Yamaha FZ-tråden

ja, trots att man "ska" tappa effekt och vrid så ser det dynokurvorna ut som att du har samma vrid eller mer på 99% av kurvan. Men du måste erkänna att det är ganska vilseledande för den oinvigde (jag).

Som det ser ut nu så blir det en skylthållare, allt annat får vänta tills min fru har börjat acceptera den nya hojen. Jag är inte så mycket efter effektökning, jag tror att de dryga 150 hästar den har original räcker gott och väl, ett tag framöver iaf.
 
7kg väger den, men jag kan inte köpa slip-on än. Min fru har börjat hata UPS. Min mc-shopping får vänta ett par månader, till förmån för bilbarnstol, julklappar, spa, och andra saker som intresserar min bättre hälft.

Jo allt kan man inte fixa på en gång, bara ta lite i taget:)
 
hehe, skönt att nån känner detsamma :) var ute och körde idag, över 130 kan jag inte höra avgasljudet på grund av vindbrus. MAN MÅSTE LIKSOM KOLLA PÅ VARVRÄKNAREN :huvet
 
pazzo

Ska sälja mina svarta Pazzo handtag korta 1000:- inkl frakt
Säljes pga dubbelköp nya är dom i kartong passande FZ
 
Finns det någon här som har koll på FZ1:ans rebound & compression damping ? jag väger 110 utan utrustning, och förra ägaren var rätt mycket mindre, och hade mjukat upp alla inställningar. Undrar också om det kan vara rebound damping inställningen bak som gör att den spinner för lätt (?)
 
Någon som har koll på var man får tag på drev till min hoj, vill få lite bättre vrid, mer bottendrag så han kickar lite lättare....:) idé någon??
 
Addemoto i Lund har för 150 kronor.

1 kugg mindre fram borde va nog för att få upp den på bakhjulet i 2:an. Annars kan du beställa två drev, en med 2 kuggar mindre också, så kan du experimentera lite.

Personligen är jag lite missnöjd med veckans ekonomisiffror: 8,6 L / 100 KM. Körde mest i stan, och pressade lite landsväg en kort stund idag. Jag kom otroliga 150 km på en hel tank :(

Kan stadskörningen suga så mycket soppa ?
 
Addemoto i Lund har för 150 kronor.

1 kugg mindre fram borde va nog för att få upp den på bakhjulet i 2:an. Annars kan du beställa två drev, en med 2 kuggar mindre också, så kan du experimentera lite.

Personligen är jag lite missnöjd med veckans ekonomisiffror: 8,6 L / 100 KM. Körde mest i stan, och pressade lite landsväg en kort stund idag. Jag kom otroliga 150 km på en hel tank :(

Kan stadskörningen suga så mycket soppa ?

Jadu, inte har vi skaffat oss nån snåljåp till hoj.... Men tänk vad roliga 150km du hade!
10 grader varmt den 19/11!! dags för en tur kanske imorgon, dock e hojen nytvättad och vaxad så det tar emot att rulla ut den på de skitiga vägarna. Sen har jag bara halvförsäkring så jag avstår nog.

Laddade hem ett gäng mappar till Power Commandern och blev lite sugen på att testa de olika varianterna. Jaja det blir väl till våren.
 
Jadu, inte har vi skaffat oss nån snåljåp till hoj.... Men tänk vad roliga 150km du hade!
10 grader varmt den 19/11!! dags för en tur kanske imorgon, dock e hojen nytvättad och vaxad så det tar emot att rulla ut den på de skitiga vägarna. Sen har jag bara halvförsäkring så jag avstår nog.

Laddade hem ett gäng mappar till Power Commandern och blev lite sugen på att testa de olika varianterna. Jaja det blir väl till våren.

jag har kört i regn och elände. jag spolar av den när den är skitig, men eftersom jag kör varje dag så orkar jg naturligtvis inte finputsa. Greppet hat varit hyffsat runt 8 grader, även med halvkassa däck, Michelin Pilot Road. Den spinner loss fid gaspådrag i vått bara, så det blir inga häftiga accelerationer.

jag känner nog att jag skulle vilja ha ett mindre drev fram, mest pga att ettan är så lång. Sen hade det inte varit helt fel om den wheelat lite lättare.
 
Addemoto i Lund har för 150 kronor.

1 kugg mindre fram borde va nog för att få upp den på bakhjulet i 2:an. Annars kan du beställa två drev, en med 2 kuggar mindre också, så kan du experimentera lite.

Personligen är jag lite missnöjd med veckans ekonomisiffror: 8,6 L / 100 KM. Körde mest i stan, och pressade lite landsväg en kort stund idag. Jag kom otroliga 150 km på en hel tank :(

Kan stadskörningen suga så mycket soppa ?

Hur mycket skillnad blir det på topp-hast när man byter till mindre kugg fram?
 
Tjabba!

Någon som vet om dom här från biltema passar på FZ1:an? Vad är det för dimension på bultarna på orginalfästerna? Hojen står hos morsan och farsan så jag har inte möjlighet att kolla just nu. Skulle vara kul och se hur körkänslan blir med ett nytt styre. Tacksam för svar:)


Styrfäste 28,6 M12, 2 st.
Universalfäste för 28,6 mm oversize styren. Av 6061 anodiserad aluminium för maximal styrka och finish. Bultinfästning: M12. Höjer styrets position ca. 25 mm.
 

Bifogat

  • 82-554_l.jpg
    82-554_l.jpg
    13.6 KB · Visningar: 89
Last edited:
Coolt! Men varför uppdaterar dom inte fz1:an med motorn och tekniken från nya R1? Då hade jag defenitivt handlat:yoparty Och en ny design. Har sett likadan ut för många år nu.

för att vi är inne i en ekonomisk kris ? för att ny fräsch design måste förenas med bättre ekonomi vid köp och bättre bränsleförbrukning ? för att den mest populära hojen i Frankrike är Kawas Z750 och man vill ha en törn i sidan på Kawasaki ? För att Triumph har med Street Triple klassat ut alla andra 600:or och man vill kontra det med ett nytt koncept ?
 
för att vi är inne i en ekonomisk kris ? för att ny fräsch design måste förenas med bättre ekonomi vid köp och bättre bränsleförbrukning ? för att den mest populära hojen i Frankrike är Kawas Z750 och man vill ha en törn i sidan på Kawasaki ? För att Triumph har med Street Triple klassat ut alla andra 600:or och man vill kontra det med ett nytt koncept ?

Tyvärr är det nog så ja:död
 
Tyvärr är det nog så ja:död

jag bara spekulerar lite. Jag skulle nog vara positivt inställd till att gå ner ett snäpp i kubik och få bättre bränsleekonomi. Dock, med dagens yamahapriser, skulle jag hellre fortsätta bränna soppa i FZ1:an. skruvar de tillbaka priserna till vad det var i början på 2009 (exempelvis 109k för en FZ1:a, 75k för en FZ6 98hk) så blir det genast intressant med en FZ8 för 85k. Speciellt med crossplane crankshaft, direkt MotoGP arvinge till M1 800 :tummenupp
 
jag bara spekulerar lite. Jag skulle nog vara positivt inställd till att gå ner ett snäpp i kubik och få bättre bränsleekonomi. Dock, med dagens yamahapriser, skulle jag hellre fortsätta bränna soppa i FZ1:an. skruvar de tillbaka priserna till vad det var i början på 2009 (exempelvis 109k för en FZ1:a, 75k för en FZ6 98hk) så blir det genast intressant med en FZ8 för 85k. Speciellt med crossplane crankshaft, direkt MotoGP arvinge till M1 800 :tummenupp

Hoppas dom fått till en motor med brutalt botten i och en aggresiv design. Då är jag intresserad. Gillar bottendrag! Tycker FZ1:an är lite toppig men ändå en kanoncykel på alla vis. Men som du säger så är ju priserna äckligt höga. Men borde man inte få en vettig peng om man skulle byta in FZ1:an iom att nypriserna höjs:va

Fick förövrigt hem ett par Pazzo handtag idag. Blir till att åka till hojen imon och montera! Tack igen ohman för en smidig affär:)
 
jag tror att handlarna kommer att försöka hålla ner andrahandsvärdet med hänsyn till det gamla nypriset på våra hojar, och då kan de sitta där med ett lager osålda yammas. Idag har vi ett bra alternativ till den där FZ8:an i Kawas 750, som är också rätt billig

Men du, om du gillar bottendrag och nakna hojar, du borde prova Triumph Speed Triple
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top