Ladda 2 mc-batterier samtidigt med 1 Ctek-laddare?

Hack i skivan..
Känns som om vi JUST gått igenom all denna problematik i DETALJ i en annan tråd (den tusende??) om batteriladdning :rolleyes:

Varför gode gud (moderatorn..) kan du inte låta EN av alla dessa batteritrådar som dyker upp varje höst och vår, bli en STICKY!?

Om nu rekonditionerings funktion finns så kommer laddaren känna av 2 parallellkopplade batterier som ett med dubbla kapaciteten cirkus.

Om nu laddaren klarar den kapaciteten så skall det inte vara något problem.

Okej att rekondikioneringstekniken inte blir lika effektiv som vid 1 batteri.
det är möjligt beroende på hur den fungerar. Men nog är det grönt att köra så.

En batteriladdare som är rejtad för exvis tot 90Ah är rejtad för att klara av sina funktioner på max denna batteristorlek, sedan om det är 2X45 Ah som är anslutna eller 1X90 Ah är samma sak

Jag tycker att det är lite hårklyverier över denna tråd.

De hojbatteriet som pajar är oftast de som glöms bort över vintern och djupurladdas. När hojägaren sedan sent omsider ska ladda upp batteriet i april så finnar han/hon att batteriet är helt dött och inte tar emot laddning.

Så hur TS än gör kommer hans batterier leva i ett paradis.

Hack i skivan..
Känns som om vi JUST gått igenom all denna problematik i DETALJ i en annan tråd (den tusende??) om batteriladdning :rolleyes:

Varför gode gud (moderatorn..) kan du inte låta EN av alla dessa batteritrådar som dyker upp varje höst och vår, bli en STICKY!?

Tack!!
:Bugar

Last edited:
En batteriladdare som är rejtad för exvis tot 90Ah är rejtad för att klara av sina funktioner på max denna batteristorlek, sedan om det är 2X45 Ah som är anslutna eller 1X90 Ah är samma sak

De hojbatterier som pajar är oftast de som glöms bort över vintern och djupurladdas. När hojägaren sedan sent omsider ska ladda upp batteriet i april så finnar han/hon att batteriet är helt dött och inte tar emot laddning.

Exakt.

Vare sig mer eller mindre.

För all del men låt säga att den inre resitansen trots allt skiljer sig en del i 1x45AH då blir den med högst inre resistans inte rekonditionerad lika mkt. Hårklyveri eller ej.

De hojbatteriet som pajar är oftast de som glöms bort över vintern och djupurladdas. När hojägaren sedan sent omsider ska ladda upp batteriet i april så finnar han/hon att batteriet är helt dött och inte tar emot laddning.

Tack!!
:Bugar

Last edited:
Tack för era svar. Såg att Clas Olsson har en variant för 499:-. Blir nog en sån så får vi ladda varje batteri i intervaller á 1 vecka.
Jula har en tillbehörssladd med snabbkoppling (49:-) att köpa till som du
dels kopplar på batteriets ena pol och dels skruvar fast i ramen.
Sedan är det bara att plugga i CTEKens snabbkoppling.
Har man det på alla batterier så är det ju snabbt att skifta.

Jula har en tillbehörssladd med snabbkoppling (49:-) att köpa till som du
dels kopplar på batteriets ena pol och dels skruvar fast i ramen.
Sedan är det bara att plugga i CTEKens snabbkoppling.
Har man det på alla batterier så är det ju snabbt att skifta.

Länk?? Letat som faen efter fler såna men hittar ingen.. :(

För all del men låt säga att den inre resitansen trots allt skiljer sig en del i 1x45AH då blir den med högst inre resistans inte rekonditionerad lika mkt. Hårklyveri eller ej.

Och...det var som vi sa: helt utan signifikans.

Eller om man så vill: Endast av akademiskt intresse.

Det enda som betyder nåt är ATT batterierna laddas.
De KOMMER oavsett akademiska olikheter att nå en sådan nivå, att de ÖVERLEVER, och gör det gott.

SEN (innan driftsättning/bruk) toppladdar man dem vart och ett.

Problem solved!

För all del men låt säga att den idnre resitansen trots allt skiljer sig en del i 1x45AH då blir den med högst inre resistans inte rekonditionerad lika mkt. Hårklyveri eller ej. Ge dig!

Jag har ett underhållsfritt biltema gelbatteri på 70 Ah och ett blybatteri på 75 Ah som förbrukningsgrupp i båten. De är naturligtvis förbunda.. de är nu 7 år.

Visst kan det bli en liten assymetri i laddströmmen, men det är i praktiken inte ngt man behöver köpa en massa laddare/generatorer. Det viktiga är att alla celler är ok och att inte det ena battrier tex är gravt sulfaterat. Är en cell kortsluten i ngt av batterierna så kommer de övriga cellerna i samma batteri att överladdas. Men det är ju ett tillstånd som uppkommer oavsett om man laddar ett singulärt batteri eller en hel grupp.

Dessutom så är moderna laddare av den typen att elektroniken reglerar mot spänningen. Så med samma polspänning över båda batterierna så tar resp batteri den ström de kan absorbera. Det är därför en och samma elektroniska laddare kan ha en range på tex 0-120 Ah.

Under den sk rekonditionering så eftersträvar laddaren att under en period öka på spänningen, främst för att få bort syraskiktningen i bly/syra-batterier.

Eftersom laddaren då reglerar mot att uppnå denna spänning (inom ramen för den maximala laddströmmen som laddaren kan avge) så kommer de bägge batterierna att ta vad de behöver, polspänningen blir ju samma för varje batteri. Iaf så länge batteriernas totala strömbehov inte överstiger den maximala rejtade laddströmmen hos laddaren. Att sedan det ena batteriet tar ngt mer ström än det andra kommer därför inte att upplevas av det batteriet som tar mindre.

På den senaste installationen på en serie nybyggen så sitter det faktiskt en C-tek för underhållsladdning av start och förbrukningsrupperna när fatrygen inte är i drift. Två startbatterigrupper på ca 1000 Ah styck och en förbrukningsgrupp på ca 1500 Ah. Varje grupp består i sin tur av flera batterier. Man eftersträvar dock vid designen att ha batterier av samma modell i resp grupp, samt byter också batterierna samtidigt. Detta är bla beroende på det du säger, men främst pga av att man vill undvika att celler i ngt batteri hinner dö före de andra och därför orsaka värme och överladdning i det batteriet.

Men som sagt, detta tycker jag är överkurs och hårklyverier för den arme TS att betrakta.

Last edited:
:krama

Och...det var som vi sa: helt utan signifikans.

Eller om man så vill: Endast av akademiskt intresse.

Det enda som betyder nåt är ATT batterierna laddas.
De KOMMER oavsett akademiska olikheter att nå en sådan nivå, att de ÖVERLEVER, och gör det gott.

SEN (innan driftsättning/bruk) toppladdar man dem vart och ett.

Problem solved!

Tack för den långa akademiska utläggningen. Missade det. Kändes som jag var ute på ytterligheter redan.

Jag har ett underhållsfritt biltema gelbatteri på 70 Ah och ett blybatteri på 75 Ah som förbrukningsgrupp i båten. De är naturligtvis förbunda.. de är nu 7 år.

Visst kan det bli en liten assymetri i laddströmmen, men det är i praktiken inte ngt man behöver köpa en massa laddare/generatorer. Det viktiga är att alla celler är ok och att inte det ena battrier tex är gravt sulfaterat. Är en cell kortsluten i ngt av batterierna så kommer de övriga cellerna i samma batteri att överladdas. Men det är ju ett tillstånd som uppkommer oavsett om man laddar ett singulärt batteri eller en hel grupp.

Dessutom så är moderna laddare av den typen att elektroniken reglerar mot spänningen. Så med samma polspänning över båda batterierna så tar resp batteri den ström de kan absorbera. Det är därför en och samma elektroniska laddare kan ha en range på tex 0-120 Ah.

Under den sk rekonditionering så eftersträvar laddaren att under en period öka på spänningen, främst för att få bort syraskiktningen i bly/syra-batterier.

Eftersom laddaren då reglerar mot att uppnå denna spänning (inom ramen för den maximala laddströmmen som laddaren kan avge) så kommer de bägge batterierna att ta vad de behöver, polspänningen blir ju samma för varje batteri. Iaf så länge batteriernas totala strömbehov inte överstiger den maximala rejtade laddströmmen hos laddaren. Att sedan det ena batteriet tar ngt mer ström än det andra kommer därför inte att upplevas av det batteriet som tar mindre.

På den senaste installationen på en serie nybyggen så sitter det faktiskt en C-tek för underhållsladdning av start och förbrukningsrupperna när fatrygen inte är i drift. Två startbatterigrupper på ca 1000 Ah styck och en förbrukningsgrupp på ca 1500 Ah. Varje grupp består i sin tur av flera batterier. Man eftersträvar dock vid designen att ha batterier av samma modell i resp grupp, samt byter också batterierna samtidigt. Detta är bla beroende på det du säger, men främst pga av att man vill undvika att celler i ngt batteri hinner dö före de andra och därför orsaka värme och överladdning i det batteriet.

Men som sagt, detta tycker jag är överkurs och hårklyverier för den arme TS att betrakta.

Länk?? Letat som faen efter fler såna men hittar ingen.. :(
Hittar den inte på nätet??? Det är dock en CTEK produkt.
Skall kolla förpackningen när jag är hemma efter artikelnummer så kan du ringa
Jula i Skara 0511-342000 och få dem hemskickade. Tar bara några dgr.
Några veckor sedan jag köpte ett gäng.
Man glömmer ju att plocka av dem när man säljer bilarna/hojarna
så nya krävs till de nya fordonen.

Edit: Tyvärr, inget artikelnummer på förpackningen.
Ring o beställ eller köp den andra varianten på Clas Ohlsson.

Last edited:
Hittar den inte på nätet??? Det är dock en CTEK produkt.
Skall kolla förpackningen när jag är hemma efter artikelnummer så kan du ringa
Jula i Skara 0511-342000 och få dem hemskickade. Tar bara några dgr.
Några veckor sedan jag köpte ett gäng.
Man glömmer ju att plocka av dem när man säljer bilarna/hojarna
så nya krävs till de nya fordonen.

Edit: Tyvärr, inget artikelnummer på förpackningen.
Ring o beställ eller köp den andra varianten på Clas Ohlsson.

Jo på nätet men nån skrek jula och jag bor 3km från jula så... :D
Får bli lyxmodellen från Classe då... Tack ändå!

...Som är djupt rotad och allmänt vedertagen inom båtvärlden. Jag kan klippa i lika långa texter som din som tekniskt hävdar motsatsen.

Obs, säger inte vad som stämmer, då jag aldrig orkade sätta mig in i/koppla in ett batteri till just pga av allt snicksnack:)

Kanske är det säljare av likriktare för båt som argumenterar mest:rolleyes:

Djupt rotad och allmänt vedertagen betyder inte nödvändigtvis sann.

Att det krävs överspänning för att ett blybatteri ska ta laddning är ett faktum. Exakt hur stor den ska vara kommer jag inte ihåg på rak arm men någonstans har jag uträkningar på just det från kemiutbildningen.

Det är just kravet på överspänning som är anledningen till att en generator och laddrelä i en bil eller motorcykel ska leverera ca 14 volt till elsystemet. Är det mycket lägre så tar inte batteriet laddning. Jag har för mig att man brukar säga att gränsen går någonstans vid 13,7 volt.

Däremot får man inte ut så hög spänning ur ett batteri när man använder det. Så ett fulladdat batteri kan bara ge viss laddning till ett i stort sett tomt batteri beroende på att det friska batteriets utspänning måste vara högre än det dåliga batteriets utspänning plus överspänningen.

Det är egentligen relativt grundläggande förutsättningar som beror på att man med elström driver en kemisk reaktion baklänges och då krävs det en viss aktiveringsenergi som man ganska lätt kan räkna ut om man bara känner till de kemiska reaktioner som uppstår och vilka reaktionsvägarna är. Sen behöver man en formelsamling och lite tabeller med fysikaliska egenskaper för reaktionskomponenterna också.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back