Vad är rikedom och rättivsa?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad definerar rikedom? Är det bara så enkelt som att ha finare bil än grannen? Om man har 100kkr och flyttar ut till till en hydda bland afrikaner där ingen äger i princip något är man då rik?
Om man har 100 Mkr och bor granne med Bill Gates, är man fattig då?

Och vad är en rimlig lön? Om någon i Indien syr joggingskor och får 10kr i timmen. Är han då lågavlönad även om han är nöjd med sin lön? Eller är det bara våra fördommmar? Eller blir han lågavlönad och missnöjd i samma sekund som han får veta att grannen får 20 kr/h för samma jobb?

Efter 17 min i detta radioprogrammet http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1737752 så är det två apor som får en gurkbit för en uppgift och dom är bägge nöjda ända tills den ena av dom får en vindruva medans den andra "bara" får en gurkbit.

Eller när polska byggnadsarbetare kommer hit och jobbar för en bråkdel av vad en svensk gör. Är han då utnyttjad trots att han tjänar mer än hemma i Polen?

Eller är vi bara apor som inte lärt oss vara nöjda med en gurkbit?

Det brukar följas åt men man kan vara rik och utan makt och man kan ha makt utan att vara rik.

En statsminister eller en VD i ett större bolag behöver inte nödvändigtvis vara rik. Eller omvänt, om man har 100Mkr i statsobligationer besitter man heller ingen större makt men kan nog anses vara rik med svenska mått mätt.

först och främst handlar det om rättstavning tycker jag...:näsblod

Inkluderar det att börja sina meningar med stor bokstav?

Last edited:
Våra folkvalda kan inte ha fel! Sanningen är:

Har du tusen spänn är du rik och skall inte få mer.

Har jag tusen spänn är det bara rättvist, för jag jobbar så mycket hårdare.

Våra folkvalda kan inte ha fel! Sanningen är:

Har du tusen spänn är du rik och skall inte få mer.

Har jag tusen spänn är det bara rättvist, för jag jobbar så mycket hårdare.

:D Framför allt så har väl sossarna mönsterskyddat ordet "rättvisa" enligt en dagismodell. Själv tycker jag det vore rättvist om den som jobbar fick större delen av vad han/hon producerat istället för bara 40% eller mindre medans staten tar resten.

Inte ens OT-trådarna får vara OT,utan måste handla om vems pappa som är starkast?

Jag skulle vilja säga att det mer handlar om vad man gör än vad man äger som definerar hur rik man är, och såklart hur man mår.

T.ex. att bara kunna köpa och äga en Porsche, men aldrig ha tid att köra den, vare sig det handlar om att cruisa runt eller rejsa på bana, skulle jag se som ett fattigt liv.

Märkligt ställd fråga. Vad har rikedom och rättvisa med varandra att göra?

Rik är man när man kan klassa sig som ekonomiskt oberoende.

Rikedom finns i många former tycker jag..

Rik på pengar.. Rik på vänner.. Rik på förståelse/information... Sedan kan man vara rik rent av att tycka om sitt liv för då värderas det ju lika högt som om du vore rik... tycker jag iallafall..

Människan vill ha mera..

Rikedom tycker jag är när du känner dig rik... Man kan fortfarande vara olycklig och Rik således endast rik på pengar och inte på lycka...

Märkligt ställd fråga. Vad har rikedom och rättvisa med varandra att göra?

Uppenbarligen ingenting för det mesta tyder på att både människor och apor anser att rättvisa (läs inte mindre än grannen) är viktigare än rikedom.

Om du fick ärva 1 miljard och din bror 10 miljarder så skulle du(läs många) nog kunna spendera massor av tid och advokatpengar för att processa om om en rättvisare fördelning trots att du ändå inte kommer spendera en miljard under din livstid och alltså skulle ha använt din tid på trevligare saker.

*/ ?>
Back