Hur fort faller tvålen?

App app! Oftast rymmer tvålen när man klämmer den lite väl hårt, vilket ger den en ordentlig knuff i starten.

Med min goda känsla för fysik plockar jag siffran 7m/s helt ur luften. Vilket är ungefär 25km/h

Klar skillnad alltså. :bondförnuft

Men då återstår det för mänsligheten stora frågan: i vilken riktning tvålen avlossas. Är det snett uppåt så måste man räkna fram maxhöjden på kastparabeln, därefter smälla på med samma uttryck som i mitt inlägg ovan. Eller anta det kanske mest rimliga för genomsnittsvensken, väggträff.

Sånt här ska ju teens som du kunna, det är gymnasiefysik:(

App app! Oftast rymmer tvålen när man klämmer den lite väl hårt, vilket ger den en ordentlig knuff i starten.

Med min goda känsla för fysik plockar jag siffran 7m/s helt ur luften. Vilket är ungefär 25km/h

Klar skillnad alltså. :bondförnuft

Oftast pressar man den ju dock uppåt, vilket sätter hela din teori på ända. Du får helt enkelt börja med flytande tvål.

Oftast pressar man den ju dock uppåt, vilket sätter hela din teori på ända. Du får helt enkelt börja med flytande tvål.

Jag vart fö. fascinerad att det på ett forum med så låg medelålder som SH fanns så många som inte använder flytande tvål :va

Men då återstår det för mänsligheten stora frågan: i vilken riktning tvålen avlossas. Är det snett uppåt så måste man räkna fram maxhöjden på kastparabeln, därefter smälla på med samma uttryck som i mitt inlägg ovan. Eller anta det kanske mest rimliga för genomsnittsvensken, väggträff.

Sånt här ska ju teens som du kunna, det är gymnasiefysik:(

Helt riktigt, sådant där har vi räknat i två år nu.

Men väggträffen gör ju det hela lite mer komplicerat eftersom man inte vet ytan på väggen och hur pass elastisk krocken blir. Visserligen skulle man kunna anta att det är kakel, men om den träffar fogen? Vinkel? Form och densitet på tvålen?

Klurigt, får genomföra en noggrannare laboration när jag kommer tillbaka från semestern.

Jag utgick från mig själv och antog jag representerade genomsnittet ganska bra eftersom jag är Mr Average i vanliga fall. Oftast skjuter jag iväg tvålen neråt.

Det är mycket möjligt att antagandet är fel.

Edit: Stavfel fixade

Last edited:
Jag vart fö. fascinerad att det på ett forum med så låg medelålder som SH fanns så många som inte använder flytande tvål :va

Finsk tjärtvål FTW!

Den ska man helst stoppa i en plastpåse som värms i en burk med varmt vatten innan man använder den! (eller ta med in i bastun)

Men man luktar gott efteråt.

Självklart använder man olivtvål direktimporterad från en gård vid Comosjön i Italien, något annat skulle jag inte besudla min kropp med :gnissla :Ö&Bduschcremelpåflaska

Finsk stjärttvål FTW!

Den ska man helst stoppa i en plastpåse som värms i en burk med varmt vatten innan man använder den! (eller ta med in i bastuklubben)

Men man luktar gott efteråt.

Jo tjärtvål doftar underbart helt klart. En sån i badet en vinterkväll och jag behöver bara sluta ögonen så tar doftminnet mig tillbaks till sommarens båtturer med träbåten.

Självklart använder man olivtvål direktimporterad från en gård vid Comosjön i Italien, något annat skulle jag inte besudla min kropp med :gnissla :Ö&Bduschcremelpåflaska

Dove tycker jag är praktiskt, det har fått ersätta tvål, schampo och fuktkräm.

Åas har jag mer hår på bröstet än på huvudet. Så schampo hade nog varit lite överdrivet ändå :gnissla

Last edited:
Åas har jag mer hår på bröstet än på huvudet. Så schampo hade nog varit lite överdrivet ändå :gnissla

Haha, ja det var länge sen jag använde schampo för att göra rent håret. Gnuggar i lite på hjässan så att det löddrar lite och sen arbetar man sig nedåt och sen spolar man av, klart på 2 minuter om man var riktigt smutsig.

har aldrig fattat detta tvål tjaffsandet, har inte gay människor råd med glidmedel alt. vaseline som i de gamla goda hojknutte dagarna?

har aldrig fattat detta tvål tjaffsandet, har inte gay människor råd med glidmedel alt. vaseline som i de gamla goda hojknutte dagarna?

Tvålen används inte till det du tror, tvålen är bara rekvisita, inte glidmedels substitut.

Det är när någon böjer sig fram för att plocka upp något i duschen (oftast då en tvål) dom går igång, tänk på det.

wine-soap-on-a-rope-256.jpg

Kanske en av finurligare reklamerna:
Gahnssoaponarope.jpg

Last edited:
Tvålen bör vara formad på ett sådant sätt att den avlossas i rät vinkel mot eller ifrån personen i duschen brevid. Detta för att onödigt rörelsemoment ska behöva implementeras av antagonistpart. Om duschen är av sådan art att det finnes en person på var sida om tvåltapparen blir således den rätvinkliga situationen optimal.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti