WTC blev bogen till krigsbåt.

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Sattyg isf fartyg kanske?:va

I slutet av 1800-talet hade Sverige en pansarbåt/monitor som hette HMS Berserk.

Hade ju vart ett sjukt lämpligt namn på en enhet för dagens fredsbevarande insatser tycker jag! Man får direkt känslan av en trygghetsskapande plattform med omdömesgill och kärleksfull besättning

När vi ändå märker ord hit och dit, varför kallades de pansarbåtar? Bara ett exempel, finns ju fler som är över 12x4 meter...tex ubåtar :D

Last edited:
Den här örloggen, vem fyller i den och varför? Med vad? Är det telegrafisten som drar korta och långa streck med morsekod i den? Om han busar på jobbet, ritar han busstreck då?

Ja sjöfolk är inte kloka som ni ser.

friendship är bra för fredsbevarande insatser, men då är det inte en korvett som ska skickas (det är ju som sagt en krigsbåt) utan mer en optimistjolle med grymt mkt köttbullar ombord för att bonda med dem och visa svenska kulturen.
Bonding by köttbullar, kan tänka mig sämre sätt. :drool

Den här örloggen, vem fyller i den och varför? Med vad? Är det telegrafisten som drar korta och långa streck med morsekod i den? Om han busar på jobbet, ritar han busstreck då?

Ja sjöfolk är inte kloka som ni ser.

Telegrafisterna har väl försvunnit?

I alla fall från civil sjöfart.

Numera får dom inte igenom ett meddelande om datorn eller internet krånglar.

Såklart, det heter det ju på engelska! ;)
Kosterklass minsann!
Jepp, ett år på PTK Koster och detta året på HMS Vinga som NO. Vi drar upp till Beckholmens varv (stavas det så?) med fartyget v49 och ska lugga där till midsommar ungefär.
vaddå, står det ett gäng matroser på fördäck och ropar åt ett plan som är på väg att slänga iväg en hop missiler på er? :confused:

fast ni kanske har megafoner iof...
VHF eller radio, alla lyssnar på nödfrekvenserna.
Telegrafisterna har väl försvunnit?

I alla fall från civil sjöfart.

Numera får dom inte igenom ett meddelande om datorn eller internet krånglar.

Stämmer bra det att telegrafisterna är bortplockade, numera har vi ledningssystemsplutonsbefäl som det så osexigt militäriskt heter.

Jepp, ett år på PTK Koster och detta året på HMS Vinga som NO. Vi drar upp till Beckholmens varv (stavas det så?) med fartyget v49 och ska lugga där till midsommar ungefär.

Ja det stämmer, ön heter Beckholmen. Ligger mitt i stan, bredvid Gröna Lund.
Jag brukar ofta gå där och drälla, skön varvsmiljö om man är båtintresserad.
Varvet heter GV-varv (Efter Gustav V som invigde GV-dockan). Men det visste du säkert.
Jag kan ta mig ned ngn dag och hälsa på samt titta till "mina" dieslar.:D

Ja det stämmer, ön heter Beckholmen. Ligger mitt i stan, bredvid Gröna Lund.
Jag brukar ofta gå där och drälla, skön varvsmiljö om man är båtintresserad.
Varvet heter GV-varv (Efter Gustav V som invigde GV-dockan). Men det visste du säkert.
Jag kan ta mig ned ngn dag och hälsa på samt titta till "mina" dieslar.:D

Är det samma som har den giraffmålade kranen? Har isf bara sett det på avstånd men det var onekligen ruffigt och slitet på ett väldigt charmigt sätt. Halvrostiga industrimiljöer är ofta rätt trevliga, tycker jag.

Jobbar själv i Flottan och kan ju meddela att vi använder bl a orden "This is Swedish Warship M75, please state your intentions" som exempel om vi ropar upp ett annat fartyg eller flygplan som kommer för nära eller bara uppträder lite avvikande.
:hihi
[YOUTUBE-ID]qvXx2nb6Ijo[/YOUTUBE-ID]

Klart det heter båt. I detta fall en stor båt. Det som man knyter fast båten i bryggan med heter snöre. Vill man vara fin i kanten kan man säga fram eller baksnöre beroende på vilken ände av båten snöret sitter i. :fakta

Last edited:
:hihi
[YOUTUBE-ID]qvXx2nb6Ijo[/YOUTUBE-ID]
Det skönaste är tjommen bredvid kaptenen, stridspitten med det snirkliga leendet. :nujävvlarskiterdepåsignärpappakaptenhöjerrösten-leendet

vecktare, kåpps, milliterer, all the same, the imagined power of power.

Ja precis, sedan Finnbodas nedläggning har de även Finnbodas gamla varvskran ditflyttad. Där finns även en idag helt unik kran från liberty-programmet. Ditkörd från USA som Surplus efter kriget. Jänkarna som sparat några Liberty-båtar har ingen kran från Liberty-programmet kvar själva. så det har tom varit en delegation där och tittat på kranen. Det är den kranen som står längts in mot sundet, den största.

Den giraffmålade kranen är en av de många hamnkranar för lastning och lossning som tidigare stod i Hammarbyhamnen. Innan denna förstördes med Hammarby Sjöstad

/J
Är det samma som har den giraffmålade kranen? Har isf bara sett det på avstånd men det var onekligen ruffigt och slitet på ett väldigt charmigt sätt. Halvrostiga industrimiljöer är ofta rätt trevliga, tycker jag.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...