Byta sommar/vinterdäck

Hur byter du däck?

• Antal röstningar
    0
tror du har tittat lite för mkt på F1 nu, filma så får vi höstens underhållning:)Jag vet en kille som blev klockad han slet som en IDIOT och sprang runt som en galning, tog 5 minuter per hjul ialla fall totalt, med handdomkraft runt om.

Vi kanske bör sätta upp lite regler så att jämförelsen ska bli rättvis.

Bilens domkraft och fälgkorset som ingår i bilens verktygssats som enda hjälpmedel förslagsvis. Någon som säger emot?

Helt jävla otroligt, 3 sidor och inget ärkepucko har lyckats kläcka ur sig "Jag har BYTAT" eller "Jag BYTADE däck igår"....

Fyfan, har vart har de tagit vägen?

Jag byter mina däck själv och kränger även av/på däcken på fälgarna till både hojarna och bilarna, samt balanserar såklart. Men jag skulle inte vilja jobba med det direkt, fyfan vilket skitjobb i ordagrann bemärkelse.

På min bil byter jag själv, men på bruksbilen (tjejens fars) så lämnar jag in. Orkar verkligen inte stå på gatan i regnet med en sketen domkraft och förkort hylsnyckel. Klart värt de 350kr det kostar att byta för att slippa skiten (som han dessutom betalar). Att det sen är plåtfälgar som måste bankas loss gör mig bara mer övertygad om att jag gör rätt...

Jag har alltid bytat själv, men sist jag bytade dem så behövde de balanseras så jag lämnade in. :tummenupp

Byter själv om det redan sitter ok däck på de fälgarna som ska på. Måste de däcken bytas får däckakrängaren byta på bilen med. Jag måste köra iväg oavsett och byta, för jag får inte in en normal domkraft under bilen.

Fördelen med fälgkors är två.
1. Man kan stoppa in ett rör i ena "benet" och få en längre hävstång
2. Så fort du fått loss bultarna så går det fort att snurra korset med hjälp av tyngden i fälkorsets "ben". Typ lite gyroeffekt. En lätt knuff och det snurrar på rätt bra.

Biltemas hjulmutternyckel för 59:- lär inte fungera speciellt bra på fastdragna muttrar då den knappast ger tillräcklig moment. (vinkelrätt moment)

(edit: ok den är utdragsbar +, men ser inte fördelen med att den inte är 90 grader)

Sen brukar jag stå på en parkeringsplats utan vare sig ström eller tryckluft så mutterdragare el liknande går bort.

OK. Just i frågan om att du kan snurra på fälgkorset är det lite bättre. Dock är det inte särskilt mycket du tjänar på det.
Att den inte är helt vinkelrät är säkert för att man ska minska risken att man drar mot plåten på bilen och repar den.
i vilket fall så är en lilla vinkeln utåt inget som gör att den är dålig. Vinkeln ser mycket större ut på bilden än den är i verkligheten.
Mitt teleskopskaft köpte jag på OK och det ser identiskt ut och jag kommer aldrig att använda ett fälgkors igen. Den hävstång som du får är fullt tillräcklig för att få bort den envisaste mutter eller bult.

När jag körde med fälgkors var det alltid ett helsike att få loss bultarna. I synnerhet om någon på en verkstad hade dragit fast hjulen med mutterpicka. Jag har spräckt mer än ett fälgkors genom att använda förlängningar. Jag har spräckt originalhylsan till teleskopskaftet också då dom inte är riktigt superbra.
sedan jag skaffade teleskopskaftet och en krafthylsa så har jag aldrig haft problem med att få loss hjulen på bilen. Det kanske är ett sammanträffande men jag tolkar det i alla fall som att teleskopskaftet är helt överlägset.
Skillnaden är att antingen står jag med fälgkorset och en förlängare och hoppar eller så använder jag teleskopskaftet och behöver knappt använda båda händerna.

