iRobot Roomba - Erfarenheter?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det någon som har någon erfarenhet av dammsugarrobotar? Är de värda pengarna? Själv har jag en 3åring som gärna drar in grus och en chey som hatar grus. Jag hatar att dammsuga och jag hatar tjat och gnäll så jag börjar överväga en dammsugarrobot. Så, är de värda pengarna? Vad ska man i såg fall ha för modell för att bli nöjd men inte pank?!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138875

Min Roomba gör fortfarande sitt jobb :tummenupp
Funkar "ok", men det är ett förbannat slabb att tömma den i längden.

På det hela taget tror jag att jag lägger ned lika mycket tid på att tömma den som om jag hade dragit fram den vanliga dammsugaren istället.

Problemet är tjejens långa håstrån som snurrar in sig i borstarna.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138875

Min Roomba gör fortfarande sitt jobb :tummenupp
Funkar "ok", men det är ett förbannat slabb att tömma den i längden.

På det hela taget tror jag att jag lägger ned lika mycket tid på att tömma den som om jag hade dragit fram den vanliga dammsugaren istället.

Problemet är tjejens långa håstrån som snurrar in sig i borstarna.

Hur lång tid tar det för den att städa av ett par rum? Säg 50kvm...

Hur lång tid tar det för den att städa av ett par rum? Säg 50kvm...

I min gamla lya (70 m2) brukade jag köra halva lyan varje dag. Batterierna räckte inte för hela. Halva lyan kanske tog 1h typ. 50m2 är gränsfall. Det kanske skulle funka att köra hela.

Med Roomban får du med 2x ljusbarriärer som du kan spärra av lyan med. Tex kanske du inte vill att roomban skall städa hela hallen eller kanske har du ingen dörr tillv ard-rummen, men vill ändå att romban skall hålla sig där.

Se roomban mer som en elektrisk sopskyffel än som en dammsugare. Visst suger den också, men inte som en "riktig" dammsugare. Den funkar bra för grus pch partiklar, men på mattor etc kommer du ändå vilja använda vanlig dammsugare.

Den funkar bra för grus pch partiklar, men på mattor etc kommer du ändå vilja använda vanlig dammsugare.

Det räcker för mig. Blir man av med sånt löst skräp kanske det blir lite mer lugn och ro därhemma och man slipper kommentarer som:
- "Vaddå inte stökigt, testa själv att gå barfota så känner du hur grusigt det är!"

Det räcker för mig. Blir man av med sånt löst skräp kanske det blir lite mer lugn och ro därhemma och man slipper kommentarer som:
- "Vaddå inte stökigt, testa själv att gå barfota så känner du hur grusigt det är!"

Vet flera stycken som köpte romba i samma veva som mig, och alla är nöjda tror jag. I början var det skitkul att kolla när den åkte runt och stökade, men nu har nyhetens behag lagt sig. Man fick tom med en fjärrkontroll så att man kan styra apparaten själv. Haha. Helt värdelöst. Då kan man ju lika gärna dra fram stora dammsugaren.

Vet flera stycken som köpte romba i samma veva som mig, och alla är nöjda tror jag. I början var det skitkul att kolla när den åkte runt och stökade, men nu har nyhetens behag lagt sig. Man fick tom med en fjärrkontroll så att man kan styra apparaten själv. Haha. Helt värdelöst. Då kan man ju lika gärna dra fram stora dammsugaren.

Jag vill kunna dra igång den där när man går till jobbet eller låta den gå när man är ute och leker med knodden. Fan vilket lyft det vore om man slapp det dagliga "usch-vad-grusigt/dammigt-det-är-här-gnället".

Jag vill kunna dra igång den där när man går till jobbet eller låta den gå när man är ute och leker med knodden. Fan vilket lyft det vore om man slapp det dagliga "usch-vad-grusigt/dammigt-det-är-här-gnället".

Då funkar den perfa. Den låter en del, så du vill inte precis sitta och kolla TV medan den drar runt under soffbordet.

Att sopa upp lite grus gör den säkert galant.

Har två trilobiter; den nya kan ställas via timer tex gå igång varje tis klockan tre samt känner av trappsteg. "piskar" mattor bra.
Känner av hinder o memoerar rum. Klarar höga trösklar.
Olika program tex snabb.

Mycket nöjd.

Edit den gamla är tio och den nya ett halvår.
Lägehet + 100 kvadrat. Klarar av hårband o hår från två katter o en långhårig tjej ;)

Last edited:
Ungefär som väntat... Så när som på att 9000kronorsmaskinen klarar sig så dåligt.

Jag ser det som en nödlösning för att få upp det där värsta på daglig basis och inte som ersättare för riktig städning.
Men läsvärt iaf.

Ääääh. Den sopar upp din sand. Som jag sa, elektrisk sopskyffel. Tror många köper en sån där med förväntingen att den skall funka lika bra som en riktig dammsugare. Jag är iaf riktigt nöjd, för den gör vad jag vill att den skall göra. Funderar dock på att presentera flickvän och rakmaskin för varandra ;)

Btw, när jag kollade senast jag var i köpartagen så var Roomban 800:- billigare i Tyskland MED frakt. Värt att kolla upp, det är ju en fin pava whiskey man kan spara in där :tummenupp

Ungefär som väntat... Så när som på att 9000kronorsmaskinen klarar sig så dåligt.
Jag ser det som en nödlösning för att få upp det där värsta på daglig basis och inte som ersättare för riktig städning.
Men läsvärt iaf.
Kompletterar ibland med swiffer o mopp men tio år utan problem o så rent så jag först trodde killen hade städhjälp gör att denna i mina ögonce värd varenda krona ( den gamla versionen kostade runt 18000). Precis som vanlig dammsugning underlättar det om man flyttar på stolar etc men denna kan gå varje dag utan att man behöver tänka på det. En vän frågade om den inte missar ngt varav svaret blev ja det kan du också.
Slipper städa efter långa arbetsdagar vilket innebär mer fritid, det o oersättligt :) har under åren märkt att den tar upp små fina partiklar i tex mattor ngt min vanliga dammsugare aldrig gjorde (tydligt skillnad när man piska mattor)
mitt omdöme efter daglig användning ger gott betyg o då måste jag erkänna att jag var Mycket! skeptisk i början ;), en maskin som ska in o konkurrera på mitt revir, aldrig...:rolleyes:

O ja den låter men poängen e ju att man inte e hemma när den e igång.

Last edited:

Säg åt henne att päls var något som vi hade glädje av när vi bodde i grottor och det har runnit en del vatten under broarna sedan dess!

O ja den låter men poängen e ju att man inte e hemma när den e igång.

Låter som ett givet köp. Dessutom kan den ju ha effekten att man blir lite bättre på att plocka undan saker från golvet om man å andra sidan vet att det kommer vara dammsuget när man kommer hem.

Last edited:
Är kanonnöjd med min Roomba, "hon" städar på fredagar när jag är på jobbet så man kommer hem till ett nystädat hem.

Lite snedsteg gör hon dock...
En Fredag kom jag hem och det var ölburkar utspridda över hela lyan!
Roomba låg fastkilad under sängen och skämdes med ett mjukt pulserande orange sken.
Såg ut som rena rama fylleslaget! :huvet

Visade sig att det var mitt fel, hade glömt en påse med tomburkar på golvet i köket... :glömdet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg