Kolla krypström eftersom batteriet laddas ur

Har gått över dem och gjort kontaktytorna till batteriets poler näst intill spegelblanka, men tack för tipset. :)

Bra, men kablarna oxiderar i övergången mellan polskon och kabeln. Jag rekommenderar att du byter kablarna. Ducatis batterikablar är 10mm2 i original, vilket är lite klent. Gå upp till 16mm2.

Originalkabeln ( Ducati 999 -03)
19221621.jpg

Ny egenkonstruerad batterianslutning. (Förtennad koppar)
19221625.jpg

Monterad på batteriet:
19221623.jpg

Nya kablarna (16mm2 Skyllermarks) på plats:
19221622.jpg

Upp till 250mA anses som normalt på en BIL i krypström, inbillar mig att det borde vara lika på en hoj.

Upp till 250mA anses som normalt på en BIL i krypström, inbillar mig att det borde vara lika på en hoj.

Hur tänkte du nu? :va
Ett typiskt hojbatteri är på 16Ah. 16Ah / 250mA = 64 h.
Jag vill nog gärna kunna starta min hoj även om den varit parkerad längre än knappt tre dygn.

Möjligen på en Hisingemoppe, deras verkstäder kan inte ett sk-t. En hävdade att 0.35A var ok!! Man kan då inte ens lämna bilen en vecka. (Jag fick verkstaden att ändra sig, det VAR fel på bilen..)
70Ah och .25 A ger en standbytid på 1,5 vecka. Sannolikt kan du inte starta bilen efter ens EN vecka..
Vad gäller mc gissar jag att max några enstaka mA är normalt med tanke på ack storlek etc..Det är också mycket mindre elektronik på en mc jmfrt med bil..
Har man larm (eftermonterat) kan och bör man kolla strömförbrukningen, innan det blir problem.

Last edited:
Hur tänkte du nu? :va
Ett typiskt hojbatteri är på 16Ah. 16Ah / 250mA = 64 h.
Jag vill nog gärna kunna starta min hoj även om den varit parkerad längre än knappt tre dygn.

Är inte 250mA normalt på en bil? me tanke på larm o klocka?

Är inte 250mA normalt på en bil? me tanke på larm o klocka?
10-12mA hade jag i läckström på min f.d. bil med stereon urkopplad.
Stereon drog ca 80mA. Inte så vanligt att man har stereo på mc...
250mA är nog i mesta laget på en bil även om man har larm, stereo, klocka etc. som drar en del ström när tändningen är av.

250mA är nog i mesta laget på en bil även om man har larm, stereo, klocka etc. som drar en del ström när tändningen är av.

Visst är det i mesta laget, men det är ok vid en ev. felsökning.

Möjligen på en Hisingemoppe, deras verkstäder kan inte ett sk-t. En hävdade att 0.35A var ok!! Man kan då inte ens lämna bilen en vecka. (Jag fick verkstaden att ändra sig, det VAR fel på bilen..)
70Ah och .25 A ger en standbytid på 1,5 vecka. Sannolikt kan du inte starta bilen efter ens EN vecka..
Vad gäller mc gissar jag att max några enstaka mA är normalt med tanke på ack storlek etc..Det är också mycket mindre elektronik på en mc jmfrt med bil..
Har man larm (eftermonterat) kan och bör man kolla strömförbrukningen, innan det blir problem.

Småler:D

Rätt..
Det är bara sätta sig ned, ta fram grundskolematten och räkna.
En ack innehåler inte så mycket energi som man tror. Återigen, räkna..
Ofta så är ett normalt bilbatteri inte heller fyllt/laddat mer än än till 80, kanske 90%.
Med åldern så minskar dessutom kapaciteten hos acken.
Räkna själv!
Övriga får komma med vilka kommentarer de vill men fakta är som de är.
Även om Volvos verkstäder. :arsele
I mitt förra inlägg så var det en pryl som hängt sig (och som inte gick över t-nyckeln), nåt som verkstadsklantarna inte hittat trots FYRA besök på verkstad.
"Inga problem, det kan vara så ibland" var kommentaren.
Som ovan angetts, stereo kan vara lömsk och kan bli ett problem.
Som jag ständigt hävdar: MESSEN IST WISSEN!! - särskilt som extrakoll när Den Lille Hemmaelektrikern mekat el...

Laddspänningen!

Ja, jag blev lite konfunderad, för även jag tänkte laddspänning. :)

Har ännu inte kommit så långt att jag stoppat i batteriet för att mäta. Blir kanske nästa helg.

Bra, men kablarna oxiderar i övergången mellan polskon och kabeln. Jag rekommenderar att du byter kablarna. Ducatis batterikablar är 10mm2 i original, vilket är lite klent. Gå upp till 16mm2.

Originalkabeln ( Ducati 999 -03)
Bild

Ny egenkonstruerad batterianslutning. (Förtennad koppar)
Bild

Monterad på batteriet:
Bild

Nya kablarna (16mm2 Skyllermarks) på plats:
Bild

Snyggt! Får se ifall jag någon gång får tummarna loss och bli lika seriös. :hihi

Mätte upp min krypström till 10 mA och jag har larm. Det verkar enligt de andra inläggen som att det är tur jag inte har en stereo på hojen (även om det är en touringbåge). :hihi

Däremot drar ju GPS:en lite också, då jag inte alltid stängt av den när hojen stod still under bensträckarpauser och så. Men efter en dagstur har jag alltid plockat av den.

Blev däremot väldigt förvånad att det drar 6 A när bensinpumpen öppnas, eller vad det nu är som surrar när jag slår på tändningen. Den drar då 6 A i ca 5 sekunder, vilket förvisso är mycket men ändå inte.

Last edited:
krypström

NEJ NEJ NEJ,

När en bil har gått ner i sleepmode ska den inte dra mer än 25 ma, med all extrautrustning max 60ma. På en hoj måste det vara väsentligt mindre pga mindre batteri. Jag skulle börja med att kolla laddningen. Håll motorcykeln på säg 3000 rpm med ljus på då ska spänningen mätt över batteripolerna vara mellan 14-14,5 volt, har du mindre har du laddfel antagligen likriktare/regulator.

*/ ?>
Back