Polisen: Bötfäll 350 före nyår

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Hur tänker man sätter upp mål som baserar sig på att man ska hitta trafikanter som begår fel så man kan bötfälla dom. Det måste gått riktigt snett någonstans. För att inte tala om jämföra hakor osv. :näsblod

Polisen i Falun och Borlänge ligger efter i bötesstatistiken. Nu uppmanas de att "lägga på ett kol" och bötfälla 350 trafikanter före årsskiftet, och gärna före jul.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/polisen-botfall-350-fore-nyar-1.17895

RPS vill nu starta en uppsökande verksamhet hos dem som till exempel kör för fort i samma bil utmed samma vägsträcka flera gånger. Lokal trafikpolis får bedöma hakans form på den misstänkte, klädsel och annat.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/hembesok-hos-dolda-fortkorare-1.18208

Last edited:
Felet ligger i att man för ett par år sedan beslöt sig börja med kvantitativa mål... Man ville alltså kunna visa siffror på att man minsann har löst si eller så många brott.

Så man har fått en kvantitativ brottsbekämpning snarare än kvalitativ.

Så trafiken är bra för att få fina siffror och även inom trafik blir de kvantitativa och ställer sig hellre på en bro över en motorväg och skjuter laser eftersom det ger större siffror än om man hade stått på en 30-sträcka utanför någon skola.

Man tänker på samma sätt som när man sätter upp en massa fartkameror överallt: mer pengar till staten.

Så trafiken är bra för att få fina siffror och även inom trafik

För vem ska man visa upp siffrorna och vem tycker att siffrorna är bra?

Nationalekonomiskt är det troligtvis en förlustaffär att bötfälla på det viset.

Sätter man upp sådana mål kan man ju lika gärna sätta upp mål som

Fängsla 350 st medborgare innan årsskiftet.

Last edited:
Så har uttryckte jag mig i ett inlägg tidigare idag. Det var nog närmare 10 år sedan händelsen utspelade sig.

"Det som upprörde mig mest var inte att jag åkte fast eller böterna för den delen utan att man på ett så cyniskt sätt placerat ut kontrollen. Om detta var för att påvisa att man vill uppnå den så kallade nollvisionen för trafikanterna på plats var det fel tillfälle. Hade hellre sett att man placerade kontrollerna på rätt ställe och satte fast de verkligt farliga bilisterna och inte fokuserade så mycket på hastighet utan beteende. Hellre att man sätter fast en person med ett farligt körbeteende än 1000 fortkörare som kört några km/h för fort."

Det är skandal att man sätter upp mål på antalet utförda kontroller som ett mått på att man gör ett bra jobb.

Håller med.. Sätt upp fartkameror vid skolor, dagis osv. och gärna laserkontroller.

Men att stå, som för ett par år sedan när vi var på väg upp till kåken i Härjedalen, mitt ute i skogen (norr om Bollnäs), brett som fan, rakt som fan, kl. 22.30 när det knappt är en bil ute och plocka folk (som polaren som körde för stunden) som kör 101 på en 90-väg.. Kom igen.

Hur ska man gå till väga för att göra livet surt för dem?

1. Inte stanna?
2. Köra lagligt överallt så de inte kan bötfälla en?
3. Operera om hakan varje gång det blixtrar?

Att inte stanna har ju sina nackdelar om man misslyckas...
Att köra lagligt är förjävligt segt :/
Att operera om hakan kan nog bli dyrt (iaf om man vill göra det snyggt)

Har ni fler alternativ?

Har ni fler alternativ?

Om alla höll en högre hastighet säg 150 km/h på motorvägen skulle det till slut bli en norm. Skulle tillslut bli patetiskt att ge folk en bot för fortkörning om ingen respekterar gällande hastighetsgränser.

All lagstiftning bygger på att folk respekterar lagarna. När man sänkte hastigheten till 90 km/h på våra motorvägar var det rätt få som höll dem. Ohållbart.

Eftersom vi är så laglydiga i det här landet kommer vi nog att få finna oss i att vara testpiloter för olika projekt i syfte att främja utopin om nollvisionen.

Om alla höll en högre hastighet säg 150 km/h på motorvägen skulle det till slut bli en norm. Skulle tillslut bli patetiskt att ge folk en bot för fortkörning om ingen respekterar gällande hastighetsgränser.

Mot bättre normer i trafiken - en bombrepa i taget. :D

Det är ju inte en helt orimlig tanke att 350 personer kommer köra olagligt på ett eller annat sätt innnan årsskiftet... :rolleyes:

Felet ligger i att man för ett par år sedan beslöt sig börja med kvantitativa mål... Man ville alltså kunna visa siffror på att man minsann har löst si eller så många brott.

Detta tror jag är huvudet på spiken. Svensk polis är ju knappast världsledande när det gäller att klara upp brott. I statistiken är ett beivrat trafikbrott lika mycket värt som ett beivrat förmögenhetsbrott eller våldsbrott. Alltså; utan trafikbrotten skulle det svenska polisväsendet framstå som ena jävla clowner.

Sen om det är rätt att skicka ut poliser för att kolla bilägares hakor... Om man nu får spår på att ett brott har begåtts, så skulle det förmodligen skicka fel signaler om man inte gjorde något för att beivra brottet. Möjligen skulle man kunna se det som ett skäl mot fartkameror, att det tar för stora personella resurser i anspråk att utreda brotten. :rolleyes:

Håller med.. Sätt upp fartkameror vid skolor, dagis osv. och gärna laserkontroller.

Men att stå, som för ett par år sedan när vi var på väg upp till kåken i Härjedalen, mitt ute i skogen (norr om Bollnäs), brett som fan, rakt som fan, kl. 22.30 när det knappt är en bil ute och plocka folk (som polaren som körde för stunden) som kör 101 på en 90-väg.. Kom igen.

Been there done that

03:40, E4 söder om sundsvall. Inte mött en bil på 2timmar.

122km/h på 110-sträcka.

Inte jag som körde den gången dock. Vadfan gör de ute den tiden anyway?

All lagstiftning bygger på att folk respekterar lagarna. När man sänkte hastigheten till 90 km/h på våra motorvägar var det rätt få som höll dem. Ohållbart.

Eftersom vi är så laglydiga i det här landet kommer vi nog att få finna oss i att vara testpiloter för olika projekt i syfte att främja utopin om nollvisionen.

Det har jag också funderat kring, men jag tror att det är svårt att få igenom... förmodligen en hel del som skulle få böta, och det är nog få som är villiga att göra bara för att få höjda hastighetsgränser.

Till att börja med kanske ta reda på vem som beställer dessa siffror och önskar dessa metoder.
Självklart. Målet bör vara en bättre trafikmiljö, inte att bötfälla ett visst antal eller att vara jättepetig med hastighetsgränser osv.

Been there done that

03:40, E4 söder om sundsvall. Inte mött en bil på 2timmar.

122km/h på 110-sträcka.

Inte jag som körde den gången dock. Vadfan gör de ute den tiden anyway?

I dylika situationer krävs det astronomiska mått av självbehärskning att inte fråga om inte de har något bättre för sig.

Sen om det är rätt att skicka ut poliser för att kolla bilägares hakor... Om man nu får spår på att ett brott har begåtts, så skulle det förmodligen skicka fel signaler om man inte gjorde något för att beivra brottet.

Bara för att tekniken infunnit sig(kamerorna) betyder det automatiskt att det är lämpligt att jaga medborgarna på det viset? , vad sänder det för signaler?, man får en del vibbar av sådana metoder.

Och ja, alltid finner man någon som är villig att utföra dylika arbetsuppgifter :näsblod

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...