Bo på en segelbåt året runt....

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Satt & bläddrade båtannonser & hittade en grym modern 40 fotare för lite drygt en miljon, med 4 hytter, stor "master cabin" kök, 2 duschar, 2 wc etc....
Om man betänker att man lever ensam, & använder detta som husbåt....så är det en jävligt billig bostadsrätt!

Hur skulle man klara en svensk vinter i en segelbåt? någon som hört om någon som gjort detta?
Leker med tanken, tänk att leva som Sonny Crocket i Miami Vice! :D:tummenupp

Bifogat

• 7458656811.jpg
    7458656811.jpg
    65.6 KB · Visningar: 188
Det är ju jävligt litet men friheten man får på sommaren kanske väger upp det hela? Jag skulle lätt kunna tänka mig att bo som om jag vore ensam, men jag skulle nog ändå satsa på en lite äldre motorseglare eller dylikt som är betydligt större. Det går att montera en luftvärmepump på en båt också, då har du dessutom ac på sommaren och det kan behövas...

Känner inte personligen någon som bor i en båt året runt, men känner till att det förekommer.

En ytligt bekant berättade vid ett tillfälle att hennes pappa bor på en segelbåt året runt i Sydsverige. Om båten välbyggd med det nordiska klimatet i åtanke och välutrustad borde det inte vara några problem. Hamnarna har ju oftast tillgång till vatten och el.

Du får nog räkna med att däcket är snorhalt vintertid.

Det är ju jävligt litet men friheten man får på sommaren kanske väger upp det hela? Jag skulle lätt kunna tänka mig att bo som om jag vore ensam, men jag skulle nog ändå satsa på en lite äldre motorseglare eller dylikt som är betydligt större. Det går att montera en luftvärmepump på en båt också, då har du dessutom ac på sommaren och det kan behövas...

En sådan här på båten kanske? :)
http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=3&PRID=226&DSPTEXT=ONLY

Vill förtydliga att detta bara var en tankelek...läste på lite nyss på nätet & det är nog ingen dans på rosor, kanske en grej man skulle göra en sommar när man är ung.
Men standarden i moderna 45-50 fotare är fantastisk....
Nåja, tillbaka till verkligheten!

Skulle vara ballt faktiskt.
När jag bodde i Norge senast stötte jag på en norrman som hade köpt sig en fiskebåt tillsammans med några polare. De hade renoverat den och satt in alla moderna grejer man kan tänka sig. Sedan så åkte de ut lite då och då med båten. Kostede dock en slant för all diesel. Med segelbåt är det ju betydligt billigare i drift.

Finns ju också någon svensk kille som hade bra boende, bra jobb, allt bra. Sedan sålde han av allting, köpte sig en liknande 40-fotare och begav sig ut i världen med den. I TIO år var han ute på de varmare haven och hade även båten som ett företag. Folk som ville åka från A till B fick betala en summa pengar och samtidigt uppleva skön segling. Finns en bok om hans äventyr, http://www.yacht-jennifer.nu/
http://www.yacht-jennifer.nu/bocker.html#varldsomseglare

Last edited:
Klarar man av en liten yta så är det ju grymt häftig miljö!
kan tänka mig att ligga i kabinen & glo på tv, höra kluckandet & måsarna utanför & inga dumma jävla grannar.....:tummenupp
Vad får man för lägenhet i Stockholm med denna standard för 1,5 milj? en sunkig 20 kvadratare med fönster mot gården.....:rolleyes:

PS Mikke: vilken härlig story om den killen! tänk om man hade modet att göra en sån grej!

Bifogat

• 6205544703.jpg
    6205544703.jpg
    42.1 KB · Visningar: 231
  • 7215073068.jpg
    7215073068.jpg
    19.6 KB · Visningar: 185
  • 7233207548.jpg
    7233207548.jpg
    39.1 KB · Visningar: 176
  • 7270176645.jpg
    7270176645.jpg
    22.8 KB · Visningar: 163
Last edited:
Jag hade definitivt gjort det om jag var singel... men med fru och barn blir det lite andra krav på utrymme.

Däremot i Sthlm finns det en hel del byråkrati kring var man är skriven, var du får lägga båten permanent osv... det är lite lättare nu men när jag kollade mer seriöst på det hela för 10år sedan var det jäkligt krångligt om man inte köpte en båt som redan fungerade som husbåt.

