Narkolepsi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Är det någon här som har narkolepsi? I såna fall så undrar jag när det började och hur det yttrade sig. Jag är vanligtvis inte hypokondrisk men jag läste lite om det och det mesta stämmer in bra på mina sömnproblem.

Till exempel sömnparalys, perioder med ruskig trötthet oberoende av hur mycket jag sover, fragmenterad nattsömn och jag tar en tupplur minst en gång om dagen och ofta är det så gott som oemotståndligt. Har vaknat många gånger utan att ens komma ihåg att jag lagt mig.

Det enda symptom som jag läst om och som jag inte har är kataplexi. Jag tror mig ha upplevt det men bara när jag vaknat, fast samtidigt skulle det kunna vara sömnparalys utan hallucinationerna.

Jag tror dock inte att det är någon stor chans att jag har narkolepsi. Men det skulle förklara en del och det är hur som helst intressant.

Ja det är en seriös tråd.

Last edited:
Har inte själv narkolepsi, men jobbar inom vården och har en patient med just den diagnosen. H*n har problemet att h*n somnar utan förvarning i olika situationer vilket kan skapa vissa problem. T.ex när man ska hjälpa honom/henne in på rummet och h*n het plötsligt säckar ihop, samma sak händer vid matbordet, på toaletten eller var som helst.

Det du beskriver tycker jag verkar grunda sig i dåliga sömnrutiner och du skulle troligen må bättre om du lyckades bryta ditt beteende och lyckades grunda en vettig dygnsrytm där du sover på natten och är vaken på dagen. Nu ska jag inte säga bestämt att det är just det som är problemet då jag varken är expert på området eller känner till dina rutiner. Men du kanske ska börja där och se över ditt beteende, bara det kan ibland leda till en viss förbättring.

Som sagt är jag inte en expert på området utan det är mest generella tips och mina egna erfarenheter, så ta inte detta som absoluta sanningar. Men du kanske kan utnyttja något av det. :tummenupp

Det är inte bara så att du snarkar med andningsuppehåll?

Då blir du inte heller utvilad nån gång, går att mäta.
En kompis fick sova med en såndär mackapär i en vecka,
dock fick han aldrig reda på resultatet (svensk sjukvård).

Farsan gjorde och va konstant trött. Jag har fått höra att jag är omöjlig att sova bredvid, har tillomed vaknat av mig själv när jag snarkar för mycket :D:D

Min morbror måste sova med en "sovmaskin" som håller trycket i luftstrupen, var farligt med 2-3minuters uppehåll.

Dock inte lättare att sova med än när han snarkade istället, då masken låter lite Darth-Vader aktigt :D

Det är inte bara så att du snarkar med andningsuppehåll?

Då blir du inte heller utvilad nån gång, går att mäta.
En kompis fick sova med en såndär mackapär i en vecka,
dock fick han aldrig reda på resultatet (svensk sjukvård).

Jag har nyligt fått veta att jag snarkar, däremot inte farligt mycket. Jag har aldrig vaknat av att jag kippar efter luft i alla fall.

Har inte själv narkolepsi, men jobbar inom vården och har en patient med just den diagnosen. H*n har problemet att h*n somnar utan förvarning i olika situationer vilket kan skapa vissa problem. T.ex när man ska hjälpa honom/henne in på rummet och h*n het plötsligt säckar ihop, samma sak händer vid matbordet, på toaletten eller var som helst.

Det du beskriver tycker jag verkar grunda sig i dåliga sömnrutiner och du skulle troligen må bättre om du lyckades bryta ditt beteende och lyckades grunda en vettig dygnsrytm där du sover på natten och är vaken på dagen. Nu ska jag inte säga bestämt att det är just det som är problemet då jag varken är expert på området eller känner till dina rutiner. Men du kanske ska börja där och se över ditt beteende, bara det kan ibland leda till en viss förbättring.

Som sagt är jag inte en expert på området utan det är mest generella tips och mina egna erfarenheter, så ta inte detta som absoluta sanningar. Men du kanske kan utnyttja något av det. :tummenupp

Det är ju troligtvis det som är problemet också. Rutiner och dåliga beteenden.

Däremot tyckte jag det var läskigt mycket som stämde in. Som sagt har jag aldrig i riktigt vaket tillstånd känt av kataplexi, som är det som gör att man liksom bara faller ihop och är helt orkeslös fast fullständigt medveten. Fast beskrivningen passar in på vad jag upplevt några gånger när jag vaknat.

Därför tycker jag det vore intressant att höra från någon som har narkolepsi hur det hela började. Även om jag med största trolighet inte har det så tycker jag ändå det är ett intressant ämne att läsa om.
Som jag förstått det så är det en process och det börjar oftast i 20årsåldern. Det var när jag läste på om sömnparalys som jag började intressera mig för narkolepsi. Har sömnparalys någon gång då och då, bara nån gång i halvåret sådär men så läste jag att det kan vara ett symptom på narkolepsi.

Dock så insåg jag nyss att sporthoj är det sämsta stället att fråga på. Riktiga narkoleptiker får inte ha körkort så deras motorcykelintresse är nog inte så stort. :)

Last edited:
Jag har nyligt fått veta att jag snarkar, däremot inte farligt mycket. Jag har aldrig vaknat av att jag kippar efter luft i alla fall.

Jag tror det är svårt att märka själv att man inte andas i sömnen.

Sov med hjälm och en POV-kamera eller dyligt monterad mot nyllet och analysera :tummenupp :D

Kontakta läkare så får du låna hem sömn apne grunka typ, den mäter om du andas tillräckligt medans du sover.

Som flera andra säger så bör du kanske börja med en sömn/snarkapparat. Min farsa använder sig av en sådan och det fick han att må mycket bättre och inte vara den där trötta personen. Att även skaffa sig ordentliga sömnrutiner är viktigt.

Hur får man tag på en sömn/snarkapparat, är det bara att ringa vårdcentralen? Tjejen är fruktansvärt trött av sig och gör stora uppehåll i andningen när hon sover, det måste ju ha ett samband. Skulle nog behöva ringa ett par samtal...

Hur får man tag på en sömn/snarkapparat, är det bara att ringa vårdcentralen? Tjejen är fruktansvärt trött av sig och gör stora uppehåll i andningen när hon sover, det måste ju ha ett samband. Skulle nog behöva ringa ett par samtal...
Besök en en läkare inom mun/hals/snark/osv och prata med dem. Förhoppningsvis får man ta hem en apparat som tar in information under en eller två nätter. Sedan går man tillbaka och de analyserar om vad som ska göras.

honkie: Jag har en liknande situation. Jag har väldigt svårt för att sova och när jag sovit ordentligt är jag ändå inte utvilad. Hade en hel del sk sömnparalyser när jag var yngre vilket till en början var läskigt men sedan ganska ballt. (det är väl de situationerna där hjärnan är vaken men kroppen sover?).

Besök en en läkare inom mun/hals/snark/osv och prata med dem. Förhoppningsvis får man ta hem en apparat som tar in information under en eller två nätter. Sedan går man tillbaka och de analyserar om vad som ska göras.

Finns en iphone-app för det :) Man drar igång den och lägger den brevid sängen så registrerar den alltihopa. Sen är apotekets snarkspray kannon!

Last edited:
Finns en iphone-app för det :) Man drar igång den och lägger den brevid sängen så registrerar den alltihopa. Sen är apotekets snarkspray kannon!
Haha. Ja jävlar vad det finns grejer till den :D
Sprayen har jag bara hört från en bekant att den ska funka bra. Den hade jag glömt faktiskt. Billigare alternativ också.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg