Customers projekt

Fel burk igen! Eller har du övergivit colan?

Inget extra-sprut eller spridare? Räcker orginal?

//A



:fakta


Som jag skrev inledningsvis så blir det Powercommander+ stora spridare

+stor bränslepump samt Hubben så man kan koppla mapsensor till Pc3an

Har byggt några sånna och det funkar kanonbra ( upp till ca 1,3 bar i ladd)
 
Bara börjat lite smått Väldigt grovmappat

väldigt lågt tryck = 0,5 bar




Lite tokigt i PC3 hub configen så går voltskalan i så grova steg

(Volt = tryck) Problemet blir att punkten där laddtryckskompenseringen ska gå in överens stämmer inte med lastpunkterna i tabellen


Mapsensorn visar 1.59 volt vid atmosfärstryck , Voltskalan ligger

1,5 - 2 - 2,5 å så vidare


Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Nån som är hemma på sådant?
 

Bifogat

  • Forra-dyno-start.JPG
    Forra-dyno-start.JPG
    135.1 KB · Visningar: 235
Last edited:
Grymt imponerande arbete!!!
För övertala frugan om att bröllopsresa är överskattat och skicka hojen till dig istället... :D
 
Mapsensorn visar 1.59 volt vid atmosfärstryck , Voltskalan ligger

1,5 - 2 - 2,5 å så vidare


Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Nån som är hemma på sådant?
Behöver du inte två stycken åtminstone? Kan man skala om signalen eller måste det vara offsetjustering?
 
Funderar på att lägga en resistor över mapsensorn för att trimma noll läget

Du måste veta vilken inre resistans mapsensorns har för att veta vilken resistans du ska ha för lasta ned från 1.59 till 1.50 volt, dvs 6%

Ponera att resistansen på sensorn är 1 kohm så behöver den lastas ned 6% så att den blir 940 ohm, då ska du parallellkoppla med en 15k ohms resistor. http://www.1728.com/resistrs.htm

Det finns en mer exakt formel men som jag inte har i skallen så här på fredagskvällen...
 
SÅÅdärja , Efter 158 rundor och 60 liter soppa senare så säger jag bara
(satan va matt man är)
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an


Har försökt att skapa mig en snål grundmapp i orginalboxen så att Pc3an hamnar på 0 som utgångsläge

Men NEJ, så lätt var det inte


Interna Wastgates ger jag inte heller så mycket för i dagsläge:huvet

Satan va lätt man blir bortskämd med väl fungerande (dyrare) komponenter

En körning med 1,2 i ladd och en med 1.15

Med lite pys kommer dock laddet tidigare och distinktare
 

Bifogat

  • Forra-Efter-map.JPG
    Forra-Efter-map.JPG
    155.2 KB · Visningar: 292
SÅÅdärja , Efter 158 rundor och 60 liter soppa senare så säger jag bara
(satan va matt man är)
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an


Har försökt att skapa mig en snål grundmapp i orginalboxen så att Pc3an hamnar på 0 som utgångsläge

Men NEJ, så lätt var det inte


Interna Wastgates ger jag inte heller så mycket för i dagsläge:huvet

Satan va lätt man blir bortskämd med väl fungerande (dyrare) komponenter

En körning med 1,2 i ladd och en med 1.15

Med lite pys kommer dock laddet tidigare och distinktare

Hej
så skulle man vilja att sin motor gick riktigt fint kan bara säga att jag beundrar dina jobb:Bugar
 
Hej
så skulle man vilja att sin motor gick riktigt fint kan bara säga att jag beundrar dina jobb:Bugar

Tack ,tack

Du får väl ge dig in i insprutningsträsket snart du med hehe:D

Du måste veta vilken inre resistans mapsensorns har för att veta vilken resistans du ska ha för lasta ned från 1.59 till 1.50 volt, dvs 6%

Ponera att resistansen på sensorn är 1 kohm så behöver den lastas ned 6% så att den blir 940 ohm, då ska du parallellkoppla med en 15k ohms resistor. http://www.1728.com/resistrs.htm

Det finns en mer exakt formel men som jag inte har i skallen så här på fredagskvällen...


Vad händer om man sätter en trimpot med 3 poler över mapsensorn

Sensor - sensor jord - 5 volt+

Borde man inte flytta hela skalan på det viset?
 
Last edited:
En pot med mittbenet till boxen, ett ben till MAP-signal och ett till jord (förmodligen med ett motstånd på) funkar nog, bör nog va en 10 varvs om du ska finjusterar. Men om du flyttar skalan så blir det väl ändå fel när lufttrycket ändrar sig? Detta är väl alltid ett problem när man kör box på box på box....? En box ska sköta allt, då blir livet enklare
 
LYCKA TILL till dom som TROR att ECU editorn ( mappa orginalboxen) kan ersätta PC3an
Jag säger inte emot dig men jag blir nyfiken: Vad beror det på då? Varför skulle en piggyback låda ge bättre resultat än att ändra den riktiga mappen? Då måste ju hela originalboxen vara ganska ordentligt usel och/eller ha fantastiskt dålig upplösning.
 
Jag säger inte emot dig men jag blir nyfiken: Vad beror det på då? Varför skulle en piggyback låda ge bättre resultat än att ändra den riktiga mappen? Då måste ju hela originalboxen vara ganska ordentligt usel och/eller ha fantastiskt dålig upplösning.


Orginalboxen har grym upplösning

Det som brister är att den inte går att mappa i realtid

Ej heller går det att avläsa vad som ligger i den

Flashningen måste ske med avstängd motor och detta tar ca 2 minuter per ändring

En vanlig okomplicerad PC3 mapning ( sugmotor ) innebär ca 50-100 ändringar

samt att man kan jaga knepiga lastpunkter i realtid , Där ser man direkt om

A/F blir rätt

När man mapar Autronic så kör man i Pc programmet , ändringarna sker omedelbart så länge man är uppkopplad mot datorn

När man är nöjd så skickar man ändringen till styrburken som tar ca 0,3 sekunder utan att motorn hickar
 
Då är jag med förstås. Du kommer nog att gilla min box när det blir dags :yoparty
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top