usa order

http://www.stadiumyamaha.com/

Jag beställde en hel del därifrån, snabba leveranser med UPS och mycket bra priser jämfört med Sverige.

Tänk på att moms och tullavgift tillkommer.. om du inte kan få dom att skriva "Gift" på paketet.

Går det inte att hitta bra priser inom EU då? Jag har nästan slutat beställa utanför EU för man blir så trött när det ibland blir både tull och moms till och med på frakten :gnissla

Jag köper allt från Cycle-parts.com..
Skeppar med USPS vilka oftast är billigast..

@Sporti
Även om du räknar in moms och tull så blir det fortfarande billigare än i Sverige samt oftast billigare än EU...
Och köpa delar med förhoppningen/inställningen att man inte ska få betala moms och tull är nog rätt dumt.. Räkna istället med att dollarn kostar 10 spänn så får du ut en rätt
lagom bild av vad det kostar.. Slipper du den så kan man se det som en vinst.. :D

Går det inte att hitta bra priser inom EU då? Jag har nästan slutat beställa utanför EU för man blir så trött när det ibland blir både tull och moms till och med på frakten :gnissla

Pundet står så bra att det ofta är betydligt billigare från England än andra länder.

En container kostar cirka 8000:- att få över Atlanten, det var rätt många som plockade hem bilar när HMS Gotland hade varit i USA och det var ungefär vad de betalade.

Dock finns det risk att det kommer att tillkomma mervärdesskatt på den R1:an om det inte visar sig att den är äldre än 6 månader. Allt som är nyare än 6 månader och gått under 600 mil räknas som nytt och ska då mervärdesskattas.

Finns mer att läsa på Transportstyrelsens hemsida under fordonsimport.

Jo har kollat lite där men det känns som det vore enklare att ngn som har erfarenhet av detta kunde dela med sig lite av tullavgifter mm..
Dessutom är jag skitdålig på att leta och läsa, dessutom är jag slö..:)

Importinformationen som står där gäller väl fordon som ska reggas in och användas i trafik. Ville veta hur det fungerar om man ska importera ett fordon för andra ändamål.

Om jag ska ta in en hoj så är det för att bygga iordning en racehoj som inte kommer vara påställd.

Jag vet att det blir moms om man inte får den skickad i delar och tar in den som "skrot".
Om man gör så och om man inte ska ställa på, regga in lr besikta fordonet,
vilka avgifter tillkommer och vad kostar det då? Bara tull lr ngt mer?

Last edited:
Tull och moms...
Tullsatsen på delar ligger på 4.5% och momsen ligger då på 25% så räknar med 30%
eller som dollarn står just nu.. 10x pengarna och glöm då inte att räkna med frakten!

Ang. frakten så tar nordtrafik ca $100 per kubik så får du hojen i lådor så borde du klara dig med 1-2 kubik..
På nordtrafik.se finns även komplett info om allting samt en kalkylator..
Mc finns inte med men det ger dig en fingervisning.. Mc från houston kostar t.ex. $500 men då är det en hel mc.
De går i land i gbg så du får valet att själv hämta där eller att dom skickar det vidare med posten vilket är svindyrt..

Har själv använt dom flera gånger för större delar till bilar o.dyl och dom är riktigt bra att ha och göra med!

Last edited:
Tull och moms...
Tullsatsen på delar ligger på 4.5% och momsen ligger då på 25% så räknar med 30%
eller som dollarn står just nu.. 10x pengarna och glöm då inte att räkna med frakten!

Ang. frakten så tar nordtrafik ca $100 per kubik så får du hojen i lådor så borde du klara dig med 1-2 kubik..
På nordtrafik.se finns även komplett info om allting samt en kalkylator..
Mc finns inte med men det ger dig en fingervisning.. Mc från houston kostar t.ex. $500 men då är det en hel mc.
De går i land i gbg så du får valet att själv hämta där eller att dom skickar det vidare med posten vilket är svindyrt..

Har själv använt dom flera gånger för större delar till bilar o.dyl och dom är riktigt bra att ha och göra med!

Ok, tackar för bra svar, nordtrafik verkar bra med hyffsade priser:tummenupp
Men är du säker på att det är moms även på "skrot"?

Ok, tackar för bra svar, nordtrafik verkar bra med hyffsade priser:tummenupp
Men är du säker på att det är moms även på "skrot"?

Moms är det bara att ringa till skatteverket för att få reda på
Går säkert att hitta lite här också
http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms.4.18e1b10334ebe8bc80002497.html

Verkar dock vara skillnad på bearbetad metall och obearbetad..

På tullverket.se där finns tullguiden, dock inte världens bästa guide men
jag pallar inte leta igenom tre ton lagskrift för att hitta rätt tariff för
att få ut tulltariffen dom går efter..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back