Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Det börjar bli dags för ny bil, och den här gången vill jag ha ett bekvämt och lite lyxigare åk. Har tittat runt bland lite Mercor och BMW:er, och hittade slutligen denna Audi:
http://www.blocket.se/lund/Audi_V8_22499976.htm?ca=23_10&w=2
Tips och åsikter om allt möjligt vore väldigt uppskattat (ska kolla på den ikväll, så lite småakut är det) då jag inte har koll på de här bilarna för fem öre.
Det jag vet om den är följande:
- Små kosmetiska defekter finns, men inte mycket rost.
- En eller flera bromsskivor är antagligen ojämnt slitna/skeva då det vibrerar i ratten när man bromsar i hög hastighet (ca 100 och över).
- Nåt litet elfel finns (yttrar sig oftast genom att en givare eller mätare får spatt, exempelvis så lyser en instrumentlampa konstant och bilen piper med jämna mellanrum för att annonsera antingen att oljetrycket är lågt, att bensinen snart är slut eller att kylarvätskenivån är låg trots att så inte är fallet).
- Ibland lite orolig på tomgången, troligen vakumslang.
- Farthållaren ur funktion.
- Vid kraftiga svängar så knakar det lite i framvagnen, troligen småslitna drivknutar.

I övrigt går den, enligt ägarens uppgift, bra, fyrhjulsdriften funkar ordentligt och automatlådan växlar som den ska (slirar inte). En bruksbil helt enkelt.
Tänker försöka pruta ner den till iallafall 16k.

Vad tycker folket, är det för mycket fel till det priset,eller ska man rentav ge fan i den oavsett pris?:va

Hjälp snälla!

Nu har jag inte modellerna och skillnaderna klart för mig, men jag vill mig tro att denna modell har de så kallade "UFO-bromsarna", skivorna ser ut som ett tefat. Dessa kostar i runda slängar 2500kr/stk. Kan va bra att ha med sig i åtanke.
Annars är det rätt sköna åk, inte jäveltörstiga heller med tanke på både fyrkrafs och relativt stor motor. Tidig 90-tals el är ju dock inget att hurra över, mycket flipperspel kan det bli i instrument och givare.. Visst tusan är det kamrem på den tidiga 4.2:an? Rätt bra att den är bytt nyligen, kostar annars..

Helt ärligt. På din beskrivning låter det som att det kan bli både bökigt o dyrt att äga den bilen. Försök hitta en A6a med en hyfsat stor V6a istället. Kolla bara så att kamremmen inte ska bytas, det är bökigt som tusan. Mercedes är generellt sett en riktigt tråkig bil, åtminstone de Mercor du kan få för runt 20k.

Nu har jag inte modellerna och skillnaderna klart för mig, men jag vill mig tro att denna modell har de så kallade "UFO-bromsarna", skivorna ser ut som ett tefat. Dessa kostar i runda slängar 2500kr/stk. Kan va bra att ha med sig i åtanke.
Annars är det rätt sköna åk, inte jäveltörstiga heller med tanke på både fyrkrafs och relativt stor motor. Tidig 90-tals el är ju dock inget att hurra över, mycket flipperspel kan det bli i instrument och givare.. Visst tusan är det kamrem på den tidiga 4.2:an? Rätt bra att den är bytt nyligen, kostar annars..

Förstår... Låter som att det kan bli en dyr historia ja... Men man kanske kan hitta begagnat?
Hur är det med drivknutar? Bör de bytas så fort de låter minsta lilla eller kan man köra vidare? Är de dyra/krångliga att byta om man nu måste det?
Ok, ska fråga! Hur verkar den annars? Pris i förhållande till skick och sådär?

Helt ärligt. På din beskrivning låter det som att det kan bli både bökigt o dyrt att äga den bilen. Försök hitta en A6a med en hyfsat stor V6a istället. Kolla bara så att kamremmen inte ska bytas, det är bökigt som tusan. Mercedes är generellt sett en riktigt tråkig bil, åtminstone de Mercor du kan få för runt 20k.

