TS sa:
'I mitt ungdomliga oförstånd portade om jag mina d-portar till runda. Efteråt läste jag mig till att d-formen var att föredra. Har även noterat att stora rektangulära portar på jänketoppar som tydligen ska flöda väldigt bra
I min nuvarande värld så är runda alltid att föredra. Men jag är beredd att ändra mig om nån kunde vara vänlig att tända lyset åt mig. '
Och Andersbrink svarade for insugssidan

Harligt att se dig ater pa MEK-sidorna Anders!
Men van av ordning fragar sig VILKA portar TS gjorde runda?
Var det avgas eller insug??
Iaf...teorin for att ha D-port pa avgassidan ar att bryta returpulsen, som annars skulle sla ratt ner i cylindern, med forsamrat avgasflode som foljd. Kort uttryckt.
Man har alltsa ett RUNT avgasror som ansluter mot en D-PORT dar flata delen av D:et da bildar en kant. Denna kanten bryter returpulsen.
(sen en helt annan sak, jag noterat pa annan plats, ar att man i princip kan fimpa halva diametern pa avgasror, utan flodeshammande verkan. Hur da? Jo innerradien.)
Tank er att ni langsklyver ett avgasror i en boj, sen tar ni bort innerradien.
Kommer i princip inte markas alls. da gasmassan star i det narmaste helt still i innerradien.
Det har kan Jorgen beratta mer om nar vi gjorde forsok pa nya Visbykorvetternas gasturbiner.
JAg har sjalv krupit igenom dem och knackat saltkakor i ytterradien...
En annan sak ni kan studera ar rykande bilars avgasutlopp om det rakar vara en boj.
Kommer endast ut rok ur ytterradien.