Montera kolvar i cylinder...

Heavylight

Gohälligt...
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Ingen
Hej,

Ikväll har jag sletigt som ett jävla djur med att försöka få i de stackars kolvarna i cylindern. Bitter som fan just nu....:mad:
I manualen till min Suzuki Bandit 1200 står det klart och tydligt att kolvarna skall monterars först på vevstakarna och där efter förs cylindern på. Jag kan ju inte använda en kolvkompressor av typen biltema, då de förutsätter att kolvarna monteras i cylindern innan den förs på motorn. Så jag testade ett husmansknep jag hittat här på SH...plast från PET-flaska runt ringarna och buntband...för på cyllen, klipp av buntbanden! Det gick rejält på röven det med. :huvet
Har Wiseco 81mm 12:1 kolvar, 5 ringar per kolv och styva som satan...inga man klämmer med fingrarna....

Hur fasen gör ni som kan? Bifogar en bild på det tänkta verktyget....

Bifogat

• verktyg.jpg
    verktyg.jpg
    44.2 KB · Visningar: 169
Hade wiseco big bore på min Cb 985. Men det var ju inte 5 ringar utan 2 kolvringar och 1 oljering....

Men jag använde iaf en liten mejsel och handkraft. petade in hela vägen runt och till slut satt allt där!

Olja in ordentligt är bra men det visste du nog redan!

Har du rätt ringgap?

Ja, det skall stämma! Räknat och mätt! Ligger på 0.4mm samt 0.3mm....

Hade wiseco big bore på min Cb 985. Men det var ju inte 5 ringar utan 2 kolvringar och 1 oljering....

Men jag använde iaf en liten mejsel och handkraft. petade in hela vägen runt och till slut satt allt där!

Olja in ordentligt är bra men det visste du nog redan!

Jo, det har du rätt i bara två topp-ringar....1 oljering omgiven av en top och en bottenring....

Jag vågade inte trycka på med mejsel var lite för feg för att skada ringen...men det kanske man skulle försöka....

Last edited:
kolvarna skall monterars först på vevstakarna och där efter förs cylindern på. Jag kan ju inte använda en kolvkompressor av typen biltema, då de förutsätter att kolvarna monteras i cylindern innan den förs på motorn.

Nä jag förstår ingenting.. varför kan man inte stoppa in kolvarna i cylindern innan man för samman cylinder å block??Eller menar du att man inte får in kolvarna i cylindrarna pga kolvringarna

kolvarna skall monterars först på vevstakarna och där efter förs cylindern på. Jag kan ju inte använda en kolvkompressor av typen biltema, då de förutsätter att kolvarna monteras i cylindern innan den förs på motorn.

Nä jag förstår ingenting.. varför kan man inte stoppa in kolvarna i cylindern innan man för samman cylinder å block??Eller menar du att man inte får in kolvarna i cylindrarna pga kolvringarna

Jag menar att biltemas kolvkompressor verkar vara anpassat efter bilvärlden där man klappar ner kolven i cylindern först....för jag har då ingen plats för den kolvkompressorn mellan block och cylinder när kolvarna skall föras in....:va

Förtydligande:
Jag menade att de kolvkompressor verktyg jag hittat på marknaden är tänkt att användas såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=tXjRspC_MPk

Last edited:
Stopp!!! Jag förstod bara inte själva problemet!. Är det pga kolvringarna du inte kan montera ihop motorn??? "har inte kollat din länk ännu"

Jag menar att biltemas kolvkompressor verkar vara anpassat efter bilvärlden där man klappar ner kolven i cylindern först....för jag har då ingen plats för den kolvkompressorn mellan block och cylinder när kolvarna skall föras in....:va

Korrekt, det är ett sånt här verktyg man använder när kolvarna ska in underifrån. Här är den modellen jag har. Dessa tänger har fintandad spärrmekanism, så man kan släppa dem och få båda händer till förfogande.
http://cgi.ebay.co.uk/Piston-Ring-C...tZUK_Hand_Tools_Equipment?hash=item2c4d18e027

Men jag har ju två separata cylindrar, i ditt fall räcker det ju inte med att köpa 1 tång. Så frågan är om investeringen är rimlig för dig. Kör med plåtbleck runt kolven och buntband eller slangklämma. Eller använd fingrarna, det har jag gjort för det mesta innan jag skaffade tången.

För att peta in det sista kan man använda tex skaftspetsen på den billigaste sortens plastpenslar du vet. Bättre än att ta en hård skruvmejselklinga. Bra är också att vara 2 som hjälps åt om det gäller en radmotor....därför kör jag twin :D

/Misantropen

Kolla även att det finns en fas i underkant på cylinder-spigoten. Många slarviga motorverkstäder återställer inte fasningen när de har borrat en cylinder, då är det mycket svårare att få ringarna att kliva in.

Last edited:
Korrekt, det är ett sånt här verktyg man använder när kolvarna ska in underifrån. Här är den modellen jag har. Dessa tänger har fintandad spärrmekanism, så man kan släppa dem och få båda händer till förfogande.
http://cgi.ebay.co.uk/Piston-Ring-C...tZUK_Hand_Tools_Equipment?hash=item2c4d18e027

Men jag har ju två separata cylindrar, i ditt fall räcker det ju inte med att köpa 1 tång. Så frågan är om investeringen är rimlig för dig. Kör med plåtbleck runt kolven och buntband eller slangklämma. Eller använd fingrarna, det har jag gjort för det mesta innan jag skaffade tången.