I see... Problemet är ju att man vill ha stor komfort och gärna lite kraft men samtidigt inte alltför dyrt... Svårt detta...:(
Förstår.
Hur är det med bumsarna, typ 740ia och de där? Kan de vara vettiga alternativ till något sånt här?

Last edited:
Mja, begagnat är sällan vettigt i bromsvärlden..
I övrigt, så tja. När det knäpper i drivknutar och håller på så hade jag i alla fall sökt annat objekt. Låter som att den endast använts och inte vårdats..

Bumsarna är fina maskiner de med, men även där finns ju kostnader. är man dock händig på att meka och kan leva med att elen hittar på hyss är det schysst pråm för liten slant.

Eller;
Ragga tag i en gammel Audi200(företrädelsevis en utan de där idiotbromsarna) turbo istället.
Fart och lyx.

Om jag skulle välja så vinner audis 2.2turbo med lätthet över vinkelåttorna. Den drar bara sås när så behövs. Eller var automat ett krav?

I övrigt, så tja. När det knäpper i drivknutar och håller på så hade jag i alla fall sökt annat objekt. Låter som att den endast använts och inte vårdats..

Bumsarna är fina maskiner de med, men även där finns ju kostnader. är man dock händig på att meka och kan leva med att elen hittar på hyss är det schysst pråm för liten slant.

Eller;
Ragga tag i en gammel Audi200(företrädelsevis en utan de där idiotbromsarna) turbo istället.
Fart och lyx.

Om jag skulle välja så vinner audis 2.2turbo med lätthet över vinkelåttorna. Den drar bara sås när så behövs. Eller var automat ett krav?

Förstår.

Har nu mailat säljaren och meddelat att jag avvaktar ett tag med tanke på alla fel. Brådis är det därmed icke längre:)

Fart är inte så viktigt som komfort, jag vill kunna powercruisa elegant, bekvämt och njutningsfullt snarare än att rejsa den lokala byfånen till macken och tillbaka.

Ska titta på de mindre audisarna, tack för tipset:tummenupp

Automat är absolut inget krav, denna audi bara råkade vara det.

Fler tips på vad för bil jag nu ska titta efter mottages tacksamt!

Kriterier:

- Sedan eller coupé är önskvärt.
- Stort, lyxigt, komfortabelt, gärna läderklädsel och annan trevlig utrustning.
- Gott om motor, men gärna lite modernare så att man inte behöver dras med helt enorma bränslekostnader. Det behöver inte vara en bil med rallyegenskaper, men jag vill gärna ha lite skjut rakt fram (omkörningar och sådär ni vet:rolleyes: ).
- Gärna någorlunda ekonomiskt, inköpspris max 17k och gärna billiga reservdelar och dylikt att lägga till det.

Kosmetiskt är det väl inte så mycket att säga. Det blir ju en del på en så gammal bil men dom är väldigt rostbeständiga så det lär inte vara någon jättefara om den är omskött.

Bromsskivorna till den där kostar skjortan så tänk på det innan du köper. en skiva till den där kostar samma som 4 nya skivor till en volvo. Inte gratis direkt.

Fyrhjulsdriften är mer eller mindre outslitlig. Den kommer att ta slut sist av allt.

Motorn är också väldigt driftsäker men tänk på att vid 24000 mil ska det göras en storservice med kamremsbyte, byte av vattenpump mm. Den går loss på dryga 15000 på märkesverkstad. Mindre verkstäder kan tänkas göra det för strax under 10000.

Elfel får man kanske räkna med dock är det oroande om dom är så att diagnosinstrumentet varnar. Det kan betyda att det har problem att prata med boxen och med lite otur så kan det vara mer eller mindre hopplöst att reda ut felet.

Annars är det en enormt bekväm bil som är väldigt driftsäker och har bra prestanda.
Minussidan är hög bränsleförbrukning. (Den är precis lika törstig som en Lupo 3l inte är). Räkna inte med att få den under litern på landsväg och räkna med drygt 1,5 liter milen i stadstrafik. Detta under förutsättning att du kör lugnt. Hetsar du den får du lätt i den 3,5 liter milen.
Reparationskostnader är enormt höga när något går sönder. Som tur är så är det faktiskt bra kvalitet på grejorna så dom går sönder sällan.

