Vad att rekommendera vid grus/skogs/buskörning?

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Jag har själv en Yamaha R1 jag kör med på sommaren, men blev för ett par veckor sedan intresserad av något åt enduro/offroad hålet.

Det jag hade tänkt ha hojen till är:

Gruskörning/Skogskörning, kanske iskörning.

De krav jag har är:

Lätt "manövrerad" alltså ingen tung eller hög sak, så man knappt når ner till marken. Vill också att den ska vara "lättkörd" alltså inte för tungstyrd eller så.

En motorcykel jag kollat på är KTM 400 LC4 SC. Som verkar bra, fast har av en del hört att även den är rätt så tung. Var för en stund inne på ktm 620, men kom på ganska snart att den är för klumpig.

Jag vill ju även helst att mc:n ska vara reggad för väg.

Är det någon som kan rekommendera mig något bra eller är KTM 400 en bra hoj att börja med? Vill inte heller slänga ut en förmögenhet, helst inte över 20 000kr.

tjaba! enduro hojjar från -04 och uppåt brukar i regel va Lv reggade..ktm.s 450 och 525:or bruka ju funka eller yammas wr modeller typ 400 och 450..kör själv en wr 450 -04..lv reggad och allt..lycka till:tummenupp

tjaba! enduro hojjar från -04 och uppåt brukar i regel va Lv reggade..ktm.s 450 och 525:or bruka ju funka eller yammas wr modeller typ 400 och 450..kör själv en wr 450 -04..lv reggad och allt..lycka till:tummenupp

Okej, för jag har en polare som kan tänka sig att sälja sin KTM 400 Super Competition -96 för 14 000kr till mig. Låter det bra?

Den är nybesiktad.

Men det jag är orolig för är att den ska vara för tung/jobbig att "leka" och busa kring lite med..

20t är en lite dålig budget kan jag tycka, jag skulle nog lägga mig på 30t istället. Det kan bli dyrt att köpa billigt om du fattar vad jag menar.
Hur 400:an är vet jag inte, men en 450 låter nog som att den skulle passa dig. En KTM 450 03-05 bör man få en i ok skick för ca30t.
Även en yamaha 426 eller 450 är en slitvarg, 450;n är väl den bättre av dom två.
Höjden är det nog inte mycket att göra åt då alla är ungefär lika höga.

Min sista enduro va faktiskt en 250 och den funkar bra i skogen men på grus och is är den lite effektsvag.

Välkommen ut i geggan!!!

20t är en lite dålig budget kan jag tycka, jag skulle nog lägga mig på 30t istället. Det kan bli dyrt att köpa billigt om du fattar vad jag menar.
Hur 400:an är vet jag inte, men en 450 låter nog som att den skulle passa dig. En KTM 450 03-05 bör man få en i ok skick för ca30t.
Även en yamaha 426 eller 450 är en slitvarg, 450;n är väl den bättre av dom två.
Höjden är det nog inte mycket att göra åt då alla är ungefär lika höga.

Min sista enduro va faktiskt en 250 och den funkar bra i skogen men på grus och is är den lite effektsvag.

Välkommen ut i geggan!!!
Fast man kan ju ana att TS är ung student, som inte riktigt har sjöar med tusenlappsbuntar att ösa ur, eftersom han just satte gränsen på 20...

Inte för att jag har nån koll på dyngsprättare, men hitta en utseendemässigt skabbig hoj, som är i kanonskick motormässigt. Utseendet är sak samma, och oftast billigt att fixa. Skjutna motorer är det inte!

Fast man kan ju ana att TS är ung student, som inte riktigt har sjöar med tusenlappsbuntar att ösa ur, eftersom han just satte gränsen på 20...

Inte för att jag har nån koll på dyngsprättare, men hitta en utseendemässigt skabbig hoj, som är i kanonskick motormässigt. Utseendet är sak samma, och oftast billigt att fixa. Skjutna motorer är det inte!

Precis, studerar för tillfället. Och antingen köper jag mig en för 15 - 20 000kr nu eller väntar jag ett halvår tills jag gått ut skolan.

Men nån som tycker KTM:n 400 jag skrev om för 14 000kr låter okej? Vet inte riktigt vad vikten kan vara, kanske 130KG? Känns lite tungt att busa/leka runt med, men kanske inte?

För 20k är nog det vettigaste man kan få en gammal xr600..

Om du nu kanske tänkt köpa en race hoj så var försiktig, lägger du max 20.000:- på köpet kanske du lätt får renovera för 10.000:-.. Personligen hade jag nog väntat lite o sparat mer pengar än att köpa en tung slöare hoj som är billigare men som kanske gör att du inte tycker det blir roligt..

Okej, för jag har en polare som kan tänka sig att sälja sin KTM 400 Super Competition -96 för 14 000kr till mig. Låter det bra?

Den är nybesiktad.

Men det jag är orolig för är att den ska vara för tung/jobbig att "leka" och busa kring lite med..

En -96 400 SC är en LC4, altså samma storlek och vikt som 600-625-640-660, förväxla inte den med den nyare lättare KTM 400 EXC som är en RFS.

Med en budget på 20000 så skulle inte jag köpa en "riktig" endurohoj.
En XR400 eller XR600 skulle jag köpa, och sen se till att det fanns ett par tusen kvar till reparationer.

Men nån som tycker KTM:n 400 jag skrev om för 14 000kr låter okej? Vet inte riktigt vad vikten kan vara, kanske 130KG? Känns lite tungt att busa/leka runt med, men kanske inte?

Man kan ha kul med allt, jag har haft gamla DR och XR innan jag tog mig råd att handla de hojar jag har idag.

14kkr för en 14 år gammal KTM, kan vara ett fynd men är troligen så är 14kkr bara inkörsporten till kostnaderna.

Har du utrustning för geggåka? annars har du 5kkr till där att budgetera för.

Bara tunga hojar men har kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=gaDn4E5j0YI

Last edited:
Skulle som vanligt rekommendera ktm 300exc.
Lätt, billig i inköp, billig i drift och bra med effekt.

Köp vad 17 som helst med däck för det du tänker göra. Köp bara inget du är rädd om!

Ok, inte vad som helst. Kolla skicket. Men är den i bra skick och vårdad så köp och använd.

Med bra skick och vårdad menas inte som i sporthojsvärlden... Tvättad.

Kolla lager och drivpaket. Är något ordentligt slitet har dom nog inte tagit hand om grejerna.

Är det småfix som säljaren dessutom upplyser om är det nog välskötta saker.

Lera är kul. Väldigt kul. Men man trillar ofta så var inte rädd för att trilla lite och se till att ha en vettig utrustning.

/Lucky9

Det beror mycket på hur fort man har tänkt köra, ska man ligga och dra i 100-120 km/h så behöver man mer motor

För under 20 000kr så tycker jag att du ska sikta på oreggat eller enduroreggat. Går kanske få tag på nån KTM EXC om du har tur

Och nu till det viktigaste, gör dig själv en tjänst och KÖP EN TVÅTAKT. Kostnaden när det börjar gå sönder grejor är så SJUKT mycket lägre. För den budget som jag gissar att du sitter på så är det orimligt att börja reparera ett totalhaveri på en fyrtaktare.

Fyrtaktare är bra och så, men personligen skulle jag inte köpa en som är mer än max 2 år gammal

*/ ?>
Back