För att peta in det sista kan man använda tex skaftspetsen på den billigaste sortens plastpenslar du vet. Bättre än att ta en hård skruvmejselklinga. Bra är också att vara 2 som hjälps åt om det gäller en radmotor....därför kör jag twin :D

/Misantropen

Åhh...tackar!! Det var exakt ett sådant verktyg jag sökte! Men jag behöver ju två som du säger så plåtbläck och buntband får nog testas först, för det var ett ganska saftigt pris om man bara behöver dem en gång! :D

Fingrarna räckte tyvärr inte till för en ovan kille som mig...så jag är tacksam för alla tips jag kan få!!

Stopp!!! Jag förstod bara inte själva problemet!. Är det pga kolvringarna du inte kan montera ihop motorn??? "har inte kollat din länk ännu"

Japp, det stämmer! Jag fick nog till en lite flummig beskrivning i stridens hetta...sur som satan när jag kom hem från garaget :D

Last edited:
Åhh...tackar!! Det var exakt ett sådant verktyg jag sökte! Men jag behöver ju två som du säger så plåtbläck och buntband får nog testas först, för det var ett ganska saftigt pris om man bara behöver dem en gång! :D

Fingrarna räckte tyvärr inte till för en ovan kille som mig...så jag är tacksam för alla tips jag kan få!!

Japp, det stämmer! Jag fick nog till en lite flummig beskrivning i stridens hetta...sur som satan när jag kom hem från garaget :D

Jag lade till ett stycke ang fasningen i mitt inlägg ovan. Kolla det också. Lycka till. Montera i kolvringar fodrar lite känsla, även med tång, så ta tid på dig och ha respekt för jobbet så kommer det gå bra.

Jag lade till ett stycke ang fasningen i mitt inlägg ovan. Kolla det också. Lycka till. Montera i kolvringar fodrar lite känsla, även med tång, så ta tid på dig och ha respekt för jobbet så kommer det gå bra.

Japp, fasning finns det! Jag bad speciellt om det när jag borrade den. Nytt försök imorgon igen...hoppas på lite mer känsla då! Tack återigen för hjälpen!

En avklippt ölburk istället för PET kanske?

Det kanske skulle funka, undra bara om den inte är för tunn, så den vill följa med upp i cylindern...ännu en bra idé ialla fall! Tackar!

Last edited:
Ta ett snack med närmaste tryckeri. Deras tryckplåtar är gjorda i tunn rostfri plåt och borde funka perfekt till ändamålet.

Den där fasningen i botten på cylindern är allt som oftast en valfri vinkel med skarp kant.
Ta en dremel och runda av kanten ordentligt så blir det mycket lättare att peta in kolvringarna.
Jag använder bara fingrar/naglar vid kolvmontering :)

Ta ett snack med närmaste tryckeri. Deras tryckplåtar är gjorda i tunn rostfri plåt och borde funka perfekt till ändamålet.
Aluminium är det allt.

Trådstartarkille: Väntar du en stund till kanske någon erbjuder dig rätt verktyg. Alternativet är ju såklart att köpa grejor, men då måste du plocka isär fler motorer för att få valuta för pengarna.

Jojo, är man oförskiktig kan man ju skada. Men har man lite feelng och "smeker" in ringen runt om så brukar det gå bra!

Men ja visst, har du nåt bra tillhygge i plast som jörgen skriver så är det att föredra!

Jag brukar få ihop rad 4 själv, men svordomar och blödande knogar kan ju förekomma! Hehe

Ja, det skall stämma! Räknat och mätt! Ligger på 0.4mm samt 0.3mm....

Jo, det har du rätt i bara två topp-ringar....1 oljering omgiven av en top och en bottenring....

Jag vågade inte trycka på med mejsel var lite för feg för att skada ringen...men det kanske man skulle försöka....

Det finns små bitar 0,5 mm alu plåt att köpa på clas ohlson annars. Billgt.

Tryckplåtar är "heliga guds moder" i en tryckares ögon. Dom skickar alla plåtar på recycling och skulle nog inte ge bort hur som helst....

Dom kör plåtarna i en komprimator så det blir en kub som är 1 kubik komprimerad alu.

1 kubik aluminium är ju som bekant värt rätt mycket pengar! (Har jag hört....) :tungan

Last edited:
Tryckplåtar är "heliga guds moder" i en tryckares ögon. Dom skickar alla plåtar på recycling och skulle nog inte ge bort hur som helst....

Dom kör plåtarna i en komprimator så det blir en kub som är 1 kubik komprimerad alu.

1 kubik aluminium är ju som bekant värt rätt mycket pengar! (Har jag hört....) :tungan

Å fan, jag fick en bunt med såna plåtar förut när jag byggde folkracebilar, perfekt att använda som dörrsida och att täta hål i karossen med, man formar den lätt för hand.

Å andra sidan så vägde inte den bunten med plåtar speciellt mycket, och betalt får dom väl per kilo, inte per kubik....

Det bästa efter en riktig tång är en rektangulär bit tunn alu eller stålplåt som sveps runt ringlandet. Om du kan hitta en bit stuprör i alu eller koppar är det perfekt, redan rundvalsat. Bara att ta en plåtsax och klippa av en remsa bred nog att täcka ringlandet. Sedan kapa denna plåtring så att omkretsen passar dina kolvar. Spänn åt den med tex buntband.

En annan metod när man monterat en kolv åt gången är att ta en bit spikband med en bredd som täcker hela ringlandet.
images

Denna formas runt så att den ligger fint runt kolven. Ändarna böjer man ut så att man kan pressa ihop plåtöglan med tex en plattång eller polygrip.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa