Bästa "grispitten"/skruvutdragaren från Biltema?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har slitit av på tok för mycket hår det senaste p.g.a. dålig tillgång till adekvata verktyg vid årets höjdpunkt, vinterns hojmeck.

Är i farten att köpa s.k." grispittar" och i vanlig ordning är det Biltema som är (o)vännen. Vilket set med ovan nämnda verktyg är mest bang för bucket? Eller, finns det till och med dyrkonkurrenter som är billigare och lirar bättre?

De som är tilltänkta just nu;

249:-

32,90:-

169:-

349:-

Taekk.

Min erfarenhet av "dåliga" grispittar är att de ofta kan gå av och att man då sitter i en ännu värre sits...

Jag skulle helt klart satsa på färre pittar av "bra kvalitét" än en storpack från Biltema...fast å andra sidan e det kanske bara mina fördomar som spökar...

De längst ner!! Eller vanliga torxbits. De sorterna som är vänstergängade och koniska har en förmåga att expandera skruven som ska ut i gängan. På så vis trycks skruven fast i gängan och "grispitten" går av. Sen äre inge kul längre:näsblod

De längst ner. Jag köpte sådana och har verkligen haft nytta av dem.

Min erfarenhet av "dåliga" grispittar är att de ofta kan gå av och att man då sitter i en ännu värre sits...

Jag skulle helt klart satsa på färre pittar av "bra kvalitét" än en storpack från Biltema...fast å andra sidan e det kanske bara mina fördomar som spökar...
:tummenupp

De längst ner!! Eller vanliga torxbits. De sorterna som är vänstergängade och koniska har en förmåga att expandera skruven som ska ut i gängan. På så vis trycks skruven fast i gängan och "grispitten" går av. Sen äre inge kul längre:näsblod

De längst ner. Jag köpte sådana och har verkligen haft nytta av dem.

Tack för er input!

Last edited:
de längst ner! kan inte svara för kvalitén på biltemas modeller.
men jag använder den modellen från rigid på jobbet och den fungerar jäkligt bra!

Nr.2 uppifrån köpte jag på Claes Ohlsson och de gick mycket riktigt av i skruven, med ett HELVETE som följd trots pelarborr, nogrann, nykter osv....:gnissla

Fick pengarna tillbaka HURRA:rolleyes:

Jag köpte den som är längst ner.

Har inte fått den att fungera en enda gång. Pinnarna snurrar bara.
Men nu ser jag att det är flera andra som är nöjda med den. Undrar vad jag gör för fel :va:va

Kanske kör borren för länge så hålet blir större än den del man ska knacka in å sedan vrida?
Kan bero på vilket material man ska använda att vrida, så de inte e för mjukt (mindre troligt)?
Glömt läsa bruksanvisningen? :-p

Jag köpte den som är längst ner.

Har inte fått den att fungera en enda gång. Pinnarna snurrar bara.
Men nu ser jag att det är flera andra som är nöjda med den. Undrar vad jag gör för fel :va:va

Kanske kör borren för länge så hålet blir större än den del man ska knacka in å sedan vrida?
Kan bero på vilket material man ska använda att vrida, så de inte e för mjukt (mindre troligt)?
Glömt läsa bruksanvisningen? :-p

Förmodligen gör jag alla fel.
Och bruksanvisning är väl för tjejer?

Brukar i alla fall sluta med att jag tar en sån där annan svinpitt som kostar 39kr och sen drar jag av den i hålet så jag får ett jävla problem :D

Modell nr 2 använder jag ofta i jobbet.
Den funkar skitbra om man gör rätt. Då använder jag dock kvalité. Skulle inte våga testa med biltema om jag ska va ärlig. Det är inte svårt att dra av de av bättre kvalitet och det är ett helvete att få ut.

Bild nr 1 o 3 är mer eller mindre lika.
De är skitbra, jag kör med snap-on. Finns inte en sportmössa att dessa går av i skruven. Om det sen beror på sämre grepp eller bättre konstruktion vågar jag inte svara på.

Det som dock gäller för alla dessa tre är ju att man använder rätt storlek. Annars kan man få problem med det som någon nämnda, att skruven sväller och klämmer fast ännu jävligare i gängorna.

Jag skulle vilja slå ett slag för slagmejseln när vi ändå pratar om fastkorrade skruvar. Den kan vara guld värd och finns billigt på biltema. KÖP KÖP KÖP. Ett välriktat slag kan göra en jävla nytta ;)

Var iväg på lunchen och köpte den sistnämnda för hiskeliga (:skrämd) 349:-. Nu får en hoppas att den gör sitt jobb.

Återkommer med bilddokumenterad provkörning.

Grannen som är verkstadsmekaniker lånade ut några mindre helt fyrkantiga dorn (något roterade vänstergäng) som man slår i borrhålet.
De var otroligt bra, så fort skruven tappar kraften så knackar man i en sån och sen nästan hoppar skruvarna ur själva.
Tyvär har jag ingen aning om var man får tag på dem (och inte han heller), någon som vet?

Så finns Nr. 5 Beroende på situation, Ta en mutter å dra fast m svets på de som ska tas bort, alt. en skruv man drar dit med svets.
MEN!!!! De förutsätter att man inte pajjar något i närheten...

Jovisst känner man sig som en kärring ibland, fast de e oftast dagen efter :D

Förmodligen gör jag alla fel.
Och bruksanvisning är väl för tjejer?

Brukar i alla fall sluta med att jag tar en sån där annan svinpitt som kostar 39kr och sen drar jag av den i hålet så jag får ett jävla problem :D

Last edited:
Jag sätter min peng på den längst ner men jag lägger på lika mycket till och köper ett känt kvalitetsmärke istället, så ökar oddsen för det hela.:D

Alla är användbara i olika problem. Men jag kör också helst med sista varianten.
Det jag först försöker med är att pilla med 2st ritsar. Oftast så har spänningen släppt när skallen gått av och resten sitter då löst. Dock inte alltid.
Sen använder jag flitigt även varianten värme vs kyla. Frysboxen, frysspray, köksugnen och denna (nu mer hiskeligt dyr, 34%dyrare i år) får se annat än mat ibland.

Ett dorn med ett väl avvägt slag hjälper också ibland.

Dal-Mausen

Var iväg på lunchen och köpte den sistnämnda för hiskeliga (:skrämd) 349:-. Nu får en hoppas att den gör sitt jobb.

Återkommer med bilddokumenterad provkörning.

Du har gjort det minst dåliga valet,,,,,,,, det absolut säkraste sättet att få ur en bult är att om du t,ex få bort en M8-bult så tar du en M10 mutter och sätter den över bulten och tar t,ex en MIG-svets och och svetsar fast muttern, låt materialen kallna, värm ev, godset som bulten sitter i. Om man kommer åt vill säga.
Det finns special svetspinnar som särskilt bra lämpade att svetsa i t,ex mutter.
Vill inte skryta men jag har gjort det till en sport att vinna över bultdjävlar som bråkar.
Och för att förhindra att bultar går av så smörjer man med rätt fett och drar med rätt moment.

*/ ?>
Back