Fick fordonsbrev från skatteverket

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Fick i veckan ett brev och föreläggande från skatteverket angående vår porsche 996 cab som vi hade 2007. Dom vill ha kopior på köpehandlingar samt att jag ska visa kvitto på postväxeln som jag använde, och vem som postväxeln ställdes ut på, hur/var jag hittade bilen som vi köpte och vem som annonserade ut den etc.

Köpehandlingar har jag kvar och postväxeln var ställd på mig själv men har inte kvar kvittot från postväxeln längre tyvärr.. Däremot kan jag säkert ordna fram ett kontoutdrag från den tiden. Nån som har varit med om detta och vet va dom är ute efter?

Kan tillägga att jag gjorde en vinst på ca 5000 kr men å andra sidan servade jag den, bytte däck etc för kanske 15000 under det året jag hade den så det kan dom väl inte säga nåt om eller?

De kanske håller på och utreder om den du köpte bilen av har pysslat med penningtvätt eller jobbat svart eller något.

En vinst på 5000kr ska inte vara något problem. Tror man kan göra vinst på privata småaffärer på upp till 50000kr på ett år eller något sånt utan att behöva oroa sig.

Om den är importerad, så kan det handla om att de vill ha koll på att moms verkligen är betald för den. Det kontrollen från skatteverket släpar efter ganska mycket från det att bilen registrerades in i Sverige.

Normalt när man handlar i Tyskland som är med i Eu, så betalar man tysk moms på 19% vid köpet. Det går dock att köpa icke momssmittade bilar och då betalar man ex moms vid köpet och sedan svensk moms vid införseln. Skiter man i det senare så blir ju bilen lite billigare. Som upplagt för momsfiffel..

Du har ingen kontaktperson som du kan ringa ?
Typ någon som skrivit under begäran.

Kontaktpersonen var tillbaka på måndag.

Om den är importerad, så kan det handla om att de vill ha koll på att moms verkligen är betald för den. Det kontrollen från skatteverket släpar efter ganska mycket från det att bilen registrerades in i Sverige.

Normalt när man handlar i Tyskland som är med i Eu, så betalar man tysk moms på 19% vid köpet. Det går dock att köpa icke momssmittade bilar och då betalar man ex moms vid köpet och sedan svensk moms vid införseln. Skiter man i det senare så blir ju bilen lite billigare. Som upplagt för momsfiffel..

Så kan det säkert vara. Bilen var importerad av företaget som jag köpte den av. På mitt kvitto står det att momsen ingår.

Last edited:
Köpte du den kontant, dvs det går inte att koppla den till något lån eller kredit eller dylikt? Isåfall vill de kanske veta vart du har fått tag på alla dessa svarta pengar när du nolltaxerar och allt :crash

Jag tror också att det kan vara så att man utreder momsfiffel. Vet inte hur vanligt det är idag, men för ett par år sedan var det väldigt vanligt att köparen lät en målvakt ta in bilarna. Det var en win- win situation för både målvakt och köpare. Målvakterna tjänade grova pengar. De samlade på sig stora momsskulder till staten och tog sitt straff när de väl åkte dit. Köparen av bilen fick bilen billigare och kunde sälja den med vinst eller köra "gratis" under ett år.

Som redan sagts i tråden så är det med stor sannolikhet obetalad moms de utreder.

Om du eller ert/ditt företaget inte gjort massor med bilaffärer med moms inblandat så är det säkerligen bolaget / personen ni köpte av som inte skött det hela enligt lagen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg