Polisen: Bötfäll 350 före nyår

Det beror väl egentlligen på hur siffran framkommit...

Om den kom från ett omsättningsmål så är de helt fel ute.

Om de däremot resonerat fram siffran som en andel av den totala poplationen fortkörninstillfällen, så tycker jag det är sunt.
Till exempel: dagligen utförs det uppskattningsvis 17500 fortkörningar i länet. Polisen mål, pga av resursbrist, blir att registrera och botföra endast 2% av dessa fortkörningar = 350 tillfällen.

Detta tror jag är huvudet på spiken. Svensk polis är ju knappast världsledande när det gäller att klara upp brott. I statistiken är ett beivrat trafikbrott lika mycket värt som ett beivrat förmögenhetsbrott eller våldsbrott. Alltså; utan trafikbrotten skulle det svenska polisväsendet framstå som ena jävla clowner.
Du har fel, brottsstatistik är fantastiskt utförlig. Det enda som inte registreras är förövarnas personlighet.

I övrigt håller jag med, även om antalet motiverade hastighets- och nykterhetskontroller som jag har sett överstiger den mindre motiverade typen.

I dylika situationer krävs det astronomiska mått av självbehärskning att inte fråga om inte de har något bättre för sig.

:rofl ...om man bara hade den behärskningen. De förtjänar en stor fet smäll på käften om de tror sig göra någon sammhällsnytta med sådana tilltag. Nattetid ska man hellre lägga uppmärksamheten på väg och vägrenen, än att stirra på hastighetsmätaren (man kör på känn istället).

Man tänker på samma sätt som när man sätter upp en massa fartkameror överallt: mer pengar till staten.

:fakta

Stora 90-vägen här utanför lund blev ju alldeles nyligen nedskyltad till 80, och i samma veva sattes dessa förbaskade kameror upp på två ställen längs sträckan... Undrar just hur många böter de lyckades utfärda till morgontrötta pendlare som inte noterade att skyltarna nu visar 80 istället egentligen...

1. Inte stanna?

Kan ju funka, men kräver ett mått av sinnesnärvaro, djävlaranamma och en skopa tur (de har radiosamband - det har inte du :) ). Svårt i standardbil också - det räcker liksom inte alltid med lastad familjekombi jämfört med V70 T5 eller 9-5 Aero (men ibland så). På hoj gäller nästan samma villkor.

Alltid en avvägning om man ska bli ännu mer kriminell och riskera att krascha, eller ta höga böter och en indragen lapp. Vaddå alltid köra lagligt? Det kan räcka med en enda omkörning och vips så är de framme och klockar i en högre fart än tillåtet - att den höga farten i sig gör omkörningen säkrare, duger inte som argument.

Den enda långsiktiga och riktiga lösningen, är att ändra systemet inifrån. Mer sunt förnuft och mindre paragrafrytteri och godtycke.

Men vart bottnar sig felet då? Det finns ju en anledning till varför polisledningen sätter upp kvantitativa mål, de får inga anslag om de inte kan uppvisa papper på vad de åstadkommer etc.
Tänka långsiktigt var det länge sen någon gjorde i detta land, och när kommunisterna styr så finns det ordet inte ens med i vokabuläret, jag blir inte förvånad om Mona Muslim tvingar Horace Engdahl att ta bort det ur ordlistan...

Du har fel, brottsstatistik är fantastiskt utförlig. Det enda som inte registreras är förövarnas personlighet.

I övrigt håller jag med, även om antalet motiverade hastighets- och nykterhetskontroller som jag har sett överstiger den mindre motiverade typen.

Jag tror inte jag har fel. Självfallet finns statistiska uppgifter om vad det är för brott som begås men det är inte poängen. Mycket vanligt är statistik över antal anmälda respektive uppklarade/beivrade brott. Där preciseras sällan olika brottstyper (även om det är möjligt). När statistik presenteras på detta sätt är trafikbrotten guld värda eftersom de bidrar till en total uppklarningsprocent som gör att polisen inte framstår som helidioter, vilket annars lätt hade kunnat bli fallet. Som bekant kan vad som helst bevisas med statistik och det är just det man utnyttjar trafikbrotten till att göra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg