inge komp på 1;an-R6-02?

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
så kass sökfunktion här så jag får fråga istället, vad e d vanligaste felet när man tappar kompet på 1:an på en R6? kolvringar el ventiler? packningen var hel! mvh komodo

om du trycker i tryckluft i cylindern genom tändstiftshålet så hör du vart det läcker.

slakta ett gammalt tändstift, bort med porslinet och använd gängorna. koppla luftslang till gängorna och skruva ner.

då hör du tydligt om det läcker genom kolvringar, avgasventiler eller insugsventiler.

Skjuter den ut mycket olja i luftburken även utan slangande så är detta en indikation på att man trycker förbi mycket förbränningsgaser ner i vevhuset. Sunkiga ringar eller sprucken cylle är vanligast.....

Att göra:

1. Kolla tätheten på ventilerna. Häll i bensin i porten och kolla hur mycket det läcker. Liite fuktning är vanligt men mer än så är patologiskt.
2. Ur med ventilerna och kolla tätytan samt skicket på styrningarna, byt tätningarna oavsett
3. Lyft cylindern och förfasas.
4. Mät upp ring-gap och skicket på ringspåren

Jag hade liknande problem på gixxern, den sköt också upp olja i luftburken (massor) och hade klent komp på tvåan tror jag. Ringarna såg helt ok ut, men problemet försvann med nya ringar :tummenupp Sen kanske dom hade varit sämre om jag hade haft bättre mätutrustning och varit en fena på kolvringar :rolleyes:

det hade lossnat en stor bit ur cyl-loppet på den, så nu är han på jakt efter en ny motor,,,hojta till om ni sitter trycker på en för mkt, mvh komodo

Är de inte billigare att klyva motorn o rensa den på minsta sak så du får tomt block, sen borra loppet o montera löst foder i den cyl.

Bara en tanke.

Har man tillgång till att göra arbetet själv kan man komma undan rätt billigt.

Är de inte billigare att klyva motorn o rensa den på minsta sak så du får tomt block, sen borra loppet o montera löst foder i den cyl.

Bara en tanke.

Har man tillgång till att göra arbetet själv kan man komma undan rätt billigt.

Visst serrö. 5K pickadoller för att Nicasila om cylindrarna. Kollade iofs inte på lösa foder men det verkar inte vara något alternativ till den motorn, tycker det borde framkommit vid mina efterforskningar.

Köp en beggad motor, gärna med rasad låda eller topp för att få ner priset. De börjar bli sällsynta nu....

//P

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back