värma/kyla + slitage på slicks

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
så jävla röd va
Hört så mycket tjat om detta och det är helt sjukt att jag inte hittar en tråd om det...

Hur är det, kör ni tills mönsterdjupet på slicksen är borta eller kör ni tills dom tappar formen eller kör ni bara på dom ett begränsat antal gånger pga. slitage vid uppvärmning/kylning?

Jag har alltså gamla begagnade med mönster kvar som körts en del på gata och värmts upp massa gånger, och har fått lite oväntade släpp med sånna bakdäck.

dina släpp beror nog mer på att du inte fått upp temperaturen i däcket än att det är fel på själva däcket? kör du på gata eller bana när du tappar greppet?

Värmeväxlingarna är det som tar död på greppet i ett slicks. Så det kan hända att det har blivit uppvärmt för många gånger och inte ger samma grepp som det har gjort.

Jag är så långsam så jag kör antingen till de tappar formen eller efter hur många "heat cycles" uppvärmningar/nedkylningar som däcket har varit med om.

Är man riktigt snabb så byter man oftast på grund av dåligt fäste före däcket har tappat formen.

Mönsterdjup på slicks????

Det finns alltid små hål där man kan se hur slitet däcket är! eller så kör man tills korden kommer fram, hände mig på Mo i Rana för ett par år sedan,en jävla bana på att slita framdäck :va

Jag är så långsam så jag kör antingen till de tappar formen eller efter hur många "heat cycles" uppvärmningar/nedkylningar som däcket har varit med om.

Är man riktigt snabb så byter man oftast på grund av dåligt fäste före däcket har tappat formen.

förstår om det är omöjligt att svara på men... snackar vi att däck blir värdelösa efter <5 heat cycles eller är det så att man kan värma massvis med ggr och köra utan problem fast med lite sämre grepp?

kanske är en smaksak, men jag försöker ta reda på om mina däck är kassa eller om jag bara inbillar mig o_O

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back