Vintertester 2009/2010 - MotoGP, WSBK och WSS

Apropå Kenny Noyes som kör för Kawasaki sbk i Spanska 1000cc Extreme Championship och som tillsammans med Joan Olivé kör för Antonio Banderas Racing i Moto2 2010
The bike is so light and quick handling. It is different from the big bikes I’ve ridden up until now, but I understand what I need to do to adapt the bike to me and me to the bike. I’m used to riding a 1000cc Kawasaki so I have to get used to going in deeper on the brakes and I have to carry more corner speed. The thing is incredibly loud., so loud I wondered if I had forgotten by earplugs!

Tydligen hade dom bara en hoj så Noyes och Olive`fick dela på samma hoj under testet på valencia.

Bifogat

• 061109109041257795419.jpg
    061109109041257795419.jpg
    94.5 KB · Visningar: 82
Last edited:
Dag 3 - Stoner going strong... Hayden trivs fotsatt bra på Valencia, inom en sekund från täten idag.

Pos No Rider Bike Time Diff
1 27 Casey Stoner Ducati 1'31.899 0.000
2 3 Dani Pedrosa Honda 1'31.944 0.045
3 69 Nicky Hayden Ducati 1'32.804 0.905
4 4 Andrea Dovizioso Honda 1'32.825 0.926
5 33 Marco Melandri Honda 1'32.935 1.036
6 36 Mika Kallio Ducati 1'32.988 1.089
7 41 Aleix Espargaro Ducati 1'33.275 1.376
8 65 Loris Capirossi Suzuki 1'33.464 1.565
9 40 Hector Barbera Ducati 1'33.786 1.887
10 58 Marco Simoncelli Honda 1'33.857 1.958
11 19 Alvaro Bautista Suzuki 1'34.163 2.264
12 400 Hiroshi Aoyama Honda 1'34.821 2.922
13 00 Toni Elias Gresini Moto2 1'37.300 5.401
14 9 Kenny Noyes Promoracing Moto2 1'38.719 6.820
15 5 Joan Olive Promoracing Moto2 1'39.227 7.328

Enligt Motogpmatters.

Last edited:
Jag tror varken Simoncelli eller Aoyama kommer göra något större väsen av sig nästa år.
Lite känsla över dem som Rolfo och Porto en gång var från 250. D.v.s med i toppen i 250 för att de snabbare förarna redan gått vidare.
Sen kan man ju hoppas att Simoncelli ändå kan bli något..

Jag tror att det som främst skiljer Simoncelli från Rolfo, Porto, Bautista, Barbera osv är hans vinnarskalle, inte överlägsna varvtider. Jag hoppas så innerligt att vi får se hans "do or die" mentalitet i topp fem nästa år.

De packade ihop och åkte hem på tisdagskvällen. Var bestämt sen tidigare.

Det borde Spies ha vetat om då och inte sagt att han skulle testa olika inställningar på sin hoj på onsdagen för att teamet var nyfiken på om han kunde känna skillnad mellan olika inställningar?

Kanske inte är så lönsamt att bara ha en förare iom att edwards blev sjuk..?
Lr så va det fiat yamaha som tvingade tech3 att åka hem så spies inte skulle köra snabbare än rossi redan på försäsongstesterna:)

Det borde Spies ha vetat om då och inte sagt att han skulle testa olika inställningar på sin hoj på onsdagen för att teamet var nyfiken på om han kunde känna skillnad mellan olika inställningar?

Är det något i görningen hos Yamaha? Rossi testar inte alls, man har en rookie som verkar ha god potential att röra om nästa år och man har Lorenzo som uppenbarligen kan blanda sig i fighten om titeln nästa år också. Vad gör man då när man har en chans att delta i den begränsade mängd tester man har till förfogande? Man packar ihop och drar hem.

Det låter ju inte så logiskt.

Yamaha kanske har en helt ny hoj på gång och då ger tester med den gamla inte så mycket.

Är det något i görningen hos Yamaha? Rossi testar inte alls, man har en rookie som verkar ha god potential att röra om nästa år och man har Lorenzo som uppenbarligen kan blanda sig i fighten om titeln nästa år också. Vad gör man då när man har en chans att delta i den begränsade mängd tester man har till förfogande? Man packar ihop och drar hem.

