Finns det någon som har koll på Honda CB400

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag är ute efter en andrahoj att glida med och har sneglat lite på CB400.
Är det något speciellt som man bör se upp med när det gäller dessa hojar?
Jag provkört och klämt lite och av vad jag kommit fram till så verkar det vara en pigg liten cykel, lite skramlig vid ventilerna om man jämför med tex GSX400 dock.
Ös på med informationen som ni sitter på!

Svara bara om du har erfarenhet av hojen i fråga.

mmmm,, min erfarenhet är att min chef sitter med en på firman med elfel sen i sommras. Fortfarande står den bara där varje morgon man kommer in. Fin för övrigt, men tror att den hamnar i stena metalls container...

Ajfan, elen verkar va lite knepig på äldre hojar. Jag vet att GSXarna hade problem med laddningsregulatorerna.

Vet du vad det är som krånglar på chefens?

Ajfan, elen verkar va lite knepig på äldre hojar. Jag vet att GSXarna hade problem med laddningsregulatorerna.

Vet du vad det är som krånglar på chefens?

Nej tyvärr. Hörde dom snacka om tändspole??.. universalmätaren ligger dammig sidan om. Hojen är helt oskruvad sen tidigare med bara 2 ägare en 3000mil på mätaren tror det är en -82 el liknande. Men troligtvis är det inget knepigt, gäller ju bara o hitta det j-la felet :gnissla. Men chefen min har inget tålamod samt ett par 4hjulingar som fungerar.därför bara står den. Intresserad? Han kastar den nog efter dig om du bara vill ha den"S"..

Nej tyvärr. Hörde dom snacka om tändspole??.. universalmätaren ligger dammig sidan om. Hojen är helt oskruvad sen tidigare med bara 2 ägare en 3000mil på mätaren tror det är en -82 el liknande. Men troligtvis är det inget knepigt, gäller ju bara o hitta det j-la felet :gnissla. Men chefen min har inget tålamod samt ett par 4hjulingar som fungerar.därför bara står den. Intresserad? Han kastar den nog efter dig om du bara vill ha den"S"..

Sedär ja, kan du fixa ett par bilder?

kasta en till mig oså :)

Om du ändå är igång o PMar, jag har blivit riktigt sugen på en cafe racer, o lovar att starta byggtråd om jag blir den lyckliga ägaren.

Cb 400 verkar inte ha några modelltypiska fel, tvärtom är det en extremt robust och pålitlig kvalitetsprodukt. Har haft en i två år nu utan problem. Gått drygt 4000 mil. Den var svårstartad efter vintern, men att nytt batteri löste det problemet. Den är pigg om man varvar lite.

Cb 400 verkar inte ha några modelltypiska fel, tvärtom är det en extremt robust och pålitlig kvalitetsprodukt. Har haft en i två år nu utan problem. Gått drygt 4000 mil. Den var svårstartad efter vintern, men att nytt batteri löste det problemet. Den är pigg om man varvar lite.

Det låter ju bra.
Får man fråga vad du gav för din och hur gammal den är?

Det låter ju bra.
Får man fråga vad du gav för din och hur gammal den är?

Det är en -81:a, jag gav 7.000:- för den. Då hade den ett par skavanker, en buckla på tanken och kopplingshandtaget var avbrutet längst ut. Nybesiktigad var den. Ganska normalt pris för skicket tror jag, det finns finare för ett par tusenlappar mer och ren.oblekt för ett par tusenlappar mindre.

Det går inte att köpa originaldrev till den längre och piratdreven (bak) passar inte utan en special distanshylsa. Visserligen lätt att svarva till en sån hylsa.
Ryckutjämnarna(?) (gummiklossarna som sitter i drevhubben) slits snabbt på den modellen, har man då en egentillverkad hylsa till drevet slits den upp ganska snabbt och hela drevet börjar sen "glappa". Ända "vanliga" felet jag hört talas om och det ända felet jag hade under de två åren jag körde en sån.

På farsans så har blocket spruckit vid oljepluggen, men det beror väl på nåt random och inte själva hojjen antar jag :)

Är det 2 eller 4cyl CB du är ute efter?

Är det 2 eller 4cyl CB du är ute efter?

Eftersom han ska ha den som "andrahoj" och jämför den med gsx400 och bör därför vara i den prisklassen kan det väl inte vara mycket annat än den 2cylindriga? CB400F brukar väl kosta 3x mer än den 2cyl.

Men det kan ju såklart vara jag som bara drar en massa egna slutsatser som vanligt. :näsblod

Eftersom han ska ha den som "andrahoj" och jämför den med gsx400 och bör därför vara i den prisklassen kan det väl inte vara mycket annat än den 2cylindriga? CB400F brukar väl kosta 3x mer än den 2cyl.

Men det kan ju såklart vara jag som bara drar en massa egna slutsatser som vanligt. :näsblod

Kanske bättre han svarar själv än att andra drar en massa egna slutsatser vad han vill ha, en gammal 70-80-90tals cb400 4cyl står väl inte högt i pris lr ? Om du inte visste så finns gsx400 finns både som 2 och 4 cyl

Last edited:
Kanske bättre han svarar själv än att andra drar en massa egna slutsatser vad han vill ha, en gammal 70-80-90tals cb400 4cyl står väl inte högt i pris lr ?

3x så mycket var väl en liten överdrift men kring 20k brukar de kosta medan den "vanliga" ligger på max 10k.

Har för mig att den fyrcylindriga cb:n som såldes i Sverige bara tillverkades fram till -77 el.-78. När det sen kom en ny cb400 4 cyl (-89 el.-90) så såldes inte den i Sverige.

edit: cbx400 var förstås också fyrcylindrig ifall den räknas till cb-familjen. Isf ligger den i pris med gsx400 och tillverkades väl under -80talet.

Last edited:
Det var den två
cyllindriga versionen som jag kikade på. Jag fastnade inte riktigt för Cbn men jag ska jaga lite till tror jag. Tjejen har en gsx400
som är riktigt trevlig, lite slö men det får man nog räkna med.

Har varit i tankarna att köpa en sån som förstahoj. Har läst en del recentioner och provkört 2 olika exemplar. Några modelltypiska fel verkar inte finnas. Ska man köpa en är skicket betydligt viktigare än miltalet, då dessa hojar ska hålla utmärkt bara man ger dem sedvanlig service. Det enda jag inte gillade med dem var att effekten kommer för högt uppe i registret, men det lär inte en inbiten sporthojåkare tycka är till någon nackdel. :)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back