Jag har änså sedan jag såg tv-serien "Korpen" velat bo på en båt på Skeppsholmen. :yoparty
När jag promenerar där ibland verkar det som att många bor där året runt på sina vackra båtar. Tänk va sjukt härligt det måste va att bo så invid vattnet. :)

Var förresten ett båthus som var till slau för dryga ett år sen (såg detta på Hemnet) som låg precis invid kajen på Strandvägen.
3,5 mille skulle de ha :gnissla men det var stort för att vara bara en båt så att säga och verkligen snyggt, stiligt och mysigt inrett precis som en vanlig lägenhet!

:tänkommanvoremiljonär :rolleyes:

Last edited:
Om man inte tänkt förflytta sig med båten kan man ju köpa en husbåt istället. En sådan kan man ju inreda precis som en lägenhet om man önskar.

Jag har änså sedan jag såg tv-serien "Korpen" velat bo på en båt på Skeppsholmen.
När jag promenerar där iblan verkar det som att många där bor året runt på sin båt, sjukt härligt att bo så invid vattnet. :)

Var förresten ett båthus som var till slau för dryga ett år sen (såg detta på Hemnet) som precis invid kajen på Strandvägen.
3,5 mille skulle de ha, och det var stort för att vara en båt och verkligen snyggt, stiligt och mysigt inrett som en vanlig lägenhet!

:tänkommanvoremiljonär :rolleyes

Får inte tillkomma fler husbåtar på varken skeppsholmen eller strandvägen mig veterligen...
Pampas Marina går det utmärkt på men det blir dyrt då deras hamnavgift med avlopp, vatten och el samt platshyran kostar som en 3:a i avgift.

Om man inte tänkt förflytta sig med båten kan man ju köpa en husbåt istället. En sådan kan man ju inreda precis som en lägenhet om man önskar.

Då hade jag gärna köpt en AquaVilla faktiskt... sjukt trevliga.
Men ack så dyra.

Last edited:
Får inte tillkomma fler husbåtar på varken skeppsholmen eller strandvägen mig veterligen...
Pampas Marina går det utmärkt på men det blir dyrt då deras hamnavgift med avlopp, vatten och el samt platshyran kostar som en 3:a i avgift.

Synd, då kan jag förstå att de ville ha just 3, 5 mille för den som var till salu för ett år sen... :gnissla

Annars finns ju "Villa Näckros" att köpa, den finns faktiskt belägen av alla ställen i min gamla hemstad Kalmar. :)
http://www.mmh.se/060217/index.html

Villa Näckros var ju grym, undrar vad den kostar...?
KIkade på en nybyggd husbåt i Pampas för ca 5 år sedan, men redan då kostade det ca 3.000.000:-

Vilken avgift räknar du med? Avgifterna skiljer sig åt på 3:or bl a beroende på hur ekonomin i föreningen ser ut.

En normal avgift på en 3:a... runt 3-4000:- i månaden på ett ungefär. (Nej, inte så normalt i förorterna där instatsen är på 100k.)

Synd, då kan jag förstå att de ville ha just 3, 5 mille för den som var till salu för ett år sen... :gnissla

Annars finns ju "Villa Näckros" att köpa, den finns faktiskt belägen av alla ställen i min gamla hemstad Kalmar. :)
http://www.mmh.se/060217/index.html

Påminner väldigt mycket om Aquaville... http://www.aquavilla.se/

Villa Näckros var ju grym, undrar vad den kostar...?
KIkade på en nybyggd husbåt i Pampas för ca 5 år sedan, men redan då kostade det ca 3.000.000:-

När jag och frun var och kollade på en Aquaville på Pampas för 3-4år sedan så låg de på 4,3milj.
Visst kan man tro att det är lugnt och skönt att bo i en sån miljö men då är Pampas också en väldigt aktiv marina så det blir nog inte så jättelugnt på sommarhalvåret... och inge mysigt att hoppa i och bada från huset mitt i hamnen heller.

finns en kille här nere som bor året runt i sin båt, eller förra vintern och före det har han gjort det iallafall och den kan väl vara i storleksordningen med den du kollat på. Vill gärna själv bo på båt men min fru e inte så huggen på tanken..........än, ska tjata lite till så kanske

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back