Det är alltså en bekväm men inte billig bil att köra. Är du beredd på att ett byta av bromsskivorna går loss på ett ganska stort antal tusenlappar och att tillsammans med kamremsservicen lägga ut ungefär vad du gav för bilen så är det väl bara att köra men tänk efter två gånger. För det är inte någon bil som är billig i drift.
Dock minskar den ju inget i värde så ser man totalekonomiskt på det så kan du egentligen inte åka billigare med den komforten och prestandan som du har i en Audi V8.

Eller;
Fart och lyx.

Jodå. Jag kör själv en S6 med 2,2 turbon. Den går att köra på 0,85 på landsväg om man försöker men jag har nog inte långtidskompetensen för att greja det. Runt 0,9-0,95 får man räkna med en 2,2t och V8 drar en dryg deciliter mer på landsväg.

Jag tror att alla Audi 200 och Audi V8 har UFO bromsarna tyvärr. Om inte någon tidigare ägare konverterat den vill säga. Det händer ibland då dom nyare versionerna har bättre bett och inte är fullt lika dyra när man måste byta.

Hade nog kollat mer efter BMW om du ska åka Tyskt och bekvämt, fast inte nån automatare om det ska vara gammal BMW, big no-no.

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_535_24261841.htm?ca=23_10&w=2

Det där är en skön bil med dyr skatt. :tungan

Några 240 hästar har den iaf inte original, 211 snarare.

Fråga vad han har gjort med den om du är intresserad, 12 ventiler och rak 6a så den låter ganska coolt.

Leta rost i skärmarna (du kommer garanterat hitta i de bakre) och vid tanklocket, vid dörrarna och bakluckan.

http://www.blocket.se/blekinge/Bmw_525_24001765.htm?ca=23_10&w=2

Annars finns ju 525an, 192 hästar, pre-vanos fast med 24 ventiler, ganska skön bil faktiskt, väger mindre än 535an också.

Samma med rosten på dessa.

Last edited:
Kosmetiskt är det väl inte så mycket att säga. Det blir ju en del på en så gammal bil men dom är väldigt rostbeständiga så det lär inte vara någon jättefara om den är omskött.

Bromsskivorna till den där kostar skjortan så tänk på det innan du köper. en skiva till den där kostar samma som 4 nya skivor till en volvo. Inte gratis direkt.

Fyrhjulsdriften är mer eller mindre outslitlig. Den kommer att ta slut sist av allt.

Motorn är också väldigt driftsäker men tänk på att vid 24000 mil ska det göras en storservice med kamremsbyte, byte av vattenpump mm. Den går loss på dryga 15000 på märkesverkstad. Mindre verkstäder kan tänkas göra det för strax under 10000.

Elfel får man kanske räkna med dock är det oroande om dom är så att diagnosinstrumentet varnar. Det kan betyda att det har problem att prata med boxen och med lite otur så kan det vara mer eller mindre hopplöst att reda ut felet.

Annars är det en enormt bekväm bil som är väldigt driftsäker och har bra prestanda.
Minussidan är hög bränsleförbrukning. (Den är precis lika törstig som en Lupo 3l inte är). Räkna inte med att få den under litern på landsväg och räkna med drygt 1,5 liter milen i stadstrafik. Detta under förutsättning att du kör lugnt. Hetsar du den får du lätt i den 3,5 liter milen.
Reparationskostnader är enormt höga när något går sönder. Som tur är så är det faktiskt bra kvalitet på grejorna så dom går sönder sällan.

Det är alltså en bekväm men inte billig bil att köra. Är du beredd på att ett byta av bromsskivorna går loss på ett ganska stort antal tusenlappar och att tillsammans med kamremsservicen lägga ut ungefär vad du gav för bilen så är det väl bara att köra men tänk efter två gånger. För det är inte någon bil som är billig i drift.
Dock minskar den ju inget i värde så ser man totalekonomiskt på det så kan du egentligen inte åka billigare med den komforten och prestandan som du har i en Audi V8.

