Geggmoppetråden

Ääääh...det tar inte mer tid till Laxå, än vad det gjorde att leta sig ut till banjoland i lördags. :crash

Vintermeck för mig blir att sätta på påsar på styret, slå på dubben och flytta ut ljuddämparen en smula.

Kanske lyfter jag nålen ett hack, men det är inga gi-nor-mous skillnader i syretäthet mellan -10 och plus 5, och det går inte överdrivet fort i skogen, så tejpa kylare tänkte jag låta bli. :)

/J

Från gamBernta (Superenduron) som kört is i många år: TEJPA KYLAREN, annars får man inte upp tempen på oljan i motorn vilket kan resultera i att motorn skär. Man brukar ju starta landsvägshojen och låta den gå en stund för att få upp motortemp.
Annan motorolja, bättre lämpad för kalla temperaturer.
 
Från gamBernta (Superenduron) som kört is i många år: TEJPA KYLAREN, annars får man inte upp tempen på oljan i motorn vilket kan resultera i att motorn skär. Man brukar ju starta landsvägshojen och låta den gå en stund för att få upp motortemp.
Annan motorolja, bättre lämpad för kalla temperaturer.

...nu pratar jag enduro...(och tvåtakt). :)

Vi snittar kanske 25 kmh I skogen när det går relativt raskt, hittills har jag varken sett någon tejpa sina kylare, eller haft problem (i skogen).

/2 vintrar med seriöst spakande, tävlade helvetT senaste vintern. :)
 
...nu pratar jag enduro...(och tvåtakt). :)

Vi snittar kanske 25 kmh I skogen när det går relativt raskt, hittills har jag varken sett någon tejpa sina kylare, eller haft problem (i skogen).

/2 vintrar med seriöst spakande, tävlade helvetT senaste vintern. :)


Under -5 så bör man täcka kylaren, flytta nålen ett hack och missa inte att varmköra innan man sticker ut i spåret. :tummenupp
Jag "glömde" varmköra en tävling i -10 (sen till start) och hojen CR250 2-t kallnöp innan jag kom in i skogen...kolv, cylinder, vev fick mycke stryk.

Om det är yrsnö bör man spraya på luftfiltret med K-sprit då & då för att undvika isbildning (det blir som att köra med full choke)

.
 
Edit: ang. blandningen så tror jag inte man behöver ändra, jag kör 3% och tänker nog göra så året om. Men jag är ingen expert så säg till om jag har fel??

3%?? är inte det lite väl feting fett?
på dom 125or jag har haft körde jag alltid 2% vilket jag gör även nu..

Under -5 så bör man täcka kylaren, flytta nålen ett hack och missa inte att varmköra innan man sticker ut i spåret. :tummenupp
Jag "glömde" varmköra en tävling i -10 (sen till start) och hojen CR250 2-t kallnöp innan jag kom in i skogen...kolv, cylinder, vev fick mycke stryk.

Om det är yrsnö bör man spraya på luftfiltret med K-sprit då & då för att undvika isbildning (det blir som att köra med full choke)

.


åfftåpik! hur kommer det sig att inte mungajanne är med och skitar ner sig? :va :glömdet
 
Last edited:
3%?? är inte det lite väl feting fett?
på dom 125or jag har haft körde jag alltid 2% vilket jag gör även nu..




åfftåpik! hur kommer det sig att inte mungajanne är med och skitar ner sig? :va :glömdet

Mungajanne är lite ghey bara. :D

2% går an om det puttras runt, i något mer ilsket, högvarvigt så är nog 3% att föredra. :) Det ger lite marginal, och kostar inget i effekt.

..med andra ord skulle vi alla kunna köra utan olja så sakta som vi kör. ;)

/J
 
Mungajanne är lite ghey bara. :D

2% går an om det puttras runt, i något mer ilsket, högvarvigt så är nog 3% att föredra. :) Det ger lite marginal, och kostar inget i effekt.

..med andra ord skulle vi alla kunna köra utan olja så sakta som vi kör. ;)

/J

hm, då kanske man skulle ta och gå upp till 2.5% :va
 
så är nog 3% att föredra. :) Det ger lite marginal, och kostar inget i effekt.

..med andra ord skulle vi alla kunna köra utan olja så sakta som vi kör. ;)

/J

Aa men precis :fakta Känns inte som man förlorar något på att åka 3%, skönt att va safe så att säga..

Hahaha jag skulle kunna tanka diesel så sakta som jag kör :spikning :brinnerup

hm, då kanske man skulle ta och gå upp till 2.5% :va

Gört :tummenupp (hojen lär definitivt inte ta skada av det, det ryktas t.o.m att dom lämnar mer effekt med mer olja pga. att cylinderlopp/kolv blir "tätare" = mer komp)
 
Last edited:
åfftåpik! hur kommer det sig att inte mungajanne är med och skitar ner sig? :va :glömdet



Jag är inte i körbart skick än efter BKK 20 september :näsblod,
har inte fått börja träna handleden med vikter än,
V48 får jag börja med storvikten 0,5 kg

Annars är jag gärna med i endurospåret,
det står en uppsättning dubbdäck i garaget och väntar på lämplig hoj...
vintern är bästa säsongen med cross & endurohojar.

:yoparty:yoparty

Mungajanne är lite ghey bara. :D

/J

Ska vi duscha??? :krama Var är tvålen??? :arsele
 
Last edited:
mycket godtagbar handledning! haha kunde inte låtabli :tuttar
har axeln hoppad tillbaka ändå?
krya pårej!

