660SM hjul på 690:an ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Har fått tag i ett par sådan hjul från 2004 års modell.
Mina diametrar på hjulaxeln är 26mm fram och 25mm bak.

Vad mer kan passa ?

Är det någon som har något så har jag $$$ :tummenupp

Last edited:
undrar också vad som passar på en 690 sm

Offroad 18" hjulet passar rakt av på din SM medan 21" passar inte rakt av men med distanser på bromsskivan ska det gå.

Nypriset på SM fälgarna är dyrt

Edit runt 12000:- fram och bak utan skivor.

Last edited:
Offroad 18" hjulet passar rakt av på din SM medan 21" passar inte rakt av men med distanser på bromsskivan ska det gå.

Nypriset på SM fälgarna är dyrt

Jag skulle säga nästan tvärtom...
Fram passar bra med lite för bromsen. Bak skiljer sig axeldiametern vilket gör det hela svårare.

Jag skulle säga nästan tvärtom...
Fram passar bra med lite för bromsen. Bak skiljer sig axeldiametern vilket gör det hela svårare.
DU menar att axeldiametern på SM och SMC skiljer ?
Ni som bytt kanske har erfarenhet. Enligt denna som konverterade en SMC till Enduro var det bakhjulet som passade "bolt on"
Men baksvingen skiljer mellan SM och SMC så

Last edited:
DU menar att axeldiametern på SM och SMC skiljer ?
Ni som bytt kanske har erfarenhet. Enligt dennasom konverterade en SMC till Enduro var det bakhjulet som passade "bolt on"

Menade 660 / SM.
Att bakhjulet från en 690E passar rakt av på en 690SMC är inte konstigt då de har samma sving (men olika gafflar). Det sidan du länkar till beskriver montering av hjul från 690E på 690SMC, inte 660 till 690.

Jag provade montera mina 17", som normalt sitter på min husa, på min 690SM. Fram inga stora problem, bara lite distanser för att ekrarna ska gå fritt från oket. Bak olika axeldiameter = klart svårare för mig att fixa.
De naven är samma som husa enduro (FE) och KTM SMR och EXC och gamla LC4.
Nya LC4 (alla 690) skiljer sig mot tidigare LC4 (620/625/640/660) vad gäller svingen. Däremot funkar nog säkert framhjulet från en gammal LC4 på en 690E eftersom de har samma (liknande) gaffel. 690SMC har samma gaffel som SM/SMR. Det blir rätt snabtt rätt komplicerat det här :)

Last edited:
Menade 660 / SM.
Att bakhjulet från en 690E passar rakt av på en 690SMC är inte konstigt då de har samma sving (men olika gafflar). Det sidan du länkar till beskriver montering av hjul från 690E på 690SMC, inte 660 till 690.

Jag provade montera mina 17", som normalt sitter på min husa, på min 690SM. Fram inga stora problem, bara lite distanser för att ekrarna ska gå fritt från oket. Bak olika axeldiameter = klart svårare för mig att fixa.
De naven är samma som husa enduro (FE) och KTM SMR och EXC och gamla LC4.
Nya LC4 (alla 690) skiljer sig mot tidigare LC4 (620/625/640/660) vad gäller svingen. Däremot funkar nog säkert framhjulet från en gammal LC4 på en 690E eftersom de har samma (liknande) gaffel. 690SMC har samma gaffel som SM/SMR. Det blir rätt snabtt rätt komplicerat det här :)
Klart som korvspa, :näsblod

Menade att mitt bakhjul från 690E passade hans 690 SM/SMR "anknäbben" iom att naven ser exakt lika ut på SMC och SM/SMR
Så borde det inte vara några problem. Men svingen ser annorlunda ut mellan SMC/E och SM/SMR så det kanske skiljer där också.

Men du klargjorde just att baksvingen och diametern skiljer på övriga:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back