Trådlöst hemlarm som är säkert?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Finns det något trådlöst hemlarm som är säkert och inte kan störas ut så lätt?

Har kikat lite på http://www.clasohlson.se men står ju inte så mycket om hur larmet fungerar. Läste nånstans på nätet om att de flesta trådlösa larm går att störa ut med störsändare som enkelt kunde inhandlas på ex ebay. Stämmer det att det är så enkelt?

Någon kunnig inom området som kan förklara lite?

Vill köpa ett säkert hemlarm asap, helst trådlöst, priset är sekundärt.

Trådlöst kan man alltid störa ut.
finns inga undantag.

Det enda man kan göra om man absolut skall använda trådlöst är att använda utrustning som kontinuerligt snackar med varandra krypterat och som vid avbrott larmar.

dock kan sådant orsaka en hel del falsklarm.

Rent generellt så är trådbundna larm mycket driftsäkrare.

Hmm, sicket skit då. Har du några exempel på de säkrare trådlösa larmen? Fast falsklarm är ju inte kul heller om det är ett problem med trådlöst.

En annan variant kanske kan vara att ha en huvudenhet som klarar både tråd och trådlöst och bara köra trådlöst där det är absolut nödvändigt.

kör en hybridlösning, dsc i usa har sådana lösningar (teletec connect är grossist i sverige) brukar säljas av mer eller mindre vilken fristående larmfirma/låsfirma som helst, då kan du köra det som går trådburet och resten trådlöst

vad du än gör köp inte av "abonnemangsföretagen" köp av fristående o anslut dit du vill (om du vill) o spara tusenlappar varje år

kör en hybridlösning, dsc i usa har sådana lösningar (teletec connect är grossist i sverige) brukar säljas av mer eller mindre vilken fristående larmfirma/låsfirma som helst, då kan du köra det som går trådburet och resten trådlöst

vad du än gör köp inte av "abonnemangsföretagen" köp av fristående o anslut dit du vill (om du vill) o spara tusenlappar varje år

Helt rätt där!
Har jobbat med larm i 10år nu och trådbundet är klart överlägset men man kan använda trådlösa detektorer som kompliment till sitt larm!
Men de bra trådlösa detektorerna kostar dock en slant att köpa!
Även när man jobbar med det!
:tummenupp

Last edited:
Av en slump så sprang jag på två SecuritasDirekt-försäljare och passade då på att fråga ut dom lite om deras trådlösa larm.

Jag nämnde för dom att jag var intresserad av ett hemlarm men att jag inte var intresserad av trådlöst pga att de var lätta att störa ut med jammer (enligt er info).

Killarna från Securitas hävdade att det inte fanns ett enda känt fall där någon stört ut deras larm och att de jammers som fanns inte fungerade på deras larm. De sa även att det fanns något slags jammerskydd i basenheten som skulle lösa ut om någon försökte "jamma" larmet. Stämmer det som de säger eller hur ligger det till egentligen?

Jag passade även på att fråga hur ofta sensorerna pratade med basenheten och det var tydligen varannan timme för att spara batteriet. Och när jag då nämnde att en potentiell tjuv då mao borde kunna störa ut sensorn och ha fritt fram i 2 timmar så hävdade dom att det inte gick med deras larm.

Jag vet att de är säljare men vill ändå ha lite fakta...

När det gäller trådbundna larm eller hybridlösningar som är säkra, har ni något bra märke att rekommendera som går att köpa via webben och sedan installera själv? Verkar nästan bara finnas trådlösa enheter när jag söker på nätet.

Vill ha ett larm som är tryggt och inte går att gå runt så himla enkelt.

Jag passade även på att fråga hur ofta sensorerna pratade med basenheten och det var tydligen varannan timme för att spara batteriet. Och när jag då nämnde att en potentiell tjuv då mao borde kunna störa ut sensorn och ha fritt fram i 2 timmar så hävdade dom att det inte gick med deras larm.

Kan ju vara så att basenheten känner av jammeringen (eller hur det nu bryts) och larmar? Då är det ju inga 2 timmar.

Basenheten lyssnar väl konstant men sensorns radiodel sover?

Kan ju vara så att basenheten känner av jammeringen (eller hur det nu bryts) och larmar? Då är det ju inga 2 timmar.

Basenheten lyssnar väl konstant men sensorns radiodel sover?

Kanske, men även GSM-funktionen går att jamma om jag fattat saken rätt.

Klisterlapp a'la Sector Alarm eller annat skit is the shit, resten är bara dyrt skit :tummenupp

Priset spelar inte så stor roll, vill ha nåt som är säkert och då duger inte en klisterlapp. En kollega på jobbet fick inbrott i somras (med Securitas-larm i huset) så jag är aningen skeptisk. Larmet löste inte ut trots inbrottet och larmade först när polisen kom till platsen... men det är osäkert varför det inte utlöste vid inbrottet... om enheterna inte täckte området eller om det var nåt annat.

Även grannhuset till kollegan fick påhälsning och där verkar tjuvarna krypit runt på golvet för att undvika sensorerna.

Last edited:
Kanske, men även GSM-funktionen går att jamma om jag fattat saken rätt.

Jo iof går ju säkert det, men sannolikheten att tjyyvar har dyr elektronik med sig för att du eventuellt har en GSM-larm är nog lika med noll :va

Om du inte sätter upp en skylt att det är det.

Jag kör trådbundet med G4S. Har aldrig kånglat under de 5 år som jag haft det.

Valde trådbundet eftersom jag vid tiden för tecknandet hade hört hur lätt det var att störa ut de trådlösa, samt, att de tydligen kunde ligga & småpipa på nätterna då de sökte signal och stördes ut lättare då det var med högfrekvent trafik generellt i luften.

Huruvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om men det låter ju inte så troligt.

Dock blev mitt försäkringsbolag glada när jag valde trådbundet då de hade hårda riktlinjer för larm. (IF).

Vaddå trådlöst eller inte, du väljer väl själv om du vill ha rottweilern kopplad eller inte?

Skämt å sido, DRA ALLTID TRÅD!
I dagens sammhälle är RF spektrat så smutsigt att risken för falsklarm/störning är överhängande.

Dessutom ska du se till att få kombisensorer som använder både IR och microvågor.

*/ ?>
Back