Evinrude E-TEC

KLart intressanta snuttar.

"More weight and less torque. Not a good combination." :D
 
Jag vill ha en båt! Eller rättare sagt en Evinrude. Vilka hjältar som inte köper propagandan utan gör det som är rätt.
 
lägger in en kopia på ett inlägg jag skrev för ett tag sen.

Jag hittade ett gammalt inlägg jag skrev i en annan tråd i sommras.
Jag kollade hur mycket effekt Evinrude plockar ur deras bränslesnålaste/renaste/effektivaste 2-takt.
För att se hur de står sig mot en 2-takt i en mc, och som ni ser så är vikt/effekt-förhållandet ganska dåligt fortfarande. Nu är de ju visserligen konstruerade för att sitta i båtar dessa motorer, men ändå.

Kollade upp effekt och motorstorlek på evinrudemotorerna, Effektuttaget var ju otroligt lågt och de vägde väldigt mycket.

Ur 1300cc plockar de 90hk och den motorn väger 152kg. Nu finns det inga uppgifter på hur många Nm den motorn har, men att montera en sån här motor i en mc ger nog inga extrema fartupplevelser. Nu väger nog själva underdelen av motorn(det som håller fast propeller och axel) ganska mycket.

Här finns katalogen: http://www.evinrude.se/admin/upload/files/view.aspx?id=1556

Så med lite bättre effekt/vikt-förhållande så kan de säkert bli trevliga. :)
 
Jag vill ha en båt! Eller rättare sagt en Evinrude. Vilka hjältar som inte köper propagandan utan gör det som är tt.

Skicka i en i RS chassiet,fullt sprut bara för att testa vettja :tummenupp

>Torkel! 4t får stryk i alla avseenden !!
 
Har en gammal Johnson,där väger själva motorn ungefär 35kg och hela skiten 115.

Maxvarv ligger vid 5500 så det finns mycket att göra för att få ut effekt på en sådan om man tänker hoj,hoj 2-taktarna varvar ju 10´ungefär och maxeffekt därnånstans.

Skiljer nog inte så överdrivet mycket på en ny vad gäller viktfördelning och varv,möjligt att motor/riggförhållandet är ännu större tom.

Henrik
 
Har en gammal Johnson,där väger själva motorn ungefär 35kg och hela skiten 115.

Maxvarv ligger vid 5500 så det finns mycket att göra för att få ut effekt på en sådan om man tänker hoj,hoj 2-taktarna varvar ju 10´ungefär och maxeffekt därnånstans.

Skiljer nog inte så överdrivet mycket på en ny vad gäller viktfördelning och varv,möjligt att motor/riggförhållandet är ännu större tom.

Henrik

Okey, så riggen är så tung alltså.
 
Snudd på 70hk/liter i HO-motorerna.Nästan lika grymt effektuttag som i min gubbtoyota...:)
 
de e därför man inte köper 4takts motor till båten utan letar vidare efter en äldre 2t i gott skick.. dock är den nästan dyrare än en beg 4t :(
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top