Det låter ju inte så logiskt.
Rossi har aldrig testat mycket, speciellt inte på Valencia för jag tror inte han har testat innan lunch någon gång som jag kan komma ihåg.
Är man klar med allt man vill testa så är det sällan poäng att nöta ytterligare en dag. Yamaha var ju de med minst antal uppdateringar om man jämför med Honda och Ducati tex.

Rossi har aldrig testat mycket, speciellt inte på Valencia för jag tror inte han har testat innan lunch någon gång som jag kan komma ihåg.
Är man klar med allt man vill testa så är det sällan poäng att nöta ytterligare en dag. Yamaha var ju de med minst antal uppdateringar om man jämför med Honda och Ducati tex.

Förvisso, men man kan ju tycka att Spies borde få bantid oavsett om han har något speciellt att testa eller inte. Och även om de har en fjolårshoj så är det ju bättre än inget för honom.

Rossi har aldrig testat mycket, speciellt inte på Valencia.

Kan det straffa sig tro? Nästa år tror jag att serien mycket väl kan avgöras just i sista race och på Valencia..

Förvisso, men man kan ju tycka att Spies borde få bantid oavsett om han har något speciellt att testa eller inte. Och även om de har en fjolårshoj så är det ju bättre än inget för honom.

Speciellt när testet för just Spies gick ut på att få köra mkt MGP cykel och tider mm var sekundärt..

Nytt från Bridgestone ..

The final act of Bridgestone's 2009 MotoGP season was to debut a new medium compound rear tyre, one that the teams got to sample during testing at Valencia this week.

For those new riders, the test was a valuable chance to familiarise themselves with their bikes and Bridgestone's tyres amid MotoGP's strict testing restrictions.

The new specification is a medium compound asymmetric rear tyre which has superseded the medium asymmetric rear slick used to good success this year. During the final two days of the test all the riders used the new rear tyre and its performance was better compared to the 2009 medium asymmetric compound used during the grand prix at Valencia, where it was the softer of the available options.

The top four riders finished the test all faster than the existing lap record, and with less wind but a cooler track temperature than during the qualifying session for the grand prix, Casey Stoner topped the timesheets on the final day going just over 0.3seconds faster than his pole-position time.

“Our new specification medium compound asymmetric rear tyre is based on new rubber which we tested in Qatar and Jerez during winter testing,” said Bridgestone's Tohru Ubukata.

“Our target from this new rear tyre was to achieve a wider operating range and greater consistency, and I can say that the result was what we expected and successful. All the riders tried our new rear tyre during the test and already the results are promising, the laptimes look good, and rider feedback is positive.

Last edited:
Den hoj Rossi kommer att ha i Valencia 2010 skiljer sig väsentligt mot den han har nu.

Iofs, det känns ändå inte som Valencia är hans bana, och fler andra e snabbare just där.. Men visst, en tränings dag gör ju såklart inte en hel säsong!

Det fanns bara en som var snabbare än Rossi! och det var Pedrosa.
När ska folk fatta att det är racen som betyder något.

folk o folk det är väl mig Du menar .. :D

Det är race jag talar om och Rossi känns inte som gud på valencia, Rossi har sedan år 2000 fyra pallplatser på Valencia vinster 03-04 och 3:e platser 05 -08. Nästa år hoppas jag Lorenzo, Stoner ml.f är med i ett tätt och avgörande race på Valencia :tummenupp

Last edited:
Kan ju vara så att till och med våra bästa GP-stjärnor börjar känna sig lite trötta efter fem dagars hojåkande och att de då kanske inte har ork nog att få ut något av testandet?

Rossi förstår man, han är ju asgammal och slut men herr Spies kanske borde kanske få så mycket tid det går. Fast nu fick han ju tre dagar mer iom wild card.

Iofs, det känns ändå inte som Valencia är hans bana, och fler andra e snabbare just där.. Men visst, en tränings dag gör ju såklart inte en hel säsong!

Rossi har väl ändå varit snabbast där, 1,31 nånting förra året?
På kval iofs men han brukar ju kunna hamna i topp när poängen behövs.
Så "hans" bana skulle det kunna vara om hans titel nästa år står och väger på sista racet på valencia.

Han har gjort det snabbaste varvet någonsin där 2006 med 1.31.002 om jag inte misstar mig men han har "bara" vunnit där två gånger.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026