Vi kanske bör sätta upp lite regler så att jämförelsen ska bli rättvis.

Bilens domkraft och fälgkorset som ingår i bilens verktygssats som enda hjälpmedel förslagsvis. Någon som säger emot?

Huuuu.
Bilens domkraft och medföljande hjulbultsverktyg. Det låter kraftigt masochistiskt.
Det finns en anledning till att originaldomkrafterna brukar kallas "Knucklebuster"
Och originalverktygen för hjulbultarna är säkert bra om man vill spräcka blodkärl i huvudet.
Hade jag bara dom verktygen att tillgå så skulle jag garanterat aldrig byta däck själv.
Garagedomkraft och riktiga verktyg is the shit.

Jag tror att dom många av dom som byter själva använder en garagedomkraft i alla fall.
Så det vore vettigare att säga att man får använda sig av garagedomkraft och valfritt icke el eller tryckluftsdrivet mutterverktyg.
det lär nog inte gå på under 10 minuter i alla fall.

Jag kör med mutterdragare och jag tror inte att jag grejar det på under 10 minuter även om man räknar bort tiden det tar att släpa ut däcken ur förrådet. Men det är klart. Då ser jag till att bultarna tar gäng för hand och sen kontrollerar jag att dom känns lagom hårt åtdragna när jag gått runt med mutterdragaren. Jag skulle hata vildgäng på hjulen och jag skulle inte bli mycket gladare av att plötsligt tappa ett hjul för att det inte var ordentligt åtdraget heller.

Last edited:
OK. Just i frågan om att du kan snurra på fälgkorset är det lite bättre. Dock är det inte särskilt mycket du tjänar på det.
Att den inte är helt vinkelrät är säkert för att man ska minska risken att man drar mot plåten på bilen och repar den.
i vilket fall så är en lilla vinkeln utåt inget som gör att den är dålig. Vinkeln ser mycket större ut på bilden än den är i verkligheten.
Mitt teleskopskaft köpte jag på OK och det ser identiskt ut och jag kommer aldrig att använda ett fälgkors igen. Den hävstång som du får är fullt tillräcklig för att få bort den envisaste mutter eller bult.

När jag körde med fälgkors var det alltid ett helsike att få loss bultarna. I synnerhet om någon på en verkstad hade dragit fast hjulen med mutterpicka. Jag har spräckt mer än ett fälgkors genom att använda förlängningar. Jag har spräckt originalhylsan till teleskopskaftet också då dom inte är riktigt superbra.
sedan jag skaffade teleskopskaftet och en krafthylsa så har jag aldrig haft problem med att få loss hjulen på bilen. Det kanske är ett sammanträffande men jag tolkar det i alla fall som att teleskopskaftet är helt överlägset.
Skillnaden är att antingen står jag med fälgkorset och en förlängare och hoppar eller så använder jag teleskopskaftet och behöver knappt använda båda händerna.

Det bästa är att ha en bra hylsa och något verktyg som ser till att man får ett moment som går rakt igenom bulten utan sidokrafter.

Det kan man få med fälgkors ifall man drar ned den ena armen och dra upp med den andra, men det förutsätter att den inte är fastrostad. I andra hand är det ju hammare som gäller men när det inte räcker så återstår ju bara förlängaren. En nödlösning sas. Passformen på färgkorset brukar väl inte vara så där väldigt bra heller så jag förstår att du inte gillar den.

Det är möjligt att bilden på biltemas verktyg luras lite med vinkeln och som du sa att du har bytt ut hylsan på din OK-pryl till en bättre gör att det fungerar bra. Att ha en kvalitetshylsa är jag helt med på, men att stå där och veva runt verktyget sedan ser bara jobbigt ut.

Så en kombination med ett bra verktyg för att lossa och sedan ett fälgkors för att snurra x antal varv är väl det som är bäst när man inte har elström o mutterdragare.

Last edited:
Byta själva däcken tar inte många minuter i garaget.

Men iår måste jag lägga om och balansera. Boooring.
Det suger att vara fattig :(

Förra året började jag lämna iväg däckbytet till verkstad, tycker inte det är värt o kladda med däckbytet längre då det bara kostar 99kr för ett byte på verkstaden:)

Ser redan nu framför mig tjejens överdrivet spelade valpögon och lena röst när hon har något sattyg inplanerat. Men än är det bara min egna bil och då får jag själv vackert byta vinterdäcken.

Helt jävla otroligt, 3 sidor och inget ärkepucko har lyckats kläcka ur sig "Jag har BYTAT" eller "Jag BYTADE däck igår"....

Fyfan, har vart har de tagit vägen?

Jag byter mina däck själv och kränger även av/på däcken på fälgarna till både hojarna och bilarna, samt balanserar såklart. Men jag skulle inte vilja jobba med det direkt, fyfan vilket skitjobb i ordagrann bemärkelse.

Jag bytade däck idag :hihi

Nån jäkla nytta ska man väl ha av att man fixade praktik/jobb åt sonen på en däckverkstad, dessutom har han lyftar, kompressorer, mutterdragare, däckmaskin och balanseringsmaskin i garaget hemma hos sin mamma.

I år ska han få byta bromsskivor och belägg åt mig också, ljuddämparen får han byta sen åt mig....

Att alla byter däck hela tiden, är det inte bökigt att kränga av och på däcken? Själv byter jag hjul.

Skulle aldrig någonsin låta någon däckklant utföra bytet på mina bilar. "Fackman", jo tjenare.

Det bästa är att ha en bra hylsa och något verktyg som ser till att man får ett moment som går rakt igenom bulten utan sidokrafter.

Det kan man få med fälgkors ifall man drar ned den ena armen och dra upp med den andra, men det förutsätter att den inte är fastrostad. I andra hand är det ju hammare som gäller men när det inte räcker så återstår ju bara förlängaren. En nödlösning sas. Passformen på färgkorset brukar väl inte vara så där väldigt bra heller så jag förstår att du inte gillar den.

Det är möjligt att bilden på biltemas verktyg luras lite med vinkeln och som du sa att du har bytt ut hylsan på din OK-pryl till en bättre gör att det fungerar bra. Att ha en kvalitetshylsa är jag helt med på, men att stå där och veva runt verktyget sedan ser bara jobbigt ut.

Så en kombination med ett bra verktyg för att lossa och sedan ett fälgkors för att snurra x antal varv är väl det som är bäst när man inte har elström o mutterdragare.

Tja. Visst är det lite jobbigt med det verktygen om man får för sig att skruva ut bulten/muttern hela vägen. Men jag brukar bara lossa det allra första med teleskopskaftet då min mutterdragare är lite för klen för att få loss hårt dragna bultar. Sen tar jag loss dom med mutterdragaren. Går skitfort.
Innan jag hade mutterdragaren så brukade jag flytta över hylsan till en förlängare när jag lossat bultarna och använda den som en skruvmejsel fast med 17mm hylsa och bara skruva ur bultarna. Det går alldeles utmärkt om du inte har rostiga bultar som kärvar.

Byter i garaget där hojarna står. In med kärran, låt stå nån timma medan man pillar hoj, fram med gasolbrännare, 5-56 och slägga... och så den där mutterskruvaren (felljkors).

Inte å farligt tycker jag.. Brukade lämna in när jag bodde i sthlm, till farbror som ar däcksfirma :)

Helvetes skit.

Smygtränade idag, tog mig 8.37 minuter att byta alla 4.

Helvetes skit.

Smygtränade idag, tog mig 8.37 minuter att byta alla 4.

8 minuter och 22 sekunder är ju helt ok iofs, men bättre kan du nog... Gör inte som brorsan gjorde bara, slog hål på underläppen när han slant med fälgkorset :död

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back