Är inte beredd att lägga åtskilliga tusenlappar utöver inköpskostnaden, vill ha en bil som man kan tuta och köra länge till med (men som sagt, enligt den standard som efterfrågas. vilken driftsäker skitbil som helst duger inte). Så då går nog den där bilen bort antar jag.
Tack för hjälpen:tummenupp

Har kikat lite på denna också, kan det vara något?:va
http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_740_Aut__286_HK__Fin_bil_24148042.htm?ca=23_10&w=2
Det enda negativa jag känner till är att kupéfläkten lagt av (och därmed funkar varken AC eller värme) samt att den alls icke är nybesiktigad utan går ut i slutet av januari. Sen så tillkommer ju skatt på priset när man väl ställer på den (ca 1000 kr, kollade med firman). Låter det vettigare? Hur illa är det där med fläkten, och vad gör man åt det?:va Dyrt?

Hade nog kollat mer efter BMW om du ska åka Tyskt och bekvämt, fast inte nån automatare om det ska vara gammal BMW, big no-no.

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_535_24261841.htm?ca=23_10&w=2

Det där är en skön bil med dyr skatt. :tungan

Några 240 hästar har den iaf inte original, 211 snarare.

Fråga vad han har gjort med den om du är intresserad, 12 ventiler och rak 6a så den låter ganska coolt.

Leta rost i skärmarna (du kommer garanterat hitta i de bakre) och vid tanklocket, vid dörrarna och bakluckan.

Ok, hur gammalt är så pass gammalt att automat är big no-no? De större pråmarna är ju svåra att hitta med manuell...

Nja, saken är väl den att jag egentligen inte är särskilt förtjust i BMW, så ska det bli en sån får det minst vara V8 och riktigt direktörsbil så att säga... Ska jag "bara" ha rak sexa och skinnklädsel letar jag hellre bland andra märken (nåt med v6:a typ).

Men 740ian jag länkade till då? Bra eller anus?

Last edited:
Säkert fina bilar, men räkna med att den blir dyr att äga. VAG delar brukar vara ohyggligt dyra, i jämförelse brukar inte gamla bmw:er vara lika dyra, framförallt då det finns mer pirat och begagnat.

Kriterier:

- Gott om motor, men gärna lite modernare så att man inte behöver dras med helt enorma bränslekostnader. Det behöver inte vara en bil med rallyegenskaper, men jag vill gärna ha lite skjut rakt fram (omkörningar och sådär ni vet:rolleyes: ).
- Gärna någorlunda ekonomiskt, inköpspris max 17k och gärna billiga reservdelar och dylikt att lägga till det.
tror inte du inser vad det kostar att hålla en gammal 90tals lyxbil rullande.
dit inköpspris är väl ca 3månaders driftskostad på en bil 50k klassen tyvärr

Förstår.

Har nu mailat säljaren och meddelat att jag avvaktar ett tag med tanke på alla fel. Brådis är det därmed icke längre:)

Fart är inte så viktigt som komfort, jag vill kunna powercruisa elegant, bekvämt och njutningsfullt snarare än att rejsa den lokala byfånen till macken och tillbaka.

Ska titta på de mindre audisarna, tack för tipset:tummenupp

Automat är absolut inget krav, denna audi bara råkade vara det.

Fler tips på vad för bil jag nu ska titta efter mottages tacksamt!

Kriterier:

Ska du köra bekvämt men ändå snålt för dom pengarna så skulle jag säga en sen Audi 80 eller tidig A4. Någonstans kring mitten av 90 talet. Dom går att få loss för dom pengarna. Ska du ha lite klös så leta efter en 1,8T eller Ts. 150 resp 180 hästar och går att chippa till ca 200 häst för ca 3500 med något sämre tillförlitlighet som resultat.

Är dom för små så är det en Audi 100 eller A6 ungefär samma tidsperiod som gäller. Samma sak gäller för motorerna där. En 2,6 V6 har ungefär samma prestanda som en 1,8T men med högre bränsleförbrukning. (Min Audi S6 2,2t har ungefär samma förbrukning som en 2,6 eller 2,8 men med avsevärt bättre prestanda)
A6 och 100 är betydligt enklare att hitta med skinn, klima och annat lyx än A4. Kör du relativt mycket så leta efter en 2,5TDi. Finns med varierande antal hästar och går att chippa eller stoppa i en KCR-box för mer kräm. Grymt skönt bottendrag och låg förbrukning. Jag hade en 100 2,5 TDi Avant förut. Drog 0,6 när jag körde den som jag stulit den. Riktigt pigg i omkörningar trots endast 115 hästar.

