Tolken som dog i Afghanistan utan försäkring

Jag förstår inte problemet? Förstår inte varför det är försvarets problem och än mindre förstår jag vart Expressen vill komma?

Tolken var lokalanställd och rimligtvis efter lokala avtal, dvs utan försäkring. End of story!?

Jag förstår inte problemet? Förstår inte varför det är försvarets problem och än mindre förstår jag vart Expressen vill komma?

Tolken var lokalanställd och rimligtvis efter lokala avtal, dvs utan försäkring. End of story!?

Precis!

Det var ju tråkigt att han dog, men det gör inte så mycket för han var inte svensk.

Ja men våra egna soldater är ju knappt försäkrade heller:huvet
Det ekonomiska efterspelet för de skadade kommer nog bli riktigt drygt, utöver det enorma trauma dom nu genomgår.

Precis!

Det var ju tråkigt att han dog, men det gör inte så mycket för han var inte svensk.

Var han timanställd eller anställd på period?

Arbetsgivaren var väl inte försvarsmakten?

Dödade svenskar honom?

Hur det än låg till med anställningsvillkoren tycker jag nog att försvarsmakten bör hjälpa de efterlevande till tolken som blev dödad.

Jag hoppas även att man tar väl hand om våra egna soldater och ger dem allt stöd och ekonomisk ersättning som krävs för att de ska kunna återanpassa sig och leva ett drägligt liv i händelse av att de får trauman eller skador för livet under utlandsuppdragen.

Hur det än låg till med anställningsvillkoren tycker jag nog att försvarsmakten bör hjälpa de efterlevande till tolken som blev dödad.

Jag hoppas även att man tar väl hand om våra egna soldater och ger dem allt stöd och ekonomisk ersättning som krävs för att de ska kunna återanpassa sig och leva ett drägligt liv i händelse av att de får trauman eller skador för livet under utlandsuppdragen.

Jag tycker Afghanistan ska pynta våra soldaters rehab istället.

Sverige är på djupt vatten på dom där uppdragen.....

Ja hoppas kan man men verkligheten ser lite annorlunda ut:huvet

Det hoppas jag med. Inom de ramar som arbetsskadade normalt ersätts!

Ja hoppas kan man men verkligheten ser lite annorlunda ut:huvet

Jag inser att det ligger någon sanning i det du skriver tyvärr. De skadade soldaterna kommer antagligen att bli behandlade som vilken trafikskadad person som helst med bestående handikapp eller men för livet av försäkringsbolagen eller stat vilka som nu reglerar de ekonomiska ersättningar åt försvarsmakten i dessa situationer.

Jag inser att det ligger någon sanning i det du skriver tyvärr. De skadade soldaterna kommer antagligen att bli behandlade som vilken trafikskadad person som helst med bestående handikapp eller men för livet av försäkringsbolagen eller stat vilka som nu reglerar de ekonomiska ersättningar åt försvarsmakten i dessa situationer.

Det vore ju konstigt när skadan uppstod under arbetstid. Bör rimligen klassas som arbetsskada!

Det vore ju konstigt när skadan uppstod under arbetstid. Bör rimligen klassas som arbetsskada!

Har förstahandsinfo där personen efter en granatolycka med bestående men fick den fantastiska summan 1900:- och fick förlita sig på sin sjukpenning under rehabiliteringen detta är dock ett par år sedan. Sen är ju grejen att ens egen livförsäkring faller bort via force majeure i krigstillstånd. Har själv funderat på US men detta har fått mig att avstå ansökan.

Jag syftar bara till att man kommer att utgå från någon lista när man reglerar ersättningsnivåerna. Precis som försäkringsbolagen gör när det gäller trafikskadade. Det var bara ett exempel.

Har förstahandsinfo där personen efter en granatolycka med bestående men fick den fantastiska summan 1900:- och fick förlita sig på sin sjukpenning under rehabiliteringen detta är dock ett par år sedan. Sen är ju grejen att ens egen livförsäkring faller bort via force majeure i krigstillstånd. Har själv funderat på US men detta har fått mig att avstå ansökan.

Hur bestående var dennes men då? Jag har själv vänner som varit i både Afghanistan, Kongo och Liberia och fått helt klart skälig ersättning. 1900 kr var väl ungefär samma som han skulle få för samma skada hos en privat arbetsgivare antar jag?

Varför blandar ni in svenska regler och svenskanställda arbetsskadade?
Det här är ju en inföding som anställts lokalt och saknat försäkring som han borde ha tagit själv. Jag hoppas verkligen att han anhöriga inte får någon annan ersättning än vad de lokala avtalen säger.

Varför ska svenska skattebetalare börja betala ut ersättningar till folk som inte försäkrat sig? Ska svenska staten börja betala reparation av svenska motorfordon som saknat helförsäkring också? Bara för att det är synd om ägaren som varit snål och bara trafikförsäkrat?

De lokalanställda tolkarna tjänar med afghanska mått mätt fantastiskt bra. Detta bl.a. för att kompensera att de inte är försäkrade genom FM. Dessutom kommer de anhöriga få ersättning, men det funkar inte riktigt som i Sverige med försäkringsbolag utan det görs upp mellan förband och familj.

En fundering:
Hur många här i tråden är dugligt insatta i det som diskuteras?

Vad jag har förstått är detta det normala förfarandet vid anställning av lokalinvånare i Afghanistan.

De lokalanställda tolkarna tjänar med afghanska mått mätt fantastiskt bra.

Eftersom du vet.
Vad är den Afghanska genomsnittslönen och vad tjänar tolkarna?

Givetvis bör familj kompenseras då den dödade inte är stridande utan civilanställd.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg