Sne topp Crf 450 -02?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Rev ner supermotarden igår. Jag hade räknat med att toppackningen hade gått. Men det visade säg även att toppen är något sne på avgassidan. Cykeln har mest troligt gått lite varmt under någon träning.

Nu till frågan:

Hur mycket "clearance" brukar det vara mellan ventiler och kolv-topp?

Tänkte plana toppen så lite som möjligt men en 3-4 tiondelar måste jag nog ta.

Kommer jag få problem?

Har även beställt 04:ans kolv nu med 12:1 i komp istället för 11:5 nånting som är orginal på 02:an!

Kan ju montera ihop motorn med modellera på kolvtoppen för att kolla. Men det vore ju skönt att slipa en massa extrajobb.

Fråga 2: Är det vanligt att hoj topparna kan spricka lite om dom gått varma? BÖR jag spricktesta den?

Help me please!

Du är inte först, Honda Netherlands som kör ökenracing har krökt toppar i mängder. Svårt att kyla dem vid hårdkörning i öknen gör att topparna slår sig. Har du möjlighet att spricktesta så gör det då där är lite ont om gods kring vattenkanalerna.

Att plana och sätta ihop utan att kolla frigång för ventilerna kan du glömma på alla moderna 4-t crossmotorer. Där är ofta riktigt tight redan från början och vid planing brukar man fräsa ner ventilerna djupare för att få dem att gå fritt....

En variant vid planing skulle kunna vara om Honda säljer fot/topp packningar som är tjockare så man får upp cylindern motsvarande. Det motverkar högkompkolven men är ett urmärkt latmaskalternativ...

Okok! Som jag misstänkte då med andra ord. Lägger upp några bilder på ventiler och ett skadat säte. Är antingen inne på att byta till samtliga nya stålventiler. Det kommer ju kosta en slant + lite arbetskostnad.

Slängde in toppen i ugnen nu och tänkte kolla om man kanske kan se någe olja "andas" ut ur någon ev. spricka?

Har däremot fått tag i ett kmpl. Tokyo mods kitt med topp, tändning o.sv för 6 tusen. Fan, börjar det här dra iväg i kostnad kanske det skulle löna sig?

Bifogat

• IMG_2581.jpg
    IMG_2581.jpg
    148.4 KB · Visningar: 234
  • IMG_2582.jpg
    IMG_2582.jpg
    121.1 KB · Visningar: 263
  • IMG_2585.jpg
    IMG_2585.jpg
    150.2 KB · Visningar: 260
Fråga 2:

Var får man tag i billigaste grejor?

Om jag ska byta 2-4 ventilsäten och byta 2-4 ventiler stål med fjäderkit.

Jofrab har. Dyrt och så har dom bara ventilkit insug.

Nån som vet?

Planade av toppen nu idag. Fick tyvärr ta rätt mycket (0,8 mm för att den skulle bli ren). Var delvis för att jag råkade klanta mig lite i fräsen...

Frågan nu då. Vad tror ni kommer det omöjligtvis gå, ventil-kolv kollision? Spika sönder?

Tänker ju köra cykeln på 95-98 oktan.

Dubbla packningar känns tyvärr som ett måste? Känns nästan som dubbla cylinderfotspackningar är bättre än dubbla topp?

Dels är det billigare och så borde det väl vara mindre risk att få ett läckage i framtiden?

Det var precis på håret att planfräsen började ta i insugssätena, men dom klarade sig.

Och vad tror ni om det skadade sätet, bör jag byta det eller kan jag skita i det?

Tacksam för hjälp!

Bifogat

• IMG_2593.jpg
    IMG_2593.jpg
    137.9 KB · Visningar: 130
  • IMG_2596.jpg
    IMG_2596.jpg
    216.9 KB · Visningar: 426
  • IMG_2594.jpg
    IMG_2594.jpg
    136.9 KB · Visningar: 152
Komp-höjningen med -0.8mm är i storleksordningen 11:1 -> 12:1. Så om du redan har 12:1 kommer det att bli ca 13:1 och på håret med vattenkylning och 98 oktan.

Ditt avgassäte bör bytas då det kommer att gå sönder mer rätt snart. Det är förmodligen en defekt i monteringen av sätet, dvs för tajt ikrympning eller skräp mellan säte och topp som gjort att det har spruckit efter ett antal värmecykler. Materialfel i sätet kan det ju också vara men är mindre troligt.

Dubbla packningar känns tyvärr som ett måste? Känns nästan som dubbla cylinderfotspackningar är bättre än dubbla topp?

Dels är det billigare och så borde det väl vara mindre risk att få ett läckage i framtiden?

Dubbla fotpackningar är definitivt ett måste. Även om kompet skulle klara sig så finns där aldrig 0,8mm extra i ventilfrigång. Hondan har kamramper från helvetet...

Ok, tackar för hjälpen. Verkligen!

Men vad tror ni då, dubbla fot eller dubbla toppackningar?

Må ju hända att toppackningen är något tjockare, men känns å andra sidan som risken för att "skjuta" den blir större med dubbla?

Är ju ute mer efter driftsäkerhet än efter effekt.

Ok, beställer 1 säte imorrn! Har kollat alla övriga säten med förstoringsglas och det ser OK ut. Frågan är ju om man ska byta parvis på avgas, är det överkurs?

Komp-höjningen med -0.8mm är i storleksordningen 11:1 -> 12:1. Så om du redan har 12:1 kommer det att bli ca 13:1 och på håret med vattenkylning och 98 oktan.

Ditt avgassäte bör bytas då det kommer att gå sönder mer rätt snart. Det är förmodligen en defekt i monteringen av sätet, dvs för tajt ikrympning eller skräp mellan säte och topp som gjort att det har spruckit efter ett antal värmecykler. Materialfel i sätet kan det ju också vara men är mindre troligt.

Cykeln har ju gått för varmt vid 1-2 tillfällen. Tror det skedde i samband med att packboxarna i vattenpumpen rök mitt under ett träningspass. Jag märkte ingenting och fortsatte som vanligt...

Sätet kan inte ha skadats i samband med det?

Last edited:
Ok, tackar för hjälpen. Verkligen!

Men vad tror ni då, dubbla fot eller dubbla toppackningar?

Må ju hända att toppackningen är något tjockare, men känns å andra sidan som risken för att "skjuta" den blir större med dubbla?

Är ju ute mer efter driftsäkerhet än efter effekt.

Vanligen går där att beställa fot och toppackning i olika tjocklekar. Har inte Honda det så borde Comeic ha det. Med lite flyt kan du då välja den tjockaste varianten på båda ställena och det räcker....

Annars är det lättare att få dubbla fotpackningar att hålla tätt....

Vanligen går där att beställa fot och toppackning i olika tjocklekar. Har inte Honda det så borde Comeic ha det. Med lite flyt kan du då välja den tjockaste varianten på båda ställena och det räcker....

Annars är det lättare att få dubbla fotpackningar att hålla tätt....

Honda verkar tyvärr bara erbjuda ett alternativ!

Ska kolla upp det med Cometic. Motospeed som leverantör i Sverige eller är det lättare att leta upp i Usa direkt?

Ska mäta orginal packningarna å kolla om jag blir nå klokare.

Hur ser avgasventilerna ut? Var inne på att byta dom också först då jag trodde dom var i Titan, men det är ju stål orginal. Tänkte snygga upp dom nu och kolla lite närmare.

Honda verkar tyvärr bara erbjuda ett alternativ!

Ska kolla upp det med Cometic. Motospeed som leverantör i Sverige eller är det lättare att leta upp i Usa direkt?

Ska mäta orginal packningarna å kolla om jag blir nå klokare.

Hur ser avgasventilerna ut? Var inne på att byta dom också först då jag trodde dom var i Titan, men det är ju stål orginal. Tänkte snygga upp dom nu och kolla lite närmare.

Använd för helvete inte motospeed.....

De har inget i lager som är mer special än en standardpackning till de 10 vanligaste cyklarna utan beställer allt från USA och tar ett enormt påslag för besväret. De är ju även ansvariga för ÖhlinsÅF i Sverige och inte ens det lyckas dem med. Jag fick vänta 8v på en standardpackning till en dämpare hos ett svenskt Öhlins Center (min holländske kamrat fixade den på en vecka)...

Du avgör nog bäst själv hur ventilerna ser ut. Mät bredden på anliggningsytan (spec finns i servcemanualen) mot sätet och bilda dig en uppfattning om tätningsytan är rak och jämn hela vägen runt....

Jag hade beställt hem packningar från USA och skeppat med 4st ventiler och ett säte från tex Kibblewhite (de har prisvärda kit) då CRF är kända för att äta ventiler så du lär ändå behöva byta dem inom en inte allt för avlägsen framtid....

Av intresse bara - vad får man ge för en 3- (eller fler vinklar för den delen) vinklars sätefräsning samt ventilkantarellslipning för att matcha sätet på en 4v-topp? Antar att det behöver göras med nya ventiler/säten?

Jag hade en -02:a en gång i tiden. Snålade och bytte bara insugsventiler när dom va slut. 5h senare gick en avgasventil av på fullgas. Hittade kolv/cylinder bitar på luftfiltersidan av förgasare och i hela avgaskröken.

Vad lärde man sig av det? Dumsnåla inte! Den hojen var långt ifrån värd att renovera.

Botten packningen ihoptryckt ligger på ca. 0,4 mm.

Toppackning ihoptryckt ligger på ca. 0,5 mm.

Alltså om jag kör dubbla botten packningar har jag sänkt toppen ca. 0,4 mm. Kan det tänkas funka eller är det "fucked up"? Köra med 3 packningar känns lite att ta i?

Ska fundera över att byta alla ventiler iaf! Avgassätena byter jag nog båda lutar det åt?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back