Vill du ha mer prestanda så är det väl i så fall en S4 från -92-94 någonstans. Kan eventuellt gå att få loss med din budget men då snackar vi svindyra UFO-bromsar och rent generellt reservdelar som är dyra som stryk. Det är dock underbara bilar att köra. Jag har inte hjärta att göra mig av med min.
Det finns inget bättre än när någon slyngel hamnar bredvid mig vid rödljuset i sin trimmade Opel Calibra och ställer sig och varvar för ett race för att sedan bara bli en prick i backspegeln. Det ser ut som en gammal familjekombi men känns och går som något helt annat. En S4 2,2t gör 0-100 på under 7 sekunder. S4 4,2 V8 med manuell låda gör det på under 6.
Dom har nästan alltid full utrustning då det är frågan om bilar som nya kostade en bra bit över 600 000.

Ok, hur gammalt är så pass gammalt att automat är big no-no? De större pråmarna är ju svåra att hitta med manuell...

Nja, saken är väl den att jag egentligen inte är särskilt förtjust i BMW, så ska det bli en sån får det minst vara V8 och riktigt direktörsbil så att säga... Ska jag "bara" ha rak sexa och skinnklädsel letar jag hellre bland andra märken (nåt med v6:a typ).

Men 740ian jag länkade till då? Bra eller anus?

Här kan du läsa om generella fel på 740 (och andra E32.)

http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E32/

Säkert fina bilar, men räkna med att den blir dyr att äga. VAG delar brukar vara ohyggligt dyra, i jämförelse brukar inte gamla bmw:er vara lika dyra, framförallt då det finns mer pirat och begagnat.

Menar du att det inte finns piratdelar till Audi. Det finns precis lika mycket som till andra bilmärken. Rent generellt så är inte delarna så mycket dyrare än andra heller så länge som du håller dig till standardmodellerna. Går du dock på S modellerna så är det en helt annan prislista och betydligt sämre utbud på piratdelar. Det vet jag om för jag kör en sådan.
Jag har haft 3 "standard"audis innan och jag kan inte säga att dom haft delar som är dyrare än vad motsvarande delar kostar till exempelvis en nyare volvo.

BMW 735 från 88 och framåt finns garanterat för 20K. Enkla att fixa.

Jodå. Jag kör själv en S6 med 2,2 turbon. Den går att köra på 0,85 på landsväg om man försöker men jag har nog inte långtidskompetensen för att greja det. Runt 0,9-0,95 får man räkna med en 2,2t och V8 drar en dryg deciliter mer på landsväg.

Det är intressant att en 2,2t drar så pass mycket. Förra veckan när jag körde till flyget snittade jag under litern med en 4,8L V8. Om man klarar av att köra saktare än 140 går den ner mot 0,85.
Jag trodde definitivt att det skulle vara större skillnad.

I stan däremot............ :huvet

Last edited:
Menar du att det inte finns piratdelar till Audi. Det finns precis lika mycket som till andra bilmärken. Rent generellt så är inte delarna så mycket dyrare än andra heller så länge som du håller dig till standardmodellerna. Går du dock på S modellerna så är det en helt annan prislista och betydligt sämre utbud på piratdelar. Det vet jag om för jag kör en sådan.
Jag har haft 3 "standard"audis innan och jag kan inte säga att dom haft delar som är dyrare än vad motsvarande delar kostar till exempelvis en nyare volvo.

Vad jag har haft med vag att göra så har det varit väldigt dåligt med pirat delar, dock har ju jag en folkvagn, men delar är ruggigt dyrt, och det finns bara orginaldelar att tillgå.

Audi V8 är en rätt ovanlig bil, och därför antar jag att det kan vara dåligt med pirat delar där med. Och något begagnat kan man väl drömma om.

Gammla BMW:er brukar inte detta problem finnas.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back