Problem med husaberg 650 efter strypningssats

_ShazaM_

newbi
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
husaberg 650 -04
Efter en helvetes massa problem att få husan besiktigad kvarstår nu endast ett "problem". 6 kW på pappret, vilket inte riktigt stämmer i praktiken.

Monterade sattsen förra helgen och skulle starta igång den idag, men jävlar vad seg den var. Efter man monterat throttelstoppet går det bara att gasa max 1/10 utav de man kunde innan, skall de vara så? Hojjen är på väg att gå igång, men den behöver lite mer gas för det, vilket blir svårt.

Stötte på ännu ett problem idag vilket var startmotorn. Den drar runt motorn ett par varv, sedan "frivarvar" den? Olika gånger orkar den olika mycket, vad kan detta bero på? Utslitna drev?

Det är alltså en 6kW strypningssatts som sitter i nu med throttelstopp, mindre munstycke, mindre (?) nål, plugg till luftburken samt avgasnät i ljuddämparen.

Byt frihjulet "halsbandet" nr 26. Och justera ventilerna så borde den gå igång utan gas.

Högerklicka på bilden och välj öppna i nytt fönster så blir bilden större.

Bifogat

• Elstart parts sid 67.jpg
    Elstart parts sid 67.jpg
    86.4 KB · Visningar: 213
Last edited:
Byt frihjulet "halsbandet" nr 26. Och justera ventilerna så borde den gå igång utan gas.

Högerklicka på bilden och välj öppna i nytt fönster så blir bilden större.

Men stämmer det verkligen att jag bara ska kunna gasa 1/10 utav vanlig gas när throttelstoppet sitter i? Kan inte ens tänka mig att skiten går över 40km/h så som den är strypt nu.

Blir till att beställa frihjulet på Måndag. Är detta vanligt slitage?

Har du kollat så att batteriet är ordentligt laddat, jag har haft liknande problem med en ktm.
Då bytte jag batteri sen va det ploblemet borta.
Kan ju vara bra idé att kolla innan man byter massa prylar.
Jag fick ett surrande ljud (svårt att förklara) men lite som om det kuggade över...

Trottlen tycker jag låter lite skumt. Men men, att en husa kan gå på 6kw är för mig fortfarande en gåta, så det kanske stämmer.
Som sagt innan, kolla ventilerna och prova igen:tummenupp
Du måste ju kunna få igång den ändå menar jag.

Ja det stämmer nog med throttelstoppet, kommer ihåg när jag hämtat min husa o gick knappt o starta den - kunde väl vrida gashandtaget 2 mm kanske.. Kanske lättare o göra en reg.bes på ostrypt effekt istället :rolleyes:

Mitt batteri är kasst, ja. Dock kör vi med starthjälp, men "kuggningen" blir bara mer och mer. Har inte heller lärt mig kicka ordentligt med hojen än, så har lite problem att få igång den enbart med kick.

Hojen startar nästan. Om startmotorn hade orkat dra ett par till varv hade den nog gått igång. Är verkligen på gränsen.

Men ska prova att justera ventilerna och se om det hjälper!

Är inte meningen att man ska använda hojjen med 6kw :gnissla

Men stämmer det verkligen att jag bara ska kunna gasa 1/10 utav vanlig gas när throttelstoppet sitter i? Kan inte ens tänka mig att skiten går över 40km/h så som den är strypt nu.

Blir till att beställa frihjulet på Måndag. Är detta vanligt slitage?

Ja det är ett vanligt slitage. Kolla även autodekompen på kamaxeln. Mät med skjutmått. Är den sliten eller feljusterade ventiler blir den oxå svårstartad på elstarten. Och givetvis måste det vara ett bra batteri som orkar leverera tillräckligt stor startström.

Ja, trottelstoppen gör gasen löjligt kort.

Passa på att kolla momentbegränsaren (nr 21 på bilden). Dom var inte riktigt injusterade alla på 04orna. Får du ett backslag med elstarten inkopplad så skyddar denna manick mot att det blir rent hus på kugghjulen.

Last edited:
Ja det är ett vanligt slitage. Kolla även autodekompen på kamaxeln. Mät med skjutmått. Är den sliten eller feljusterade ventiler blir den oxå svårstartad på elstarten. Och givetvis måste det vara ett bra batteri som orkar leverera tillräckligt stor startström.

