Nån som är kunnig på ljud/bildöverföring?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag skulle behöva lite hjälp med ett par saker inom ljud/bild:
1. Trådlös överföring av bild från mc till depå via radio, vad finns det för hårdvara och vad ska man tänka på?
2. Webradio, ska sätta upp en server och sända från banan i Anderstorp i sommar och behöver lite mer handfast info. Vad behöver jag för hårdvara/mjukvara? Krav på bandbredd? Andra saker att tänka på?

Nån som är kunnig på området får gärna ge mej mer kött på benen, och kanske ev. mot betalning hjälpa till med installation?

Ingen som håller på med såna här grejer?
Nja... Inte direkt.

Du fick väl en del råd angående webradio i en annan tråd? Eller var det någon annan som frågade om det där?

Angående att föra över rörliga bilder trådlöst i realtid: hur mycket är du villig att satsa och vilka krav har du på kvalitet?

Nja... Inte direkt.

Du fick väl en del råd angående webradio i en annan tråd? Eller var det någon annan som frågade om det där?

Angående att föra över rörliga bilder trådlöst i realtid: hur mycket är du villig att satsa och vilka krav har du på kvalitet?

Jo, en del svar fick jag. Har bara lite mindre frågor om prestanda på burken o dyl.

Angående den trådlösa överföringen av bild, vi satsar så mycket som krävs för att få acceptabel kvalité:D
Skämt åsido, man får väga kvalité mot pris och hitta en lagom nivå. Tanken är att visa på skärm i depå under race/bandagar.

Det var väl du som frågade tidigare? Tal i webradio kan du köra i mono kanske i 56kbps utan att det låter illa. Har du då 10mbps i utgående bandbredd kan du köra 150-200 lyssnare (nån får gärna rätta om jag räknat fel). Ifall du har klenare bandbredd skulle jag föreslå att du kör radio på en laptop som sen skickar ut via en reläserver som har bra bandbredd.

Kika på shoutcast så har du gratis mjukvara. Servern behöver inte vara särskilt maffig, en PC-maskin med några år på nacken klarar det galant. Kör inte WLAN ut från servern bara...

När det kommer till liveströmmad bildöverföring låter det jävligt dyrt, iaf om man ska ha någon bildkvalitet att tala om. Men jag säger inget då jag inte har någon koll egentligen.

Last edited:
Jag håller med Pelle, det svåra är väl kanske att få 10mbps ut? Fast det beror ju på vad ni har för ISP i depån iofs.

Det finns ju trådlösa bild&ljud-överförare som man har till tv'n hemma. Det sägs ju ge hygglig kvalitet. Såna kanske kan vara något? Kostar väl inte multum, och sätter man mottagarn högt mitt i banan, och kanske trimmar sändaren lite, så borde det väl funka? :va Fast det kan nog kräva lite handpåläggning...

Är inte expert men kan väl en del om proffsprodukterna....

Att överföra video trådlöst sker vanligen på radiofrekvens. En sändare som klarar kvalitetskraven är inga större problem och går på några hundra haken är bara avståndet om du inte skall ha en mottagare i varje kurva.

De billiga tillståndsfria har begränsad effekt (tänk Walkie Talkie) och därmed blir täckningen därefter. Skall du ha en sändare som täcker en hel RR bana med bara en mottagare på ex tornet så är sändaren både tillståndspliktig och i prisklassen +15kkr för en kommersiell produkt...

"Glömmer" man tillstånd och bygger något eget går det däremot att komma billigt undan. Jag är kass på att bygga elektronik men med semifärdiga kit skulle man kunna bygga en sändare för rimliga pengar dock utan någon garanti för att täckningen räcker...

"Glömmer" man tillstånd och bygger något eget går det däremot att komma billigt undan. Jag är kass på att bygga elektronik men med semifärdiga kit skulle man kunna bygga en sändare för rimliga pengar dock utan någon garanti för att täckningen räcker...
Sen finns det ju några hakar, en hoj kan nog störa ganska friskt, antennen pekar konstant åt alla möjliga håll och man måste upp högt för att få fri sikt överallt.