HÖ axeln kör jag med fikusträning (en liten gummisnodd)
VÄ handled, hand, finger tränar jag rörlighet på
VÄ tå är läkt

annars är det bara bra, sjukskriven 4v till :va
 
de vafan,, tror jag ska lägga av mig hojåkning, verkar alldeles för farligt.. :va

Pips det inte över träningsvärk, så är det lastningen - nu är det själva körningen? :hihi

Vi skall göra endurohjälte av dig med skall du se. :yoparty

Mjukstarten är snart avklarad, bereden eder på en dag i "die grüne hölle" (Gröndal) inom kort. :D :crash :näsblod Allt i ett syfte att sätta lite riktiga referensramar på vad som är cocktailåka, och vad som är bröt-enduro. :D
 
Varför ska du lägga av för att inte Janne kan köra motorcykel? :va :arsele

:mattias:mattias:mattias:mattias snack snack
:hojraket bara att gasa igen
:backontop det gäller enduro åka nu

Mjukstarten är snart avklarad, bereden eder på en dag i "die grüne hölle" (Gröndal) inom kort. :D :crash :näsblod Allt i ett syfte att sätta lite riktiga referensramar på vad som är cocktailåka, och vad som är bröt-enduro. :D

Gröndal är som en landsväg nuförtiden, förr kallades det trial spåret när det bara var
sten, sten, sten,sten, sten, sten,sten, sten, sten...
ett riktigt mjukt sandspår eller ett äkta snöspår skiljer ut männen från :rullandeu
håll er upprätt i spåret.


/Fan va lätt det är att vara stöddig bakom skärmen. :arsele
 
Last edited:
Gröndal är som en landsväg nuförtiden, förr kallades det trial spåret när det bara var
sten, sten, sten,sten, sten, sten,sten, sten, sten...
ett riktigt mjukt sandspår eller ett äkta snöspår skiljer ut männen från :rullandeu
håll er upprätt i spåret.


/Fan va lätt det är att vara stöddig bakom skärmen. :arsele

Hahaha...ja, det brukar låta sådär när de som "körde förut" talar om Gröndal, det är precis lika eländigt som det alltid varit, det är ju samma spår, och inte blir det mindre sten. ;)

Det är en utmaning för våra rookiesar, ni vågar fanimig aldrig!

Den 22:a är jag där och härjar (ligger vid gamla speedwaystadion i Etuna) - som sagt, ni.vågar.aldrig. :fakta
 
Det är en utmaning för våra rookiesar, ni vågar fanimig aldrig!

haha jag vågade! Jag körde min endurodebut vid gröndal för några månader sen, har dock inte blivit någon mera endurokörning efter det :va Men väl halvvägs inne i skogen kom tanken "vad fan har jag gett mig in på?" haha femtrettin var bra mysig att brottas med, fast det var mest underarmarna som jobbade mest kändes det som.. det blev jobbigt att hålla i styret iaf. Ska det vara så? :gnissla

Men körde ett halvt varv till efter det sen några vändor på crossbanan, så fick det vara nog :tummenupp
 
haha jag vågade! Jag körde min endurodebut vid gröndal för några månader sen, har dock inte blivit någon mera endurokörning efter det :va Men väl halvvägs inne i skogen kom tanken "vad fan har jag gett mig in på?" haha femtrettin var bra mysig att brottas med, fast det var mest underarmarna som jobbade mest kändes det som.. det blev jobbigt att hålla i styret iaf. Ska det vara så? :gnissla

Men körde ett halvt varv till efter det sen några vändor på crossbanan, så fick det vara nog :tummenupp

Hahaha, endurodebut, 530 och Gröndal? :rofl Jajääädrar. :yoparty Jag gjorde samma-lika, men på betydligt beskedligare hoj (en Kawa KDX220).

Du får haka på oss nu, det enda som ger något är tid i sadeln.

Högst troligtvis står du för lite, håller i dig för mycket, brottas med hojen istället för att låta den gå fritt, och du kniper inte med knäna. :D Lyfter man blicken, och åker lite fortare, så blir det så mycket enklare...

Men Gröndal är kanske inte ett optimalt nybörjarspår, då har det vi varit på hittills varit mer lämpligt.

Laxå nu på söndag, Gröndal nästa söndag. GÖRT!
 
Hahaha...ja, det brukar låta sådär när de som "körde förut" talar om Gröndal, det är precis lika eländigt som det alltid varit, det är ju samma spår, och inte blir det mindre sten. ;)

Det är en utmaning för våra rookiesar, ni vågar fanimig aldrig!

Den 22:a är jag där och härjar (ligger vid gamla speedwaystadion i Etuna) - som sagt, ni.vågar.aldrig. :fakta

NÄÄ, inte samma spår, stora delar finns inte längre bla där hela anläggningen ligger idag, crossbana, depå, speedwaybana, parkering mm fanns inte "förr" då var det en del av spåret.

:Bugar
 
och Gröndal? :rofl :yoparty


Men Gröndal
Gröndal nästa söndag. GÖRT!

ett evigt tjat om det där gröndal! för att få slut påt har jag beslutat att ta mig dit och förgöra SGMs dumma honda i stensprut! :yoparty
utmaningen är antagen, här ska tatueras exempel!!

den 22andra är bokat,
kostnad?
kollade lite på deras hemsida, men vart inte så klok av det (som allt annat man läser)
det kostar 100spänn, kom jag fram till,
men måste man vara medlem i nån svemoansluten klubb?

sen massa om miljömattor och grejs :va
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top