Akut svingskada - Lösning?

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Som texten lyder har jag fått ett generalras på en sving.....
Finns där hopp?

Vad är oddsen för att kunna få ordning på detta?

På bild 1 - Nållagrets bas är deformerat av kedjans piercing genom aluminiumets ovansida. Se på pilarna som jag så snyggt illustrerat.
Titta även flänsen som minst sagt skapar problem med att få ut lagrets bas.

På bild 2 - Här syns ovansidan och dess två spår som piercat igenom svingen.

Bifogat

• svingskada1.jpg
    svingskada1.jpg
    219.4 KB · Visningar: 414
  • svingskad2.jpg
    svingskad2.jpg
    215.6 KB · Visningar: 418
Hej!

Ta med svingen till en svetsfirma, de kan dra ut det gamla lagret, och hjälpa dej reparationssvetsa resten. Sedan tar du med svingen till en mekanisk verkstad som hjälper dig att få tillbaka rätt form på lagerläget. Har du flax kanske en och samma firma kan fixa rubbet.

Bra med kedjesläpa i OK skick :tungan

Lycka till! /Lasse

Hej!

Ta med svingen till en svetsfirma, de kan dra ut det gamla lagret, och hjälpa dej reparationssvetsa resten. Sedan tar du med svingen till en mekanisk verkstad som hjälper dig att få tillbaka rätt form på lagerläget. Har du flax kanske en och samma firma kan fixa rubbet.

Lycka till! /Lasse

Exakt!

Inget att gråta över.
Det går att fixa med en tig och en duktig kille bakom slangpaketet.

Hej!

Lycka till! /Lasse

Ok - så du tror att det finns hopp för detta alltså :tummenupp

Jag var nog lite otydlig det är alltså egentligen undersidan på svingen du ser på bild 2 och där satt ett kedjeskydd där men detta måste ju skett under ett kedjeras? - Titta noga på bild 2 och du kommer se att även flänsen längs till vänster fått sig en smäll. Tror du allt går att rikta igen och tilläggssvetsa?

Ok - så du tror att det finns hopp för detta alltså :tummenupp

Jag var nog lite otydlig det är alltså egentligen undersidan på svingen du ser på bild 2 och där satt ett kedjeskydd där men detta måste ju skett under ett kedjeras? - Titta noga på bild 2 och du kommer se att även flänsen längs till vänster fått sig en smäll. Tror du allt går att rikta igen och tilläggssvetsa?

Ska inte vara några problem att laga den svingen. Nästan som ny ju :krama

Hmm känner igen det där. Kemisk metall är bra å fylla ut med om slipar bort för mycke efter svetsningen.

Bifogat

• Bild 064.jpg
    Bild 064.jpg
    97.3 KB · Visningar: 227
  • Bild 066.jpg
    Bild 066.jpg
    92.1 KB · Visningar: 219
  • Bild 067.jpg
    Bild 067.jpg
    105 KB · Visningar: 217
Stor fördel med dom annars pissiga nållagrena är att dom är jättelätta att ha sönder i just ditt fall!

Ta ur innerbussningen.

Ta en mejsel och ha sönder, / pilla ur nålarna.

Ta en mejsel och bryt sönder "ytterringen" den är gjord i tunnplåt så den går sönder lättare än vad man tror (med lite våld).

Och det där ser ut som rent slitage och inte efter något kedjeras. Brukar bli liknanade på crossen ibland när man inte hinner se att kedjesläpan är slut!

Hur lyckas man egentligen med något sånt här? Kedjan mår ju inte exakt bra av det heller.

Men som dom andra sagt, är inga problem att fixa till det. Kostar nog dock mer än vad du hittar en begagnad sving för.

Inga problem, du har mitt nummer Kowe. Ska det vara gjort nu eller räcker det att det blir gjort i vinter? Har ju en polare som är överjävlig på sådant. Bor i skåne, men jag är där ibland.

Inga problem, du har mitt nummer Kowe. Ska det vara gjort nu eller räcker det att det blir gjort i vinter? Har ju en polare som är överjävlig på sådant. Bor i skåne, men jag är där ibland.

Ja vad har man annars vänner till :krama
Du behövde väl ha ordnat lite ninja kopplande i garaget?

Till er andra vill jag tacka för engagemanget i denna tråd och tillägga
att det är inte jag som kört ras på denna så därav min fråga hur det kan ha gått till? - Köpte desvärre svingen i detta skick men den var så smutsig och det var en mängd andra saker så jag såg faktiskt inte denna skadan förräns jag rengjorde. :huvet Detta satt alltså under kedjesläpan och märktes först när man började demontera.

Men nållagret är ju redan bortplockat som ni ser på bilderna och resten verkar en mekanisk verkstad kunna lösa åt mig så tack för tipsen.
Det är ju tyvärr så när man inte är en ninja vid svetsen :näsblod

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back