Ja, trottelstoppen gör gasen löjligt kort.

Passa på att kolla momentbegränsaren (nr 21 på bilden). Dom var inte riktigt injusterade alla på 04orna. Får du ett backslag med elstarten inkopplad så skyddar denna manick mot att det blir rent hus på kugghjulen.

Lika bra att byta både 21 och 26 om jag endå plockar ner det igen. För att byta frihjulet, måste jag plocka ner transmissionskåpa, lamellkorg, drev osv då?

Lika bra att byta både 21 och 26 om jag endå plockar ner det igen. För att byta frihjulet, måste jag plocka ner transmissionskåpa, lamellkorg, drev osv då?

Stämmer bra det. Håll reda på prickarna på Primärdrevet och drivaxeldrevet så kamaxeln inte kommer i otakt. Och att kickaxeln inte hoppar upp. Då klämmer du sönder ingreppskurvan och kanske även transkåpan när transkåpan återmonteras. Prova kicken så den går lätt innan transkåpan drages åt ordentligt. Det märks direkt om det isåf är fel. Det lilla nållagret (nr 24) på frihjulsnavets baksida vill gärna falla ur. Kolla så det blir kvar där det ska vara när återmontering sker.

Momentbegränsaren (21) går att justera om det är för dyrt att köpa nytt. Men det krävs specialverktyg.

Last edited:
Att dom ens kräver att du ska strypa skiten är för mig en gåta??? Har aldrig hört om någon som behövt göra de...:huvet

Att dom ens kräver att du ska strypa skiten är för mig en gåta??? Har aldrig hört om någon som behövt göra de...:huvet

Vi har haft en jävla massa problem med besiktningen. Först hade vi identifikationsproblem i över ett halvår. Besiktningssnubbe sa att vi _ENDAST_ behövde fixa id papper vilket vi gjorde. Åkte in igen för någon månad sedan, och då klaga snubben på att han "råkade" powerwheela på 3an, vilket han inte tyckte en 6kW´s hoj borde.

Jag besiktigade min Husa 650 -05 men jag satte bara i trottelstopp. Det finns ingen anledning att du ska behöva härja med munstycken och annan dynga, den går som en påse skit ändå! I nedförsbacke gjorde min 91km/h på vägen till besiktigningen och jag hånskrattade för mig själv i hjälmen hela vägen dit och till garaget igen.

Jag besiktigade min Husa 650 -05 men jag satte bara i trottelstopp. Det finns ingen anledning att du ska behöva härja med munstycken och annan dynga, den går som en påse skit ändå! I nedförsbacke gjorde min 91km/h på vägen till besiktigningen och jag hånskrattade för mig själv i hjälmen hela vägen dit och till garaget igen.

Måste tyvärr ha intyg från en firma där jag måste bänka hojen. Vi borde gjort som du säger från första början, men gången innan vi var där sa dom absolut ingenting om effekten, så vi brydde oss inte.

Aja, man lär väl sig.

Måste tyvärr ha intyg från en firma där jag måste bänka hojen. Vi borde gjort som du säger från första början, men gången innan vi var där sa dom absolut ingenting om effekten, så vi brydde oss inte.

Aja, man lär väl sig.
Testa att köra en repa i bänken med bara trottelstoppet monterat först.Då går ju motorn som den ska fast bara upp till knappt 1/4 gas ungefär.Ger den fortfarande för mycket effekt så monterar du plattan under luftfiltret och sätter dit tesilen i ljuddämparen.

Aja, man lär väl sig.

Kära nån varför ska du bänka den??? Vad är det som skiljer din husaberg så mycket från alla andra som sålts?! Tramseri från högsta juridiska departement?

Svenska Bilprovningen är ett skämt, dom säger olika på alla ställen man kommer till... FÅr du igenom ett fordon på besiktning kan du mycket väl åka dit på flygande besiktning då dom vet betydligt mer.

Ska förstås inte dra alla över en kant men många saknar helt klart viss kunskap som vore bra om dom hade :tungan

Kanske en förklaring till att vissa upplever problemet olika ;)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti