jag bytade till Akra helsystem så höjdes huvudmunstycket från 160 till 190men lågfarts sänktes som sagt från 45 till 42, testa som sagt att höja lågfarten - tror det hjälper!

Krökarna glöder om man gör så, ja.
Det är ju inget som direkt förlänger livslängden att låta den stå på tomgång på det viset eller torrgasa. I min värld kör man en sån här typ av hoj så lite som möjligt på tomgång. När den är varm nog för att gå riktigt rullar man eller stänger av.
Att den skjuter eld kan mkt väl bero på otätheter i avgassystem. Täta fogarna med värmebeständigt silicon.

Jag skulle inte ändra bestyckning utan att ha kört hojen riktigt. Att lyssna på andras inställningar är oxå ganska meningslöst förrän du konstaterat vad du har för nål och om ni har samma eller liknande setup med förgasare och avgassystem.
Vill du sen laborera lite med bestyckning och försöka känna vad som är bäst så försök att ändra en sak i taget.

barret : menar du fogarna i hela systemet ända från toppen o bakåt ?

problemet är som sagt att det satt ju en dellorto på denna innan o hojen var så grymt jävla svårstartad, så jag gick ifrån den till denna keihin fcr 41. nu startar den riktigt lätt o jag behöver inte ens andvända choken, utan ger han bara några supar med gasen, o sedan hoppar hon fint igång ... dom jag har pratat med i england säger att jag har ett tändningsproblem "coil or stator"
man blir ju lite frustrerad :)

daniel///

Ja, inte sagt att det läcker i alla skarvar men det är väl lika bra att man går över alla när man ändå håller på.

SEM elsystemet som sitter på Husa fram t.o.m -03 va känsligt för fukt bl.a.
Vad för problem har du nu som dom härleder till tändningen?

det dom menar är det här med baktändningarna. det är det dom skyller på SEM-systemet . brinner inte siliconet upp ? blir ju duktigt varmt ?

daniel///

Last edited:
det dom menar är det här med baktändningarna. det är det dom skyller på SEM-systemet . brinner inte siliconet upp ? blir ju duktigt varmt ?

daniel///

Värmebeständig silicon/flänstätning. Tror det finns hos Biltema om inte annat.
"Baktändningarna" tror jag inte är relaterat till tändningen, den skjuter väl bara på avslag?
Skjuter den vid avslag är min erfarenhet att det oftast händer pga. otätheter i avgassystemet. Men eftersom du bytt förgasare så kan det även bero på för snål lågfart.

okej ! får ta en tur till "feltema" o köpa lite o ta ner systemet o kolla upp det. monterade 42 lågfart idag. men märkte ingen större skillnad på maskinen ..
återkommer med rapport !

daniel///

tjenare !

nu har det hänt grejer.

prövade med olika munstycken och höjder på nålen utan resultat, då slog tanken mig att jag hade en nål liggandes som jag fick med förgasaren (NCYR hette den). bytte ut nålen som jag fick med i satsen mot denna... clipset på 3e hacket o gick på till 165 i huvudmunstycke, o vips alla smällar försvann ...

jävlar va rappare hon blev på höga varv, någon smäll kom ibland då på högvarv, höll halvgas i 20 sek slog av henne o kollade stiftet ( sotigt stift) fick jag aldrig förut oavsett hur jag ändrade om munstycken/nål ...

skall man gå ner på munstucket eller nålen då hon går fett ?

daniel///

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back