Är det effekten som styr licenskravet, om man håller sig inom lagliga frekvensområden? Jaktradio är det ju inga licenskrav på, iaf inte 31MHz-bandet, 155MHz dock. Flygradio samma sak, som ju ligger runt 120-140MHz nånting.

Sen finns det ju några hakar, en hoj kan nog störa ganska friskt, antennen pekar konstant åt alla möjliga håll och man måste upp högt för att få fri sikt överallt.

Är det effekten som styr licenskravet, om man håller sig inom lagliga frekvensområden? Jaktradio är det ju inga licenskrav på, iaf inte 31MHz-bandet, 155MHz dock. Flygradio samma sak, som ju ligger runt 120-140MHz nånting.

De flesta vanliga videosändare ligger antingen kring 900Mhz eller 1,2-2,4GHz. Med en rimlig antenn på kutsen och en bra antenn på ex Anderstorps torn funderar jag på hur höga effektkraven är. 1-2w som moduler kostar ju inte allt för mycket men de är lite för dyra för att jag skulle köpa en bara för att finna att det krävs mer kräm.

Du klarar dig med avsevärt mycket mindre uteffekt om du har en riktanten på "tornet" som följer motorcykeln.

Jag tror dock inte att du hittar något som inte är tillståndspliktigt.

Inom modellflyghobbyn finns det dom som har satt små kamera/sändarpaket på sina plan och följt den med en riktantenn med riktigt anständigt resultat, då med sändareffekter på en halv Watt.

Du klarar dig med avsevärt mycket mindre uteffekt om du har en riktanten på "tornet" som följer motorcykeln.

Jag tror dock inte att du hittar något som inte är tillståndspliktigt.

Inom modellflyghobbyn finns det dom som har satt små kamera/sändarpaket på sina plan och följt den med en riktantenn med riktigt anständigt resultat, då med sändareffekter på en halv Watt.

Precis....

Riktantenn och fri sikt så är det absolut inga problem....

Hade jag haft fliset att leka upp så hade det blivit en http://cgi.ebay.com/High-Quality-1-...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4cea821b18 samt en betydligt fetare antenn att sätta på mottagaren. Räcker det så är det bra men räcker det inte så är man rätt körd då 3-5w enheter på band med bättre täckning kostar massor och är betydligt bulkigare...

Precis....

Riktantenn och fri sikt så är det absolut inga problem....

Hade jag haft fliset att leka upp så hade det blivit en http://cgi.ebay.com/High-Quality-1-...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4cea821b18 samt en betydligt fetare antenn att sätta på mottagaren. Räcker det så är det bra men räcker det inte så är man rätt körd då 3-5w enheter på band med bättre täckning kostar massor och är betydligt bulkigare...

På 1.5GHz kan man ju köra med parabol i mottagarändan och då räcker det!

De flesta vanliga videosändare ligger antingen kring 900Mhz eller 1,2-2,4GHz. Med en rimlig antenn på kutsen och en bra antenn på ex Anderstorps torn funderar jag på hur höga effektkraven är. 1-2w som moduler kostar ju inte allt för mycket men de är lite för dyra för att jag skulle köpa en bara för att finna att det krävs mer kräm.
Fast är det inte bättre att ha antennen ungefär där man kör ut från depån istället, utanför kurvan så att säga? På tornet kommer man ju få rejäl radioskugga på start/mål samt i kurvan ut på långrakan.

Jo, men då ska det sitta nån å jaga hojen också, om man inte sätter upp en robot och drösvis med sensorer som berättar vars hojen är nånstans. Då är det nog billigare att hyra in Top Gears kamerateam :)

Jo, men då ska det sitta nån å jaga hojen också, om man inte sätter upp en robot och drösvis med sensorer som berättar vars hojen är nånstans. Då är det nog billigare att hyra in Top Gears kamerateam :)

Det är ju inte mer avancerat än att ha en snubbe som står och filmar hojen från taket på tornet, man kan ju till och med kombinera det så att man sätter både en kamera och en mottagarparabol på ett stativ som snubben rattar.

Visst, en rundstrålande antenn med lite gain blir inte heller så stor på den frekvensen, men då tar den ju upp alla störningar från alla håll också.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg